Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Naisia ja nuoria houkutellaan saken juojiksi

Japanin talouslama on vähentänyt saken kulutusta



Riisistä valmistettu sake-juoma on kuulunut japanilaisiin juhlatilaisuuksin jo parintuhannen vuoden ajan. Saken juominen on muutaman viime vuoden aikana vähentynyt huomattavasti, ja monet pienet valmistajat ovat ajautuneet kriisiin.


Sake on riisistä valmistettu väkevä viini, joka usein juodaan lämpimänä.

Ennen sake oli puhtaasti miehinen juoma, ja vain miehet saivat sitä valmistaa. Nyt sakea aletaan markkinoida naisille värillisissä pulloissa.

Japanilaisten kasvava mieltymys viiniin on horjuttanut saken asemaa häiden, hautajaisten, uskonnollisten menojen ja yksityisten juhlien juomana.

Saken kulutusta on vähentänyt myös talouslama. Japanissa oli pitkään tapana, että yritykset kustansivat liikekumppaneilleen juhlia, joissa geishat tarjoilivat sakea. Laman takia yritykset kiristivät edustusmenojaan selvästi.

Japanilaisten sakenvalmistajien yhdistys on laskenut, että saken kulutus on vähentynyt 30 vuodessa 40 prosenttia. Nyt erityisesti pienet ja keskisuuret valmistajat ovat joutuneet kriisiin.

Saken työllistävä vaikutus on myös alentunut selvästi kolmen viime vuosikymmenen aikana.

Tätä nykyä juomaa valmistaa noin 6 500 japanilaista, mikä on kaksi kolmannesta vähemmän kuin vielä 70-luvun alussa. Sakentekijöiden keski-ikä on yli 60 vuotta, sillä nuorempi sukupolvi ei ole kiinnostunut perinteisestä, työläästä käsityöstä.

Sakenvalmistus on myös ollut vuosisatojen ajan miehinen ammatti, joka on periytynyt isältä pojalle. Vuosisatojen ajan sakenteko oli jopa kielletty naisilta, eikä naisia edes päästetty rakennuksiin, joissa säilytettiin ruskeita sakepulloja.

Nykyään noin kymmenen prosenttia saken parissa työskentelevistä on naisia.

Naiset tahdotaan nyt myös sakekulttuurin pelastajiksi. Sakea on perinteisesti myyty 1,8 litran vetoisessa ruskeassa pullossa. Nyt eräs pikkupanimo on alkanut houkutella naisia ja nuoria asiakkaita pullottamalla saken valkoisiin, sinisiin, oransseihin ja vaaleanpunaisiin pikkupulloihin.

STT-IA
20.10.2000


Ulkomaat -sivulle