Kimmo Kiljunen: Suomen eduskunta edelläkävijä EU-valmistelussa
EU:n tulevaisuudesta järjestetään uusi neuvottelukierros vuonna 2004. Sitä ei enää kutsuta hallitusten väliseksi konferenssiksi, vaan jäsenmaiden konferenssiksi. Viimeinen HVK saatiin juuri päätökseen Nizzassa.
Nimenmuutos ilmentää
tahtoa sitoa valmisteluihin mukaan hallitusten lisäksi myös
parlamentit. Samoin kansalaisyhteiskunnan edustajia kuullaan.
EU:ta ei haluta kehittää kansalaisten tahdosta irrallaan.
EU:ssa on syntynyt luottamuskuilu jäsenmaiden kansalaisten ja
EU:n vallankäytön välille. Demokraattista ohjausta tuleekin
lisätä kahdesta näkökulmasta: yhtäältä on kyse EU:n
instituutioiden välisestä suhteesta ja toisaalta kansallisesta
EU-asioiden käsittelystä.
Euroopan parlamentin rooli
EU:n valtaelinten välisen suhteen ongelma on Euroopan
parlamentin, komission ja ministerineuvoston välinen
toimivallanjako.
Vaikka Euroopan parlamentti on ainoa suorilla
vaaleilla valittava EU:n elin, se on kuitenkin heikoin. Se ei ole
parlamentti, lainsäädäntöelin sanan varsinaisessa mielessä,
koska sillä ei ole yksin valtaa säätää lakeja. EU:n lait -
asetukset ja direktiivit - säätää jäsenmaiden ministereistä
koostuva ministerineuvosto komission esityksestä.
Jos Euroopan parlamentin asemaa lainsäätäjänä vahvistetaan,
niin se heikentää ministerineuvoston ja siten hallitusten
asemaa. Tällöin vähenee myös kansallisten parlamenttien
valta, joiden luottamuksen varassa ministerit päätöksiään
tekevät.
Mikä neuvoksi? On vahvistettava molempien parlamentaaristen
tasojen merkitystä.
Ministerineuvoston päätöksentekoa on tehostettu siirtymällä
yksimielisyydestä määräenemmistöjen käyttöön. Entä miten
käy parlamentaarisen katteen, kun EU:ssa jäädään
vähemmistöön? Se on tällöin saatavissa Euroopan parlamentin
kautta, joka tulee sitoa yhteispäätösmenettelyllä mukaan aina
silloin kun määräenemmistöjä käytetään ministerineuvostossa.
Parlamenttien kehno EU-seuranta
Jokaisen EU-maan parlamentissa on erikoisvaliokunta, joka
paneutuu unioniasioihin. Parlamenttien osallistumisesta
EU-politiikan muotoiluun ei kuitenkaan ole direktiiviä tai muuta
yhteistä oikeussäännöstöä.
Käytännöt vaihtelevat suuresti.
Monet pitävät pelottavana federalismina sitä, että EU:n
perussopimuksiin kirjattaisiin maininta kansallisten
parlamenttien asemasta ja velvollisuuksista. "Parlamentaarisen
ohjauksen toteuttaminen unioniasioiden päätöksenteossa
kuuluu jäsenvaltioiden yksinomaisen toimivallan piiriin" on
Suomenkin eduskunta kiteyttänyt kantansa.
Kansallinen parlamentaarinen seuranta on useimmissa
EU-maissa kehnonlaista. Se, jos mikä syventää luottamuskuilua
kansalaisten ja EU:n välillä. Siksi on erinomaista, että Nizzan
jälkeisen uuden neuvottelukierroksen tehtäväksi tuli selvittää
kansallisten parlamenttien asema EU:n päätöksenteossa.
EU on edelleen ensi sijassa jäsenmaiden hallitusten välistä
yhteistyötä. Demokratian kannalta keskeisin kysymys on
varmistaa EU-politiikan muotoilussa hallitusten
parlamentaarinen luottamus- ja vastuusuhde. Siksi EU:n
perussopimuksiin voitaisiin hyvinkin kirjata yhteisesti
hyväksyttyjä menettelytapoja kansallisesta parlamentaarisesta
seurannasta.
