Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kapearaiteinen rautatie aloittaa kesäkuussa Jokioisilla



Kapearaiteisen Jokioisten museorautatien liikenne alkaa jälleen kesäkuun alussa. Avajaisia vietetään kesäkuun neljäntenä, jolloin muun muassa valetaan uuden korjaamohallin peruskivi.


Jokioisilla on käytössä tällä hetkellä kolme höyryveturia: Tampellan vuonna 1917 valmistama entinen Hyvinkään-Karkkilan rautatien veturi sekä belgialaisen Tubizen vuonna 1947 valmistama veturi, joka on alun perinkin ollut käytössä Jokioisten rautatiellä.

Kolmantena on Tampellan vuonna 1909 rakentama entinen Loviisa-Vesijärven rautatien veturi.

Museorautatien vaunukalusto on peräisin maamme eri kapearaiteisilta rautateiltä. Mukana on myös alkuperäisiä Jokioisten rautatien vaunuja.

Jokioisten Museorautatien höyryveturin vetämät museojunat liikennöivät sunnuntaisin kesäkuun alusta elokuun loppuun sekä erikoisaikataulujen mukaisesti lauantaisin 10. 6., 1. 7. ja 16. 9.

Touko-syyskuussa ajetaan lisäksi höyry- ja dieselveturivetoisia tilausjunia sopimuksen mukaan.


Pituutta 14 km

Jokioisten Museorautatie toimii Lounais-Hämeessä, Humppilan ja Jokioisten kuntien alueella. Rautatie on pituudeltaan 14 kilometriä ja on osa vuosina 1898-1974 Humppilan ja Forssan välillä liikennöinyttä kapearaiteista Jokioisten rautatietä.

Raideleveys on 750 millimetriä eli noin puolet VR:n käyttämästä raideleveydestä.

Museoradan keskuspaikka on puolivälin paikkeilla sijaitseva Minkiön asema, jossa toimivassa Kapearaidemueossa voi tutustua maamme kapearaiderautateiden historiaan. Minkiölle rakennetaan parhaillaan lämmintä korjaushallia, joka mahdollistaa tehokkaan huollon ja korjauksen myös talvella.

Museovaunuston helmi on alun perin vuonna 1898 Hietalahden telakalla rakennettu Jokioisten rautatien yhdistetty toisen ja kolmannen luokan matkustajavaunu numero 3, jonka puuosat on rakennettu täysin uudelleen alkuperäiselle rungolle.

Museorautatie on Suomessa ainutlaatuinen, sillä muita kapearaiteisia ei ole säilynyt museoitavaksi.

Jokioisten Museorautatietä ylläpitää valtakunnallinen Museorautatieyhdistys ry., jolla on noin 750 jäsentä.

STT-IA
2.6.2000


Kotimaa -sivulle