Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Matkailualan yritykset uskovat kilpailun kiristymiseen



Matkailualan yritykset uskovat kilpailun kiristyvän edelleen alalla. Sen sijaan edellisen vuoden pienen notkahduksen jälkeen alan usko positiiviseen suhdannekehitykseen on jälleen vahvistunut.


Arviot taloudellisen tilanteen kehityksestä ovat jonkin verran positiivisempia kuin kahtena edellisenä vuonna. Tiedot ilmenevät juuri ilmestyneestä Matkailualan suhdannebarometristä.

Viime vuoden tavoin yritykset uskovat eniten kotimaisten matkailijoiden merkityksen kasvuun. Saksankielinen Keski-Eurooppa on jatkanut vuonna 1997 alkanutta nousuaan.

Luonto- ja liikuntamatkojen, niin kesällä kuin talvellakin, arvioidaan kasvattavan merkitystä eniten vuonna 2000. Seuraavaksi tärkeimmäksi arvioidaan harrastuksiin liittyvät matkat sekä kokous- ja konferenssimatkat.

Panostus markkinointiin ja tuotekehitys parantavat vastaajien mielestä eniten taloudellista tilannetta. Eniten sitä heikentävät matkailusesonkien lyhyys, arvonlisävero sekä palkkasivukustannukset.


Suhdannenäkymät myönteiset

Vastaajat odottavat varovaista nousua kokopäiväisen henkilökunnan lisääntymiseen. Osa-aikaisen henkilökunnan osalta lasku jatkuu. Henkilökuntaansa lisääviä yrityksiä on kuitenkin enemmän kuin vähentäviä.

Suhdannetiedusteluun vastanneet yritykset ovat investointien suhteen varovaisia. Markkamääräisesti laskettuna vastanneet yritykset ilmoittivat suunnittelevansa yhteensä 456 miljoonan markan investointeja, jossa nousua edellisvuodesta on 15 miljoonaa.

Kaksi vuotta kestänyt kysynnän kasvuodotusten heikkeneminen on kääntynyt pienoiseen nousuun. Ulkomaisen kysynnän kasvuun uskotaan hieman enemmän kuin kotimaisen kysynnän.

Markkinointipanostustaan lisäävien yritysten suhteellinen osuus on kääntynyt laskuun.

Vuonna 1999 tutkimuksessa mukana olleet yritykset käyttivät kotimaan markkinointiin 142 miljoonaa markkaa ja ulkomaan markkinointiin yhdeksän miljoonaa markkaa, jotka ovat yhteensä kolme prosenttia liikevaihdosta.

Tuotekehitystä lisääviä yrityksiä on edelleen suhteellisesti enemmän kuin niitä vähentäviä, vaikka suhteellisten osuuksien ero onkin kaventunut ja käyrä kääntynyt laskuun kahden jyrkän nousuvuoden jälkeen.

Tutkimukseen vastanneet yritykset käyttivät tuotekehitykseen 1999 yhteensä 58 miljoonaa markkaa.

Suomen Matkailun Kehitys Oy teki Matkailun edistämiskeskuksen toimeksiannosta Matkailun valtakunnallisen suhdannebarometrin 1999-2000. Siinä tarkasteltiin vuoden 1999 ennakko-odotuksia kannattavuuden suhteen sekä miten yritykset arvioivat oman alansa kehittyvän vuonna 2000.

Barometri tehdään vuosittain ja tänä vuonna siihen osallistui 770 yritystä. Vastanneiden yritysten ilmoittama liikevaihto oli 6,7 miljardia markkaa ja henkilökunnan määrä 15 500.

IA
21.1.2000


Kotimaa -sivulle