Naiset ministerivaliokuntiin vasta 90-luvulla
Työministeriksi helmikuussa nimitetty Tarja Filatov (sd.) on Suomen 52. naisministeri ja kolmas nainen työministerinä. Poliittisten johtopaikkojen tasa-arvokehityksen huippukohta on luonnollisesti Tarja Halosen valinta tasavallan presidentiksi. Politiikan huippua edustavat myös kansanedustajat, puoluejohto ja valtioneuvosto eli ministerit.
Eduskunnassa naisten osuus on 37 prosenttia. Mutta puoluejohdossa naisia on vähemmän. Tällä hetkellä vihreillä ja Vasemmistoliitolla on naisjohtaja - varapuheenjohtajina naisia on nähty enemmän.
Lipposen hallituksen 18 ministeristä
seitsemän on naista, mikä vastaa naisten osuutta
kansanedustajista. Naisten nousu ministerintuolille on kuitenkin
ollut hidas prosessi niinkin tasa-arvoisessa maassa kuin
Suomessa.
Naiset tulivat Suomessa varsin hitaasti valtioneuvoston
jäseniksi, vaikka he olivat saaneet vaalikelpoisuus- ja
äänioikeuden jo vuonna 1906.
Poliittisen elämän johtopaikoille,
ja ylipäänsä valtionhallinnon ylemmille virkapaikoille naisia alkoi
nousta toisen maailmansodan jälkeen, yleisemmin vasta
1970-luvulla. Valtioneuvoston ministerisalkkujen jakautuminen
tasa-arvoistui oikeastaan 1980-luvun puolivälin jälkeen.
Vain 10 prosenttia naisia
Suomen ensimmäisen naisministeri oli Väinö Tannerin
sosialidemokraattisen vähemmistöhallituksen toinen
sosiaaliministeri Miina Sillanpää vuosina 1926-27.
Seuraava
naisministeri nimitettiin reilun 20 vuoden kuluttua, kun Hertta
Kuusinen tuli salkuttomaksi ministeriksi Mauno Pekkalan
hallitukseen vuonna 1948; hänkin oli virassa vain 65 päivän
ajan. 1950-luvulla vakiintui tavaksi, että hallitukseen otettiin
yksi tai kaksi naisministeriä.
1950- ja 60-luvulla toimi 20 hallitusta, joista seitsemässä ei
ollut naisia lainkaan ja seitsemässä oli yksi nainen. Viimeinen
täysin naiseton ministeristö oli vuosina 1966-68 istunut Rafael
Paasion punamultahallitus. Vuonna 1970 nimitetyssä Ahti
Karjalaisen hallituksessa oli ensimmäistä kertaa kolme
naisministeriä.
1980-luvun puolivälin jälkeen hallituksen
sukupuolijakauma tasoittui selkeästi. Jokaisessa hallituksessa
on ollut 5-7 naisministeriä. Esko Ahon hallituksessa ja Paavo
Lipposen molemmissa hallituksissa on ollut yhtaikaa seitsemän
naista jäsenenä.
Naisten osuus kaikista Suomen ministereistä on vielä pieni;
Suomen hallitusten 530 ministeristä vain 52 (10 prosenttia) on
ollut naisia. Yleensä naisministerit ovat toimineet ns. pehmeillä
sektoreilla, opetusministeriössä (12 naista) tai sosiaali- ja
terveysministeriössä (24 naista).
Ennen vuotta 1972 yksikään
nainen ei ollut toiminut ministerinä opetus- ja sosiaalialan
lisäksi muuta kuin maa- ja metsätalousministeriössä ja
ministerinä valtioneuvoston kansliassa.
1970-luvulla nainen nimitettiin toiseksi valtiovarainministeriksi,
oikeusministeriksi sekä kauppa- ja teollisuusministeriksi.
Seuraavalla vuosikymmenellä tähän listaan tuli mukaan vain
sisäasiainministeriö.
1990-luvulla perinteinen jako muuttui
selkeästi. Kaksi naista on hoitanut puolustusministerin tehtäviä
ja ensimmäistä kertaa nimitettiin nainen ulkoministerin,
liikenneministerin, työministerin ja ympäristöministerin tehtäviin.
Pääministerin ja ensimmäisen valtiovarainministerin salkut on
toistaiseksi jaettu ainoastaan miesten kesken.
