Kuntia patistetaan jätepolitiikan hoitoon
Jätehuolto on kuntien nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Jotta kunnallinen jätehuolto sujuisi mahdollisimman hyvin, patistaa Kuntaliitto jäseniään omien jätepoliittisten ohjelmien tekoon.
Ohjelmalla on tarkoitus selkeyttää kuntien jätehuollon viranomaistehtäviä, kertoo Kuntaliiton ympäristöinsinööri Seija Paajanen.
Noin puolet maamme kunnista hoitaa jätehuoltonsa alueellisen
jätehuoltoyhtiön avulla. Pääosin yhteistyö toimii hyvin.
Parhaiten jätehuolto onkin pystytty järjestämään niillä alueilla,
joilla tehdään alueellista jätehuoltoyhteistyötä. Yleisin
jätehuollon yhteistyömuoto on kaatopaikkojen ylläpito.
Selkeimmin yhteistyö näkyy kotitalousjätteitä vastaanottavien
kaatopaikkojen määrän vähenemisessä. Vielä kymmenen vuotta
sitten kaatopaikkoja oli noin 500, tänä vuonna 220 ja vuoteen
2005 mennessä määrä vähenee nykyisten suunnitelmien
mukaan 70:een.
Jäteyhteistyössä on voimaa
Kuntien jätehuoltoyhteistyö on tehokkaampaa kuin yksin
puurtaminen. Jätehuollon kustannuksiin yhteistyö ei ole
kuitenkaan ainakaan vielä vaikuttanut kovinkaan paljon.
Kustannusten vertailu eri kuntien välillä on tosin vaikeaa.
Seija Paajasen mukaan jätteiden käsittelykustannukset ovat
nousseet lähinnä kaatopaikkadirektiivin koventuneiden
vaatimusten vuoksi. Jätehuollon kuljetuskustannukset on
toisaalta saatu painettua alas yrityksiä kilpailuttamalla.
Nykyisin kuljetuksia on alettu siirtää kunnan järjestettäväksi,
jolloin kilpailuttaminen on ollut vielä helpompaa.
Paajanen haluaa kuitenkin muistuttaa, että jäteyhteistyöstä
huolimatta jätehuollon viranomaistehtävät kuuluvat edelleen
kunnille eikä jätehuoltoyhtiöille. Näihin tehtäviin kuuluvat muun
muassa jätehuoltomääräykset, jätemaksujen määrääminen ja
jätehuollon valvonta.
Kunnan jätehuoltoa määräävät vuonna 1994 voimaan tullut
jätelaki ja tämän vuoden maaliskuussa käyttöön otettu
ympäristönsuojelulaki.
Suunnittelussa varaa parantaa
Paajasen mukaan monien kuntien jätehuollon
viranomaistehtävät on tällä hetkellä suunniteltu huonosti.
Esimerkiksi jätehuollon tavoitteet ja kuntalaisten
jätehuoltopalvelut on syytä kirjata kunnan jätepoliittiseen
ohjelmaan.
Tämän lisäksi kunnissa olisi Paajasen mukaan
tarpeen puhua yhteistyön pelisäännöt puhtaaksi: keiden
kanssa jätehuolto hoidetaan sekä ketkä jakavat vastuun ja
kustannukset.
- Tällä hetkellä kunnissa puhuttaa eniten tuottajavastuun
toteutuminen kunnallisessa jätehuollossa, toteaa Seija
Paajanen.
Romurenkaiden, keräyspaperin ja pakkausten keräyksen
hoidosta on tuottajavastuupäätös jo olemassa. Näistä
romurenkaiden ja keräyspaperin tuottajavastuupäätös toimii jo
varsin hyvin.
Toisaalta pakkausjätekeräyksen järjestäminen
aiheuttaa monissa kunnissa hämmennystä. Esimerkiksi
lasinkeräyksen jatkuminen ei ole periaatteessa kuntien
vastuulla.
Kompostointi tulee pakolliseksi kunnille vuoden 2005 jälkeen.
Tällöin kaatopaikoille ei saa enää kuljettaa jätettä, josta ei ole
eroteltu biojätettä. Tällä hetkellä maassa toimii noin 40
kompostointilaitosta.
Vanhat kaatopaikat suljetaan vuonna 2007
Suomen käytössä olevista kaatopaikoista valtaosa on vanhoja.
Suomen ympäristökeskuksen mukaan maassamme on lisäksi
noin 1 500 käytöstä poistettua kaatopaikkaa.
Vuoteen 2007 mennessä kaikkien kaatopaikkojen on täytettävä
kaatopaikkadirektiivissä esitetyt vaatimukset. Tässä vaiheessa
vanhat kaatopaikat poistuvat käytöstä, kertoo Paajanen.
Tällä hetkellä suurin osa maan 220 käytössä olevasta
kaatopaikasta ei täytä kaatopaikkadirektiivin vaatimuksia.
Direktiivi edellyttää muun muassa pohjan tiivistämistä sekä
jätekaasujen ja jäteveden poistoa. Kolmannes entisistä
kaatopaikoista on jo kunnostettu direktiivin vaatimusten
mukaisiksi.
Ympäristöriskeinä vesistöt ja asutus
Kaatopaikkaa suljettaessa pyritään eliminoimaan kaikki
mahdolliset haitat. Entisen kaatopaikka-alueen valvonta kuuluu
kunnille ja alueellisille ympäristökeskuksille.
Kaatopaikkojen suurimmat ympäristöriskit liittyvät kaatopaikan
sijaintiin, toteaa Paajanen. Joka viides käytöstä poistettu
kaatopaikka sijaitsee pohjavesialueella. Vesistöjen välittömässä
läheisyydessä on kymmeniä vanhoja kaatopaikkoja.
Sijainniltaan ympäristöriskejä aiheuttavat myös käytöstä
poistetut kaatopaikat, jotka sijaitsevat lähellä asutusta.
Ympäristökeskuksen selvityksen mukaan lähes parisataa
entistä kaatopaikkaa sijaitsee alle 100 metrin päässä
asutuksesta ja noin 800 kaatopaikkaa alle puolen kilometrin
päässä.
STT-IA
20.10.2000
Kotimaa -sivulle
|