Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Nainen etsii lehdestä elämyksiä, mies tietoa



Miehet ja naiset valitsevat aikakauslehtensä eri perustein. Naiset haluavat lehdeltään elämyksiä, rentoutumishetkiä ja vinkkejä arjen pulmiin. Miehet valitsevat lehden, joka kertoo heille hyödyllistä tietoa miehisistä aiheista kuten tekniikasta, autoista, urheilusta ja yhteiskunnasta.


Naisten lehtivalinta riippui heidän elämäntilanteestaan. Perheen perustamisen aikoihin naiset etsiytyvät kodin ja perheen lehtien pariin. Nuorperheiden isät tutkivat lehtiä, joissa esitellään kodin laitteita ja viihde-elektroniikkaa.

Tämä käy ilmi Aikakauslehtien liiton teettämästä selvityksestä, jonka on tehnyt Suomen Gallup-Media Oy. Se on tehnyt selvityksen Intermedia 2000 -tutkimuksensa tietojen perusteella.

Aikakauslehtien käyttötutkimuksessa on kuultu 1 665:tä suomalaista, joiden ikä vaihteli 15:sta 69 vuoteen.


Tv-tausta vaihtuu vanhemmiten radioksi

Suomalaiset lukevat aikakauslehtiä tavallisesti kotonaan vapaa-ajallaan. Nuorilla 15-24-vuotiailla naisilla on usein televisio päällä, kun he lukevat lehteä. Yli 60-vuotiailla naisilla on lukemisen taustana radio kuten samanikäisillä miehilläkin.

25-44-vuotiaille naisille aikakauslehdet ovat virkistävä tuokio kotiaskareiden lomassa. Myös vanhemmat 45-59-vuotiaat naiset lukevat lehtiä kotitöiden välissä.

Miehet pyrkivät hyötymään aikakauslehdestä työssään tai opinnoissaan. Miehet lukevat lehtiään töiden ohessa tai televisiota katsoessaan. Varttuneemmat, yli kuusikymppiset miehet lukevat usein aikakauslehteä aamutoimien yhteydessä.

Ikä vaikuttaa aikakauslehden valintaan. Kaikki neljä ikäryhmää lukevat perhe- ja aikakauslehtiä sekä kaupan ja pankin asiakaslehtiä, mutta erityisesti naisten omimmat lehdet vaihtuvat iän mukana.

Nuorimmat naiset ovat kiinnostuneita ulkonäöstä, muodista ja omista harrastuksistaan, vanhemmat omasta ja perheen hyvinvoinnista ja ympäristöstä. Miehet jaksavat aina vain lukea tekniikan lehtiä. Tekniikan ja autoilun lehdet ovat vielä yli 60-vuotiaidenkin miesten lempilukemista.

"Seestyneet" (45-59-vuotiaat) naiset lukevat mielellään asumisen ja rakentamisen lehtiä, samanikäiset miehet taas ammatti- ja järjestölehtiä. Uskonnolliset ja toisaalta kulttuuriin paneutuneet lehdet kiinnostivat osittain jo eläkeiässä olevia naisia.

Suomen Posti Oy:n tilaston mukaan Suomessa ilmestyy yli 2 800 aikakauslehteä.


Tytöt ahmivat aikakauslehtiä

Suomen aikakauslehtien liitto on tutkituttanut myös lasten ja nuorten aikakauslehtien lukemista. Tuoreen tutkimuksen mukaan aikakauslehtiä lukevat viikoittain eniten 16-20-vuotiaat tytöt, kun taas heikoimmin niistä itselleen löytävät lukemista 13-15-vuotiaat pojat.

Lisäksi näyttää siltä, että tytöt lukevat poikia monipuolisemmin aikakauslehtiä ja selvästi enemmän kaunokirjallisuutta. Sen sijaan tytöt lukevat vähemmän sanomalehtiä ja tietokirjoja kuin ikäisensä pojat.

Tiedot selviävät Aikakauslehtien liiton I. R. O. Research Oy:llä teettämästä tutkimuksesta 8-20 VEE, jossa tarkastellaan 8-20-vuotiaita nuoria ja heidän lukemistottumuksiaan.

Nuoret myös lukevat paljon sarjakuvalehtiä, jotka kiinnostavat niin tyttöjä kuin poikia aina 20-vuotiaaksi saakka. Ylitse muiden on Aku Ankka. Myös yleisaikakauslehdet kiinnostavat tyttöjä ja poikia, mutta tytöt lukevat niistä useampia.

Tytöt ovat poikia kiinnostuneempia myös useammista aiheista, joskin omaan itseen ja ihmissuhteisiin liittyvät asiat ovat heidän sydäntään lähinnä.


Politiikka ei kiinnosta

Yli puolta pojista puolestaan kiinnostaa vain viisi aihetta eli sarjakuvat, televisio- ja radio-ohjelmat, urheilu, musiikki sekä tekniikka.

Vähiten molempia ryhmiä kiinnostaa politiikka, ruokaohjeet ja kulttuuri. Pojat eivät myöskään innostu lääkäripalstoista, terveydestä tai puhtaudesta kertovista jutuista.

Tutkimuksessa kävi ilmi myös tyttöjen ja poikien erilainen suhde lukemiseen. Kasvaessaan pojat keskittyvät tyttöjä enemmän tiedon etsimiseen, kun taas tytöt etsivät lukemisestaan myös elämyksiä.

STT-MH-IA
20.10.2000


Ajassa -sivulle