Informaatioala tarvitsee perustutkijoiden tukea
Arvio: Matematiikan tutkimuksesta puuttuu tärkeitä aloja
Suomessa ei kansainvälisen arviointiryhmän mukaan tutkita riittävästi informaatioteknologian kannalta keskeisiä matematiikan aloja.
Tuoreessa arviossa varoitetaan, että puutteista saattaa olla vakavaa haittaa sekä
tieto- ja viestintäalan teollisuudelle että matematiikan ja
luonnontieteiden omalle kehitykselle.
Yliopistoista puuttuu nyt kokonaan tai osittain signaalin- ja
kuvankäsittelyn, kryptografian sekä algebran tutkimus. Näistä
algebra sopisi hyvin Helsingin ja Turun yliopistoihin ja signaalin-
sekä kuvankäsittely Jyväskylän yliopistoon, katsovat arvioijat.
He kiinnittivät huomiota myös siihen, ettei Suomessa ole
kansallista matematiikan tutkimuslaitosta. Alkuperäisistä
aikeista huolimatta Helsingin yliopiston Rolf Nevanlinna
-instituutti ei ole tätä tarvetta täyttänyt muun muassa
rahavaikeuksien takia.
Taso hämmästyttää
Yleensä matematiikan tutkimus on kuitenkin Suomen Akatemian
teettämän arvion mukaan hyvässä jamassa.
- Arviointipaneeliin
on tehnyt suuren vaikutuksen suomalaisen tutkimuksen
hämmästyttävän korkea taso, kun otetaan huomioon maan
koko ja olemassaolevat voimavarat, totesi ryhmän
puheenjohtaja, Tukholman yliopiston professori Kjell-Ove
Widman raportin julkistamistilaisuudessa Helsingissä.
Helsingin ja Turun yliopistojen matematiikka on jo perinteisesti
vahvaa, mutta arvion mukaan tutkimustyö luistaa muuallakin
Suomessa. Erityistä kiitosta saa Jyväskylän yliopisto, joka
joillakin erityisaloilla on onnistunut kipuamaan maailman
kärkeen.
Ja jos informaatioteknologian pohjustus puuttuukin, uudeksi
kasvualaksi hahmoteltu biolääketiede näyttää raportin mukaan
saavan tukea matematiikasta.
Nevanlinna-instituutin ja mm.
Kansanterveyslaitoksen yhteistyö tilastotieteen ja
epidemiologian tutkimuksessa tuottaa tärkeää tietoa sekä
Suomen että koko maailman biolääketieteen ja
terveystutkimuksen kannalta, suitsuttavat asiantuntijat.
Etenkin pienempien yliopistojen ongelmana on kuitenkin
resurssipula, joka paikoin pakottaa keskittymään opetukseen ja
jättämään tutkimisen vähemmälle. Ajan oloon tämä voi uhata
myös opetuksen laatua, muistutetaan arviossa.
STT-IA
2.6.2000
Ajassa -sivulle
|