Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Pk-yritysten elektroninen liiketoiminta kasvaa lähivuosina voimakkaasti



Osa pkt-yrityksistä ei ole vielä mieltänyt sähköiseen liiketoimintaan kytkeytyviä mahdollisuuksia. TT:n investointikyselyn yhteydessä tehty elektronista kaupankäyntiä koskeva kysely osoittaa, että vain osa pkt-yrityksistä on lähtenyt mukaan sähköiseen liiketoimintaan.


Useat pkt-yritykset eivät hyödynnä ollenkaan uusia teknologioita liiketoiminnassaan, kun taas osassa yrityksistä niitä sovelletaan jo hyvin yleisesti, jopa yleisemmin kuin suurissa yrityksissä.

Alle 50 työntekijän yrityksistä viidennes ei hyödynnä e-kauppaa lainkaan kun vastaava osuus yli 500 henkilöä työllistävissä yrityksissä on 4,5 %.

Puolet pienistä ei tällä hetkellä sovella uusia teknologioita omien tuotteiden myyntiin, kun taas yli 500 työntekijän yrityksissä vastaava prosenttiosuus on vain 13.

Vastaavasti kolmasosa kaikkein pienimmistä yrityksistä ei tilaa tuotteita yritykseen lainkaan elektronisesti; suurimmissa yrityksistä vain noin prosentilla on vastaava tilanne.

Uusia teknologioita sovelletaan tällä hetkellä yleisimmin yritysten tiedonsiirroissa yhteistyökumppaneille sekä tuotantoprosessin, kuljetusten ja varaston seurannassa. Näistä toiminnoista jo noin kymmenesosa tapahtuu elektronisesti.

Selvästi vähäisempää elektroninen liiketoiminta on myynnissä, markkinoinnissa sekä asiakas- ja yhteistyökontaktien luomisessa. Vain muutama prosentti näiden toimintojen volyymista tapahtuu uusia teknologioita hyödyntäen.

Elektronisen liiketoiminnan arvioidaan lähivuosina kasvavan merkittävästi. Sen osuuden arvioidaan enemmän kuin kaksinkertaistuvan seuraavien kolmen vuoden aikana kaikissa yritysten toiminnoissa.

Vuonna 2003 jo noin neljänneksen tuotannon, kuljetusten ja varaston seurannasta sekä tiedonsiirroista arvioidaan tapahtuvan elektronisesti.

Myynnissä ja tilauksissa uusien teknologioiden osuuden arvioidaan kasvavan vieläkin voimakkaammin, noin 5 prosentista yli 15 prosenttiin seuraavan kolmen vuoden aikana.

Tuotantoyhteistyön ja elektronisen kaupan kehitys näkymien valossa tietotekniikan valmiuksien kehittäminen on TT:n mukaan erityisesti pkt-yrityksille avainkysymys.

- Jos Suomi haluaa kulkea elektronisen kaupankäynnin eturintamassa, myös kaikkien pkt-yritysten tulisi mahdollisimman pian havahtua e-kaupan mahdollisuuksiin, sillä e-kaupan markkinat ovat parhaillaan muodostumassa, TT:n kyselyssä todetaan.


Hajonta valmiuksissa suuri

TT:n PKT-valtuuskunnan puheenjohtajan Pekka Sairasen mukaan uusin haaste pkt-yrityksille on juuri sähköinen liiketoiminta, johon yritykset valmistautuvat.

Keskimäärin valmistelut ovat Sairasen mukaan yhtä pitkällä kuin suuremmissa yrityksissä.
- Hajonta on kuitenkin melkoinen. On yrityksiä, joilla jo nyt on suuret valmiudet sähköiseen liiketoimintaan, samalla kun monet yritykset eivät ole aloittaneet valmistelujaan vielä lainkaan.

- Kaikkien pkt-yritysten tulisi havahtua uuden tietotekniikan tuleviin mahdollisuuksiin ja panostaa riittävästi ja riittävän ajoissa uuteen teknologiaan. Nämä panostukset joudutaan joka tapauksessa tekemään, Sairanen painotti.

- Aivan erityistä huomiota pkt-yrityksissä on suunnattava tietotekniikkainvestointien valvomiseen, johtamiseen ja osaamisresurssien kehittämiseen. Näin merkittävällä uudella alueella korostuu erityisesti oppiminen muiden pitemmälle ehtineiden yritysten kokemusten kautta, hän sanoi.

Tietotekniikan valmiuksien kehittämistä suomalaisille pkt-yrityksille Sairanen pitää tulevaisuuden avainkysymyksenä.
- Lähtökohdat muihin maihin verrattuna eivät ole huonot, mutta ilman erityistä valppautta jälkeenjäämisen uhka on olemassa.

TT on selvittänyt pkt-yritysten investointeja tietotekniikkaan. Tulokset, joita parhaillaan analysoidaan, julkistetaan pkt-kesäkokouksessa Kuopiossa elokuussa 18.8. 2000.

IA
19.5.2000


Talous -sivulle