Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Grillikauden trendimakkara on mausteinen, kevyt ja lihaisa



Maustettujen, vähärasvaisten ja lihaisien A-luokan makkaroiden esiinmarssi suomalaisissa kotigrilleissä alkoi viime kesänä, ja sama trendi jatkuu vahvana myös tällä sesonkikaudella.


Kesän lukuisten maku-uutuuksien joukosta löytyy mm. valkosipulilla, chilillä ja pippurilla tulistettuja grillimakkaroita, ja myös kevytversioiden valikoima kasvaa entisestään.

Kesän uutuuksiin kuuluu myös Suomen ensimmäinen grillimix, jossa on samassa pakkauksessa kolme eri makuvaihtoehtoa.

Suomalaisista tulee kesäisin lähes ammattimaisia makkaranpaistajia, sillä tuoteryhmän 470 miljoonaan markan kokonaismarkkinoista noin kaksi kolmaosaa kilahtaa kaupan kassaan lyhyen kesän aikana.

Liha-alan tiedotuksen kokoamien tilastojen mukaan suomalaiset ostivat viime vuoden touko-elokuussa 13,8 miljoonaa kiloa grillimakkaraa. Henkeä kohti laskettuna se tekee 2,6 kiloa eli jokainen kansalainen pisteli poskeensa yhden lenkin verran makkaraa joka kesäkuukausi.


A-luokka valtaa alaa

Grillimakkaroiden kulutus kasvoi viime kesänä 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja ala odottaa myynnin lisääntyvän tänäkin vuonna.

Suosituimmat grillimakkarat edustavat tuttua ja turvallista perinteistä linjaa: viime kesän syödyimmät käristeet olivat Atrian Atrilli, HK Ruokatalon Camping ja Karjaportin OK Grillimakkara.

Niiden valta-asemaa horjuttaa kuitenkin lihaisien A-luokan makkaroiden kasvava kulutus, joka nousi viime kesänä jo viidennekseen kokonaiskilomäärästä ja reilusti yli kolmasosaan markoissa mitattuna.

Markkinointipäällikkö Risto Kalsta HK Ruokatalosta perustelee hintavampien A-luokan makkaroiden menekin kasvuodotuksia tarjonnan laajenemisella ja kuluttajien hyvällä taloustilanteella. Hänen mukaansa grillauksen suosio kesäisenä ruoanlaittotapana on lisääntynyt sähkö- ja kaasugrillien yleistymisen myötä.

- Grillaus on nykyään helppoa ja nopeaa, ja ihmiset haluavat kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Nuoret pitävät etenkin mausteisista tuotteista ja iäkkäämmät hakevat ehkä enemmän keveyttä makkaroihin, Kalsta kertoo.

HK:n tämän kesän kaksi grillimakkarauutuutta ovat kumpikin lihaisaa A-luokkaa.

Myös tuoteryhmäpäällikkö Jorma Turunen Atrialta toteaa, grillimakkaroissa vaihtoehtoja on oltava paljon. Yhtiö tuo tänä kesänä markkinoille yhteensä kuusi uutuutta sekä A-luokan että perinteisemmän grillimakkaran ystäville.

- Uudet maut ovat tulleet perinteisiinkin tuotteisiin eikä enää riitä, jos pitäytyy vanhoihin tuotteisiin. Viisi vuotta sitten en olisi uskonut, että valkosipulilla ja sinihomeella maustettu grillimakkara menisi kaupaksi, mutta niinpä vain menee, hän pohtii.


Pouttu lanseeraa makkaramixin

Tämän kesän kekseliäisiin uutuuksiin kuuluu myös Poutun lanseerama, lihaisista makkaroista koottu grillimix, josta löytyy kolme eri makuvaihtoehtoa.

Tuoteryhmäpäällikkö Sanna Järvinen Poutulta kertoo, että grillimix tehtiin helpottamaan kuluttajien valintaa.
- Maailmalla vastaavia tuotteita on jo ollut aiemmin, ja Suomessakin tällainen "sixpack" -pakkausmuoto on tuttu muista tuoteryhmistä, hän toteaa.

Yksi Poutun mixin valikoimaan kuuluvista vaihtoehdoista on Suomen ensimmäinen sataprosenttisesti kalkkunasta valmistettu grillimakkara, jota saa myös tavanomaisessa pakkauksessa.

Järvinen arvelee, että täyskalkkunainen makkara houkuttelee grillin ääreen uusia syöjiä, jotka eivät perinteisestä punalihaisesta makkarasta ehkä niin kovasti piittaa.


Kaksi valmistajaa jakaa melkein koko kakun

Suomen grillimakkaramarkkinat ovat pitkälle HK:n ja Atrian hallussa, sillä peräti kolme neljästä grillimakkaraan käytetystä markasta päätyy niille.

A.C.Nielsenin lukujen mukaan ykkönen on HK Ruokatalo, jonka markkinaosuus arvossa mitattuna oli 42 prosenttia viimeisen vuoden ajalta. Atria pääsi 34 prosenttiin arvossa, mutta volyymissa se puolestaan on edellä HK:ta.

Atrian Turunen listaa pohjalaisyhtiön kilpailuvalteiksi tuotekehityksen, riittävän valikoiman ja tehokkaan tuotannon.
- Ruoassa maku on kuitenkin numero yksi, hän muistuttaa.

HK:n Kalsta puolestaan mainitsee eteläsuomalaisen lihatalon valteiksi Suomen tunnetuimmat grillimakkaratuotemerkit Campingin ja Kabanossin. Myös Kalsta painottaa valikoman laajuutta.

- HK:lla on monta erilaista A-luokan tuotetta, ja valikoimassa on myös erikoisempia ja edullisempia vaihtoehtoja, hän sanoo.

FF-IA
19.5.2000


Ajassa -sivulle