Uusi Pendolino-reitti luvassa Helsingistä Tampereelle
VR Osakeyhtiön tilaamat kahdeksan Pendolino-junaa aloittavat liikennöinnin vuosien 2001-2002 aikana. Osa junista sijoittuu Helsingin ja Tampereen väliseen liikenteeseen.
Tuotepäällikkö Jaana Mikolan mukaan on
toistaiseksi vielä epäselvää, jatkavatko
Pendolinot tästä Jyväskylään vai Seinäjoelle.
Myöskään tarkoista aloituspäivänmääristä ei ole
toistaiseksi tietoa.
Toimitusten jälkeen Pendolinojen määrä nousee
kymmeneen. Kaikkiaan VR:llä on mahdollisuus 25
junan hankkimiseen.
Toistaiseksi Pendolinot ovat liikennöineet vain
Turun ja Helsingin väliä. Ensimmäinen nopea juna
otettiin käyttöön vuoden 1995 marraskuussa ja
toinen vuotta myöhemmin.
Torstaina junat
viettivät merkkipäivää, sillä molempien mittariin
oli kertynyt ajoa miljoona kilometriä. Tähän
saakka Pendolinoilla on ajettu 8 600 vuoroa.
Mikolan mukaan junien käyttäjät ovat olleet
tyytyväisiä juniin ja henkilökunnan palveluun.
Palautetta on voinut jättää spontaanisti juniin ja
asemille; toistaiseksi sitä on tullut 1 500
kappaletta.
Vuodesta 1997 vuoteen 1998 nopeilla junilla
tehdyt matkat lisääntyivät 6 prosenttia. Suosio
säilyi viimekin vuonna, vaikka junayksiköiden
määrä oli kesä-elokuussa pienempi ulko-ovien
vaihdon takia.
VR on perustellut Pendolinojen hankintaa
vanhentuvan kaluston korvaamisella sekä sillä,
ettei niitä varten tarvitse rakentaa uusia ratoja.
Junamatkojen määrä
kasvoi neljä prosenttia
Junamatkoja tehtiin viime vuonna neljä prosenttia
edellisvuotta enemmän. Matkoja tehtiin yli 53
miljoonaa.
Kaukoliikennettä vilkkaampaa oli Helsingin seudun
lähiliikenteessä, jossa matkat lisääntyivät 5
prosenttia. Kaikkiaan Helsingin seudulla tehtiin
viime vuonna 41,4 miljoonaa matkaa.
YTV-alueella eli Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja
Vantaan alueella junamatkat lisääntyivät
erityisesti rantaradalla Leppävaarasta ja Kilosta
Helsinkiin sekä Helsingin ja Tikkurilan välisellä
kaupunkiradalla.
Kaukoliikenteessä matkamäärä jäi prosentin
verran edellisvuodesta. Sitä vastoin
henkilökilometreissä mitattuna matkustus
lisääntyi puoli prosenttia. Kaikkiaan
junamatkustus lisääntyi henkilökilometreissä
laskettuna noin prosentin 3,4 miljardiin
henkilökilometriin.
Eniten matkustus lisääntyi InterCity-junissa, jossa
kasvua oli lähes neljännes. Vuoden loppuun
mennessä VR sai käyttöönsä 38 uutta
matalalattiaista kaksikerrosvaunua. Uusia
InterCity-vuoroja avattiin Helsingin ja Joensuun,
Helsingin ja Oulun sekä Helsingin ja Turun välille.
Hyvä kasvu jatkui myös rantaradalla sekä Porin
radalla, jonka sähköistys valmistui viime kesänä.
Sitä vastoin idänliikenne väheni Venäjän
taloudellisen tilanteen takia 19 prosenttia.
Tavaraliikenteen määrä
elpyi loppuvuoden aikana
VR:n tavaraliikenteen määrä elpyi hiljaisesta
alkuvuodesta huolimatta hyvään tulokseen.
Yhteensä junissa kuljetettiin 40,0 tonnia tavaraa.
Aivan edellisen vuoden tasolle tavaraliikenteen
määrä ei kuitenkaan yltänyt.
Kotimaassa tavaraa kuljetettiin yli 23 miljoonaa
tonnia, eli lähes sama määrä kuin viime vuonna.
Metsäteollisuuden kuljetukset lohkaisivat
määrästä kaksi kolmasosaa.
Metalli- ja kemianteollisuuden kuljetukset
lisääntyivät puolentoista prosentin verran.
Kansainvälisissä kuljetuksissa VR Cargo kärsi
etenkin Venäjän taloustilanteesta. Silti
idänliikenteessä päästiin lähes viime vuoden
ennätystasoon. Yhteensä tavaraa kuljetettiin
vajaat 13 miljoonaa tonnia.
VR:n transitoliikenteessä tavaraa liikkui lähes 3
miljoonaa tonnia ja junalautoilla noin miljoona
tonnia.
STT-IA
21.1.2000
Kotimaa -sivulle
|