Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Ground Control



Reaaliaikastrategiat kokevat uudistuksen ruotsalaisen Massive Entertaimentin johdolla.


Massiven toteuttaman Ground Controllin kehitystyö on loppusuoralla. Pelissä uutta muihin aikaisempiin toimintanaksutteluihin verrattuna on vapaasti kentällä pyöritettävä kamera.

Pelin toimintaa voidaan tarkkailla ja joukkoja ohjailla vapaasti mistä päin kenttää tahansa. Mitä enemmän joukkoja on kentällä, sitä korkeammalta niitä voidaan käskyttää. Näin saadaan kaikki yksiköt kerralla näkyviin ja ohjailtaviksi. Halutessaan pelaaja pääsee taistelemaan maan tasalta, omien joukkojen keskeltä.

Vaikka kentällä voidaan seikkailla vapaasti, vihollisen yksiköitä ei silti saada näkyviin kuin vasta lähellä omia joukkoja. Aiemmista lajin peleistä poiketen tutkimatonta aluetta ei peitä musta huntu, vaan vihollisen joukot ovat vain näkymättömiä.

Uutta on myös se, että mitään rakennuksia tai yksiköitä ei jouduta rakentamaan. Yksiköt lähetetään kuljetusaluksilla pelaajan määrittelemään paikkaan.

Yksiköiden lukumäärä on ennalta määrätty, eikä niitä pelin aikana saada lisää. Tämä tuo hieman jännitystä peliin mukaan, sillä rakenna miljoona tankkia ja hyökkää -taktiikkaa ei voida käyttää.

Kaksi poliittisesti taistelevaa ryhmää sotivat maan ulkopuolella ja pelaaja on toisen puolen majuri. Pelaaja saa tehtävät komentajalta ja varustaa kuljetuskoneet haluamillaan yksiköillä. Valittavana on lentokoneita, tankkeja, jalkaväkeä, ohjusalustoja ja monia muita yksiköitä.

Pelaajalla on aina käytössään APC-ajoneuvo, joka on pelaajan komentokeskus taisteluissa. Jos APC tuhoutuu, tehtävä on epäonnistunut. APC voi ottaa kuljetettavaksi ainakin kaksi joukkueellista jalkaväkeä. Se pystyy myös korjaamaan kaikkia pelaajan yksiköitä. APC on hyvin panssaroitu, mutta on tulivoimaltaan vaatimaton.

Kaikkia joukkoja komennetaan ryhmissä ja ryhmiä voidaan komentaa vielä kuljetusalusten mukaan. Eli jos käytössä on kaksi kuljetusalusta, kummankin tuomia yksiköitä voidaan komentaa omana ryhmänään.

Ryhmät valitaan joko yksitellen hiiren vasemmalla näppäimellä tai pitämällä näppäin pohjassa ja vetämällä valintakehys haluttujen ryhmien yli. Vaihto- ja hiiren vasemmalla näppäimellä voidaan valita yksittäiset ryhmät. Ryhmien käyttäytymistä voidaan säädellä tulituksissa, liikkumisessa sekä muodostelmissa.

Joukkoja liikutellaan hiiren oikealla näppäimellä. Tämä tuntuu aluksi hieman vaikealta, mutta "vasenkätisyyteen" tottuu nopeasti. Pitämällä oikeanpuoleista näppäintä pohjassa ja hieman vetämällä tai työntämällä saadaan joukkojen etenemissuunta määriteltyä.

Tästä toiminnasta on hyötyä ainakin hyökkäyksissä, joissa aseet ovat oikeaan suuntaan ja joukot saadaan nopeasti etenemään.

Ruudulla nähdään kaikkien ryhmien yksiköt sekä niiden kunto. Ryhmät voidaan valita klikkaamalla ryhmän ikonia hiirellä. Kamera saadaan seuraamaan ryhmää kaksoisklikkaamalla kyseisen ryhmän ikonia. Ruudulla on käytössä kentän kartta, mistä nähdään omat sekä lähettyvillä olevat vihollisen joukot.

Kartalta nähdään myös tehtävän kannalta tärkeät kohdat sekä aloitus ja lopetus pisteet. Kartan vieressä on painike, josta karttaa saadaan suurennettua.

Demossa on kolme tehtävää, joiden vaikeustaso nousee tehtävästä toiseen siirryttäessä. Ensimmäinen ja toinen tehtävä ovat harjoitusluonteisia, mutta viimeinen tehtävä onkin jo kunnon taistelua. Erilaisia taktiikoita joudutaan suunnittelemaan ennen kuin viimeinen tehtävä on suoritettu.

Kylmiltään ei tehtäviä joudu suorittamaan, sillä käytössä on opetusosio. Osiossa opetellaan liikkuminen, kameran liikuttelu, kartan käyttö sekä taistelu.

Pelissä on käytettävä sekä hiirtä että näppäimistöä. Hiirellä valitaan ja ohjataan yksiköitä sekä pyöritetään näyttöä vaaka ja pystysuunnassa. Näppäimistöltä valitaan valmiit ryhmät ja liikutaan eteen, taakse, sivuille sekä ylös ja alas.

Visuaalisesti peli on parasta, mitä tähän mennessä on nähty, sillä 3D-grafiikasta otetaan kaikki irti. Kentät ovat kauniita, räjähdysten valoefektit häkellyttäviä sekä yksiköiden liikkuminen sulavaa.

Kentillä on myös varjokohtia, joihin pelaaja voi komentaa joukkonsa ja näin vaikeuttaa viholliselle paljastumista. Kenttien korkeuserojakin kannattaa käyttää hyväksi, sillä mitä korkeammalta pääsee vihollista ampumaan, sitä tehokkaampaa se on.

Pelin tykit puhuvat omaa kieltään ja pelaaja kuuntelee. Äänet sopivat peliin kuin nenä päähän. Eri yksiköt ääntelevät hieman eri tavoin sekä liikkuessa että tulittaessa. Myös muut ääniefektit on toteutettu mallikkaasti. Grafiikan ja äänien yhteisvaikutus, sekä vapaasti pyörivä kuvakulma heittävät pelaajan keskelle taistelutannerta.

Täydellinen peli tulee sisältämään kolmekymmentä tehtävää sekä moninpelituen Internetiin ja lähiverkkoon.

Pelin web-sivuilta on lähiaikoina ladattavissa pelattava demo.

Laitteisto: Minimi P200 Mhz 3D-kortilla tai P2 233 Mhz ilman 3D-korttia, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7.0a. Suositellaan P2 333 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7.0a, Direct 3D-yhteensopiva näytönohjain, äänikortti.

Ground Control on tällä hetkellä tämän lajin kruunaamaton kuningas.

MIKA KULMALA
19.5.2000


Ajassa -sivulle