Nainen etsii lehdestä elämyksiä, mies tietoa
Miehet ja naiset valitsevat aikakauslehtensä eri perustein. Naiset haluavat lehdeltään elämyksiä, rentoutumishetkiä ja vinkkejä arjen pulmiin. Miehet valitsevat lehden, joka kertoo heille hyödyllistä tietoa miehisistä aiheista kuten tekniikasta, autoista, urheilusta ja yhteiskunnasta.
Naisten lehtivalinta riippui heidän elämäntilanteestaan. Perheen
perustamisen aikoihin naiset etsiytyvät kodin ja perheen
lehtien pariin. Nuorperheiden isät tutkivat lehtiä, joissa
esitellään kodin laitteita ja viihde-elektroniikkaa.
Tämä käy ilmi Aikakauslehtien liiton teettämästä selvityksestä,
jonka on tehnyt Suomen Gallup-Media Oy. Se on tehnyt
selvityksen Intermedia 2000 -tutkimuksensa tietojen
perusteella.
Aikakauslehtien käyttötutkimuksessa on kuultu 1 665:tä
suomalaista, joiden ikä vaihteli 15:sta 69 vuoteen.
Tv-tausta vaihtuu
vanhemmiten radioksi
Suomalaiset lukevat aikakauslehtiä tavallisesti kotonaan
vapaa-ajallaan. Nuorilla 15-24-vuotiailla naisilla on usein
televisio päällä, kun he lukevat lehteä. Yli 60-vuotiailla naisilla
on lukemisen taustana radio kuten samanikäisillä miehilläkin.
25-44-vuotiaille naisille aikakauslehdet ovat virkistävä tuokio
kotiaskareiden lomassa. Myös vanhemmat 45-59-vuotiaat
naiset lukevat lehtiä kotitöiden välissä.
Miehet pyrkivät hyötymään aikakauslehdestä työssään tai
opinnoissaan. Miehet lukevat lehtiään töiden ohessa tai
televisiota katsoessaan. Varttuneemmat, yli kuusikymppiset
miehet lukevat usein aikakauslehteä aamutoimien yhteydessä.
Ikä vaikuttaa aikakauslehden valintaan. Kaikki neljä ikäryhmää
lukevat perhe- ja aikakauslehtiä sekä kaupan ja pankin
asiakaslehtiä, mutta erityisesti naisten omimmat lehdet
vaihtuvat iän mukana.
Nuorimmat naiset ovat kiinnostuneita ulkonäöstä, muodista ja
omista harrastuksistaan, vanhemmat omasta ja perheen
hyvinvoinnista ja ympäristöstä. Miehet jaksavat aina vain lukea
tekniikan lehtiä. Tekniikan ja autoilun lehdet ovat vielä yli
60-vuotiaidenkin miesten lempilukemista.
"Seestyneet" (45-59-vuotiaat) naiset lukevat mielellään
asumisen ja rakentamisen lehtiä, samanikäiset miehet taas
ammatti- ja järjestölehtiä. Uskonnolliset ja toisaalta kulttuuriin
paneutuneet lehdet kiinnostivat osittain jo eläkeiässä olevia
naisia.
Suomen Posti Oy:n tilaston mukaan Suomessa ilmestyy yli 2
800 aikakauslehteä.
Tytöt ahmivat
aikakauslehtiä
Suomen aikakauslehtien liitto on tutkituttanut myös lasten ja
nuorten aikakauslehtien lukemista. Tuoreen tutkimuksen
mukaan aikakauslehtiä lukevat viikoittain eniten 16-20-vuotiaat
tytöt, kun taas heikoimmin niistä itselleen löytävät lukemista
13-15-vuotiaat pojat.
Lisäksi näyttää siltä, että tytöt lukevat poikia monipuolisemmin
aikakauslehtiä ja selvästi enemmän kaunokirjallisuutta. Sen
sijaan tytöt lukevat vähemmän sanomalehtiä ja tietokirjoja kuin
ikäisensä pojat.
Tiedot selviävät Aikakauslehtien liiton I. R. O. Research Oy:llä
teettämästä tutkimuksesta 8-20 VEE, jossa tarkastellaan
8-20-vuotiaita nuoria ja heidän lukemistottumuksiaan.
Nuoret myös lukevat paljon sarjakuvalehtiä, jotka kiinnostavat
niin tyttöjä kuin poikia aina 20-vuotiaaksi saakka. Ylitse muiden
on Aku Ankka. Myös yleisaikakauslehdet kiinnostavat tyttöjä ja
poikia, mutta tytöt lukevat niistä useampia.
Tytöt ovat poikia kiinnostuneempia myös useammista aiheista,
joskin omaan itseen ja ihmissuhteisiin liittyvät asiat ovat
heidän sydäntään lähinnä.
Politiikka ei
kiinnosta
Yli puolta pojista puolestaan kiinnostaa vain viisi aihetta eli
sarjakuvat, televisio- ja radio-ohjelmat, urheilu, musiikki sekä
tekniikka.
Vähiten molempia ryhmiä kiinnostaa politiikka, ruokaohjeet ja
kulttuuri. Pojat eivät myöskään innostu lääkäripalstoista,
terveydestä tai puhtaudesta kertovista jutuista.
Tutkimuksessa kävi ilmi myös tyttöjen ja poikien erilainen suhde
lukemiseen. Kasvaessaan pojat keskittyvät tyttöjä enemmän
tiedon etsimiseen, kun taas tytöt etsivät lukemisestaan myös
elämyksiä.
STT-MH-IA
20.10.2000
Ajassa -sivulle
|