Eniten naisministereitä on tullut sosialidemokraattisesta
puolueesta, yhteensä 19. Maalaisliitto/keskustapuolueella ja
kokoomuksella on ollut kymmenen naisministeriä, muilla
puolueilla vain muutamia. Vasemmistoliiton neljästä ministeristä
kaksi on ollut naisia.
Tasa-arvoistuva valtioneuvosto
Naisten asema, vaikutus ja näkyvyys yhteiskunnassa tuli
toisen maailmansodan jälkeen julkisemmaksi ja
arvostetummaksi. Poliittisten naisjärjestöjen vaikutus kasvoi ja
naisten määrä kansanedustajista kohosi.
Naisjärjestöillä oli
keskeinen rooli naisten poliittisen aktiivisuuden, ainakin
äänestysaktiivisuuden herättäjänä. Luonteva kehitys oli, että
naiset vaativat edustusta myös poliittisiin
päätöksentekoelimiin, kuten valtioneuvostoon.
Poliittisten
naisjärjestöjen ensisijainen vaikutuskohde liittyi omaan
elinpiiriin, sosiaali- ja koulutuspolitiikkaan, mikä näkyi 1950- ja
60-luvun ministerivalinnoissakin.
1960-luvulla poliittisten naisjärjestöjen toiminta alkoi laajentua
voimakkaammin yleispoliittiseksi, pois perinteiseltä
työnjakolinjalta. Valtioneuvostoon muutos siirtyi 1970-luvulla,
kun naisia nimitettiin uusiin ministeriöihin ja naisten määrä
hallituksissa hieman kasvoi.
Kuitenkin vielä 1970-luvulla
hallitusten muodostamisen yhteydessä usein puhuttiin
"kiintiönaisista", vaikka samalla alkoi naisministerienkin
valinnassa vaikuttaa poliittinen kokemus, asiantuntemus ja
koulutus entistä enemmän.
1980-luvulla naisten asema politiikassa tuli tunnustetummaksi,
mutta silti ei puolueiden ollut aina helppo löytää naisia
ministereiksi, perinteinen työnjakokaan ministeripaikkojen välillä
ei vielä kadonnut.
Kun tarkastelee ministerisalkkujen määrää ja
niiden jakautumista hallituksissa, on perusteltua väittää, että
aina 1990-luvulle asti se on heijastellut perinteistä tulkintaa
naisten töistä ja yhteiskunnallisesta asemasta.
Poliitikkoja ja asiantuntijoita
Neljän viimeisen hallituksen aikana kehitys on muuttunut,
vaikka jokaisessa hallituksessa onkin ollut nainen sosiaali- ja
terveysministerinä. Mutta naiset ovat saaneet kantaakseen
muitakin ministerisalkkuja siinä kuin miehetkin ovat olleet
ministereinä sosiaali- ja terveys- tai opetusministeriössä.
Lainkaan väheksymättä aikaisempien vuosikymmenten
naisministereitä, voi viimeisten hallitusten naisministereitä pitää
ennen kaikkea poliitikkoina ja asiantuntijoina.
Naisten aseman muuttuminen hallituksen sisäisessä työnjaossa
heijastaa samaa tasa-arvoistumista. Lakisääteisissä
ministerivaliokunnissa naisten osuus oli ennen 1990-lukua lähes
olematon. Se selittyy naisministereiden pienellä määrällä ja
sisäisellä työnjaolla, joka jätti naiset valiokuntien ulkopuolelle.
Kaikista naisten valiokuntajäsenyyksistä suurin osa sijoittuu
Lipposen hallituksiin.
Tarja Filatovin ja Suvi-Anne Siimeksen ministerivalinnat
kuvaavat hyvin 1990-luvun tasa-arvokehitystä. Filatovin
nimityksessä oli keskeistä saada osaava nainen ministeriksi,
kun kokeneimman naisministerin, Tarja Halosen, valinta
presidentiksi aiheutti ministerikiertoa.
Siimes puolestaan
tuoreena hallituspuolueen puheenjohtajana kesällä 1998 halusi
itse hallitukseen ja sen talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan.
Entinen puheenjohtaja Claes Andersson sai luovuttaa
paikkansa uudelle puoluejohtajalle.
Julkisuudessa näkyvä,
dynaaminen ja asiantunteva Siimes halusi käyttää valtaa eikä
salaillut sitä.
JORMA SELOVUORI
2.6.2000
Kirjoittaja on VTM, hallintohistorian tutkija ja toimitussihteeri
Suomen Akatemian J. V. Snellman 200 vuotta -hankkeessa.
Politiikka -sivulle
|