Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lasten läksyt kuumentavat tunteita Yhdysvalloissa



Paljonko on paljon? Amerikkalaiset vanhemmat ja opettajat ovat joutuneet pohtimaan tätä kysymystä, kun amerikkalaislasten läksykuormasta on kiistelty julkisuudessa.


Monet vanhemmat ovat asettaneet koulujen läksypolitiikan kyseenalaiseksi. Heidän mukaansa lasten tehtävämäärä on usein mahdoton.

10-vuotias koululainen saattaa kantaa kotiin monenlaisia projekteja, kirjaraportteja ja erilaisia päivittäisiä tehtäviä niin paljon, että valtaosa viikonlopustakin kuluu opiskelujen parissa. Aikaa pitäisi riittää harrastuksille, liikunnalle sekä myös leikille, vaativat vanhemmat.

Monet hurraavatkin New Jerseyn osavaltiossa sijaitsevan Piscatawayn koulupiirin päätökselle, jonka mukaan alueen kouluissa rajoitetaan nykyään tiukasti lasten kotitehtävien määrää. Päätös on aiheuttanut kyselyvyöryn ympäri maata, ja monet vanhemmat haluavat tietää, miten tuollainen päätös saadaan puskettua läpi.

Piscatawayn uusien sääntöjen mukaan ala-asteen oppilaan on selvittävä läksyistään puolessa tunnissa. Lukiolaisenkaan ei pitäisi viettää tehtäviensä parissa päivittäin kahta tuntia kauempaa, eikä viikonloppuläksyjä suositella. Koulupiirin opettajat eivät saa myöskään käyttää kotitehtäviä arvosanojen perusteena.


Vanhemmat läksyjen orjia

Läksyt ovatkin puheena lähes aina, kun vanhemmat, yleensä äidit, kohtaavat koulubussipysäkillä.

- Meillä ei ollut läksyjä kuin vasta lukiossa, muistelee Andrea.
- Meillä itketään lähes joka ilta jonkin projektin parissa, valittaa kahden tytön äiti Penny.
- Miten voi sanoa, että joku tehtävä vie puoli tuntia, ihmettelee kolmas äiti.
- Toinen lapsi tekee homman kymmenessä minuutissa, toiselta menee siihen kaksi tuntia.

Monet ala-asteen kolmas- ja neljäsluokkalaiset hankkivat nykyään pyörillä kulkevia koululaukkuja reppujen sijasta, sillä selkäreppujen paino on liikaa pienille hartioille.

Vanhempien mielestä pääongelmia ovat lasten kireä aikataulu sekä vanhempien osallistumisen pakko. Lukuisat tehtävät vaativat vanhempien apua, joko materiaalin tai tiedon hankintaa. Monet vanhemmat tuntevatkin, että he ovat sijaisopettajia, joiden niskoille jää osa opetustyöstä.

- Kyllä läksyjen pitäisi olla sellaisia, että lapset selviävät niistä ilman vanhempien jatkuvaa apua, puhisee Andrea.
- Kuinka ne lapset pärjäävät, joiden vanhemmat eivät auta, hän ihmettelee.


Läksyt lapsityövoiman käyttöä?

Vielä 30-luvulla Yhdysvalloissa kotitehtävät luokiteltiin lasten työvoiman väärinkäytöksi. Vuosikymmenten mittaan viranomaisten huoli kuitenkin kasvoi, sillä amerikkalaiskoulujen katsottiin putoavan kärryiltä pahan kerran - opetuksen tehostamisen avuksi otettiin pikkuhiljaa jälleen kotitehtävät.

Michiganin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan vuodesta 1981 vuoteen 1997 läksytaakka kouluissa on kasvanut huomattavasti. Eniten kuormitus on kasvanut 6-8 vuotiaiden kohdalla, sillä heidän tehtäviensä määrä on kolminkertaistunut.

Kova kilpailu jatkokoulutuspaikoista ja hyvien arvosanojen tarve pitää kuitenkin monet vanhemmat sekä koulupiirit tiukkoina; lukuisat koulut ovat päättäneet nostaa kotona tehtävän työn osuutta.

- Kaikki haluavat hyvän todistuksen, stipendejä ja pääsyn jatkokoulutukseen, mutta kuitenkin koko ajan valitetaan lasten työmäärästä, ihmettelee yksi äiti.

Koulutkin ovat riippuvaisia lasten menestyksestä. Osavaltioiden teettämät testit mittaavat armotta oppilaitoksen pärjäämistä. Kukaan vanhemmista ei halua lapsiaan heikoksi luokiteltuun kouluun.

STT-MH
20.10.2000


Ulkomaat -sivulle