Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Sydney 2000



Sydneyn olympialaiset jatkuvat Attention To Detailin kehittämällä ja Eidos Interactiven julkaisemalla olympiapelillä.


Sydney 2000 sisältää kaksitoista eri olympialajia. Lajeina ovat 100 metrin pikajuoksu, 110 metrin aidat, keihään- ja moukarinheitto, kolmiloikka, korkeushyppy, superraskaansarjan painonnosto, 100 metrin vapaauinti, 10 metrin kerroshyppy, skeet-ammunta, ratapyöräily ja koskimelonta.

Pelaaja voi valita itselleen edustamansa maan 32 eri kansallisuudesta. Vaikeustasoja on kuusi ja ne ovat vapaasti valittavissa jokaiselle pelaajalle erikseen. Pelaaminen tapahtuu näppäimistöllä niin yksin- kuin moninpelissäkin.

Pelata voidaan joko tietokonetta vastaan tai enintään kahdeksalla pelaajalla. Kaikki pelaavat samalla koneella, joten pelaamaan pääsee saman tien ilman verkon pystytystä.

Arcade-moodissa kaikki pelaajat tekevät suorituksensa yksitellen. Jos vain laji sallii, head to head-moodi päästää kaikki pelaajat kerralla kilpailemaan. Tämä lisää moninpelin tunnelmaa ja vaikka näppäimistöllä on ahdasta, myös itse kilpailu tulee lähemmäs pelaajia.

Yksinpelissä pelivaihtoehtoina ovat arcade- tai olympia-moodi. Arcade-moodi päästää pelaajan kilpailemaan saman tien, ilman lajin harjoittelua tai tutustumista.

Olympia-moodi vaatii pelaajalta jokaisen lajin useamman tason harjoittelua ennen itse olympialaisiin pääsyä. Harjoitukset ovat aikaa vieviä, mutta niiden läpikäyminen rajoittuu vain kertaan. Harjoitusten jälkeen voidaan kilpailla vapaasti.

Demossa yksinpelin lajina on 110 metrin aidat ja moodina arcade. Kaikki kansallisuudet ja vaikeustasot ovat käytössä.

Peli arpoo pelaajalle sekä radan että kanssakilpailijat. Lähdön onnistuminen on jo puolivoittoa, mutta myös onnistuneilla ylityksillä saadaan tulosta aikaiseksi.

Pelaamiseen tarvitaan vain kahta näppäintä, oikeata nuolta juoksemiseen ja enter-näppäintä aidan ylitykseen. Muutaman harjoittelukierroksen jälkeen oikea hyppykohta löytyy ja ylitys sujuu puhtaasti koko radalla.

Aztechin äänikortti ei suostunut demon kanssa pelittämään, joten lähtölaukauksen kajahdusta ei allekirjoittanut kuullut ja lopputulokset olivat kolmisen sekuntia voittajia huonompia.

Mieltä lämmittävä yksityiskohta löytyy juoksijoiden takaa lähtöpaikalta. Vaikka suomalaisia juoksijoita ei kilpailemassa olisikaan, Suomen lippu liehuu sitkeästi katsomossa koko ajan.

Myös muuten pelin ulkoinen olemus on saatu miellyttäväksi. Juoksijat esitellään yksitellen oikeiden kilpailujen tapaan ja kilpailijat venyttelevät sekä lämmittelevät esittelyn aikana.

Myös kilpailun jälkeen juoksijat hengähtävät radalla polviin nojaten tai radalle istahtaen. Jos pelaaja ottaa varaslähdön, muutama hyväuskoinen lähtee pelaajan mukaan ja lähtö otetaan uusiksi uusintanäytön jälkeen.

Laitteisto: Minimi P2 266 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7.0a, 3D-kortti. Suositus: P3 350 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7.0a, 16 Mb 3D-kortti.

Sydney 2000 on kelpo urheilupeli, joka ei keskity vain yhteen lajiin. Se muistuttaa positiivisessa mielessä klassisia Commodore 64:n yleisurheilupelejä.

MIKA KULMALA
20.10.2000


Ajassa -sivulle