Pk-yritysten elektroninen liiketoiminta kasvaa lähivuosina voimakkaasti
Osa pkt-yrityksistä ei ole vielä mieltänyt sähköiseen liiketoimintaan kytkeytyviä mahdollisuuksia. TT:n investointikyselyn yhteydessä tehty elektronista kaupankäyntiä koskeva kysely osoittaa, että vain osa pkt-yrityksistä on lähtenyt mukaan sähköiseen liiketoimintaan.
Useat pkt-yritykset eivät hyödynnä ollenkaan uusia teknologioita liiketoiminnassaan, kun taas osassa yrityksistä niitä sovelletaan jo hyvin yleisesti, jopa yleisemmin kuin suurissa yrityksissä.
Alle
50 työntekijän yrityksistä viidennes ei hyödynnä
e-kauppaa lainkaan kun vastaava osuus yli 500 henkilöä
työllistävissä yrityksissä on 4,5 %.
Puolet pienistä ei tällä
hetkellä sovella uusia teknologioita omien tuotteiden
myyntiin, kun taas yli 500 työntekijän yrityksissä
vastaava prosenttiosuus on vain 13.
Vastaavasti
kolmasosa kaikkein pienimmistä yrityksistä ei tilaa
tuotteita yritykseen lainkaan elektronisesti; suurimmissa
yrityksistä vain noin prosentilla on vastaava tilanne.
Uusia teknologioita sovelletaan tällä hetkellä yleisimmin
yritysten tiedonsiirroissa yhteistyökumppaneille sekä
tuotantoprosessin, kuljetusten ja varaston seurannassa.
Näistä toiminnoista jo noin kymmenesosa tapahtuu
elektronisesti.
Selvästi vähäisempää elektroninen
liiketoiminta on myynnissä, markkinoinnissa sekä
asiakas- ja yhteistyökontaktien luomisessa. Vain
muutama prosentti näiden toimintojen volyymista
tapahtuu uusia teknologioita hyödyntäen.
Elektronisen liiketoiminnan arvioidaan lähivuosina
kasvavan merkittävästi. Sen osuuden arvioidaan
enemmän kuin kaksinkertaistuvan seuraavien kolmen
vuoden aikana kaikissa yritysten toiminnoissa.
Vuonna
2003 jo noin neljänneksen tuotannon, kuljetusten ja
varaston seurannasta sekä tiedonsiirroista arvioidaan
tapahtuvan elektronisesti.
Myynnissä ja tilauksissa uusien
teknologioiden osuuden arvioidaan kasvavan vieläkin
voimakkaammin, noin 5 prosentista yli 15 prosenttiin seuraavan
kolmen vuoden aikana.
Tuotantoyhteistyön ja elektronisen kaupan kehitys
näkymien valossa tietotekniikan valmiuksien kehittäminen
on TT:n mukaan erityisesti pkt-yrityksille avainkysymys.
- Jos Suomi
haluaa kulkea elektronisen kaupankäynnin eturintamassa,
myös kaikkien pkt-yritysten tulisi mahdollisimman pian
havahtua e-kaupan mahdollisuuksiin, sillä e-kaupan
markkinat ovat parhaillaan muodostumassa, TT:n kyselyssä todetaan.
Hajonta valmiuksissa suuri
TT:n PKT-valtuuskunnan puheenjohtajan Pekka Sairasen mukaan uusin haaste pkt-yrityksille on juuri sähköinen liiketoiminta, johon yritykset
valmistautuvat.
Keskimäärin valmistelut ovat Sairasen mukaan yhtä pitkällä kuin
suuremmissa yrityksissä.
- Hajonta on kuitenkin melkoinen. On yrityksiä,
joilla jo nyt on suuret valmiudet sähköiseen liiketoimintaan, samalla kun
monet yritykset eivät ole aloittaneet valmistelujaan vielä lainkaan.
- Kaikkien pkt-yritysten tulisi havahtua uuden tietotekniikan tuleviin
mahdollisuuksiin ja panostaa riittävästi ja riittävän ajoissa uuteen
teknologiaan. Nämä panostukset joudutaan joka tapauksessa tekemään, Sairanen painotti.
- Aivan erityistä huomiota pkt-yrityksissä on suunnattava
tietotekniikkainvestointien valvomiseen, johtamiseen ja
osaamisresurssien kehittämiseen. Näin merkittävällä uudella alueella
korostuu erityisesti oppiminen muiden pitemmälle ehtineiden yritysten
kokemusten kautta, hän sanoi.
Tietotekniikan valmiuksien kehittämistä suomalaisille
pkt-yrityksille Sairanen pitää tulevaisuuden avainkysymyksenä.
- Lähtökohdat muihin
maihin verrattuna eivät ole huonot, mutta ilman erityistä valppautta
jälkeenjäämisen uhka on olemassa.
TT on selvittänyt pkt-yritysten
investointeja tietotekniikkaan. Tulokset, joita parhaillaan analysoidaan,
julkistetaan pkt-kesäkokouksessa Kuopiossa elokuussa 18.8. 2000.
IA
19.5.2000
Talous -sivulle
|