Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mämminkulutus kertoo taloussuhdanteen



Pääsiäisen perinneherkku mämmi on hyvä talousindikaattori. Sesonkituotteen markkinat säilyvät melko tasaisina vuodesta toiseen ja vain lamakausien aikana mämminkulutukseen ilmestyy selkeä lovi.


Taloudellisen korkeasuhdanteen aikana - kuten tänä pääsiäisenä - suomalaiset syövät mämmiä yli kaksi miljoonaa kiloa, ja käyttävät siihen karkeasti arvioiden sata miljoonaa markkaa.

Suurimman osan suomalaisten ostamista mämmituokkosista valmistaa Kymppimaukkaat, jonka tuotteella on peräti 70 prosentin osuus markkinoista. Kymppimaukkaat on osa Foodieta, jonka Raisio Yhtymä viime syksynä myi Laihian Mallakselle. Pienemmillä osuuksilla mämmimarkkinoilla toimivat mm. Saarioinen ja Fazer Leipomot.


Yrityskauppoja suurempia mullistuksia mämmisektorilla tuskin on tapahtunut vuosikymmeniin jos ei vuosisatoihin. Mämmi on yksi niistä harvoista ruokalajeista, jotka ovat säilyneet ruokakulttuurissa lähes samanlaisina sukupolvesta toiseen.

Markkinointipäällikkö Tuula Salo Fazer Leipomoilta arvelee, että juuri muuttumattomuudessa on mämmin suosion salaisuus.

- Mämmiä syödään yhä, koska ihmiset haluavat vaalia perinteitä. Mämmi yleistyi Suomessa 1700-luvulla, ja esimerkiksi Oululainen on valmistanut mämmiä koko olemassaolonsa ajan eli viime vuosisadan alkupuolelta lähtien, Salo kertoo.


Katolinen kirkko loi mämmin

Suomalaisessa ruokakulttuurissa mämmi on jäänne ajalta ennen uskonpuhdistusta. Katolisen kirkon vahvimmalla vaikutusalueella Lounais-Suomessa sitä syötiin jo 1200- ja 1300-luvuilla, sillä happamattomana tuotteena mämmi soveltui pääsiäistä edeltävän paastonajan ruoaksi.

- Itä-Suomessa on valmistettu myös marjamämmiä, mutta se on ollut enemmänkin ruispuuron korvike kuin perinteistä pääsiäismämmiä, Salo kertoo.

Hän huomauttaa, että Oululaisen mämmiä viedään vuosittain pieniä määriä Ruotsiin, jossa sitä yhä syövät paastonajan ruokavaliota noudattavat katoliset. Muutoin mämmin vientimarkkinat ovat jokseenkin olemattomat.

Salon mukaan mämmin ja mämmin ero tänä päivänä on lähinnä siinä, kuinka perinteisellä reseptillä se valmistetaan.
- Oululaisen mämmi keitetään ensin ja paistetaan sitten miedolla lämmöllä pitkän aikaa, jolloin se imeltyy eikä jää löysäksi, hän kuvailee.

FF-IA
21.4.2000


Ajassa -sivulle