Suomen eduskunnan esimerkki
Kansallinen demokratiavaje ei ensi sijassa ole Suomen ongelma,
päinvastoin. Eduskunta on edelläkävijä EU-asioiden
valmistelussa. Tästä kertoo seuraavat viisi piirrettä:
- Suomen EU-valiokunta eli suuri valiokunta kokoontuu
säännöllisesti, vähintään kerran viikossa. Muissa maissa
kokoontuminen on harvempaa ja epäsäännöllistä.
- Eduskunta seuraa kokonaisvaltaisesti EU:n päätöksiä.
Useimmissa maissa parlamentaarinen ohjaus on
sattumanvaraisempaa ja yksittäisiin kysymyksiin keskittyvää.
- Koko eduskunta on sidottu EU-asioiden käsittelyyn. Suuri
valiokunta muodostaa eduskunnan lopullisen kannan vasta
erikoisvaliokuntien lausuntojen pohjalta. Tämä on ollut
suomalainen innovaatio.
- Eduskunta on varmistanut varhaisen tiedonsaannin. Suomi
on ainoa jäsenvaltio, jonka parlamentti on mukana EU-asioiden
valmistelussa yhtä aikaa hallituksen kanssa, eli silloin kun niiden
valmistelu alkaa ministerineuvoston työryhmissä Brysselissä.
- Tanskan Folketingin tavoin eduskunta hankkii itsenäisesti
tietoja EU-asioista oman Brysselissä olevan yhteyshenkilönsä
kautta.
Suuri valiokunta
ja oppositio
Suuri valiokunta on sekä kooltaan että toimivallaltaan
poikkeuksellinen eduskunnan valiokuntien joukossa, kuin
ylähuone. Ainoana valiokuntana sen päätös on suoraan
eduskunnan kanta ilman täysistuntokäsittelyä.
Se kuulee
asiantuntijoinaan ministereitä, joita ohjataan ennen EU:n
ministerineuvoston kokouksia. Valiokunnassa annettu
neuvottelumandaatti on ohjeellinen, ei oikeudellisesti sitova.
Parlamentaarinen riippuvuus tekee kuitenkin ministerille
vaikeaksi poiketa eduskunnan kannasta.
Suuri valiokunta on poikkeuksellisesti kytketty osaksi
toimeenpanovaltaa. Valiokunta saa informaatiota hallitusten
neuvottelutavoitteista, jotka keskeneräisinä ovat
luottamuksellisia. Niin myös Suomen hallituksen kannat, joista
neuvotteleminen kävisi mahdottomaksi, jos muut tietäisivät
maamme tinkimisvaran.
Erikoista on, että suuren valiokunnan kautta kaikki
eduskuntapuolueet, myös oppositio kytkeytyvät osaksi
toimeenpanovaltaa. Tässä toteutuu suomalainen pyrkimys
konsensukseen yhteisiksi kansallisiksi tavoitteiksi koetuissa
asioissa.
Vieläkin erikoisempaa on se, että tällä vaalikaudella suuren
valiokunnan puheenjohtajana on ollut suurimman
oppositiopuolueen puheenjohtaja. Oppositiojohtaja muotoilee
eduskunnan kannan hallitukselle.
Parlamentarismi ei tässä toimi. Opposition terä on tylsä.
Vastakkainasettelua ei kaivatakaan silloin, kun ajetaan yhteisiä
kansallisia tavoitteita suhteessa ulkovaltoihin. Näin oli tilanne
Nizzan hallitustenvälisessä konferenssissa, jossa jäsenmaiden
edut ja ristiriidat olivat aidosti maakohtaisia. Suomessa
oppositio olikin luontevan lojaali hallitukselle.
EU-asiat eivät kuitenkaan normaalisti ole luonteeltaan
ulkopolitiikkaa, vaan sisäpolitiikan jatke. Kyse on
ylikansallisesta yhdentymisestä, joka useimmissa kysymyksissä
häivyttää kansallisen edun ja suvereniteetin.
Tavanomaisessa
kansallisessa päätöksenteossa näkyvien poliittisten
vastakkainasettelujen pitäisi näkyä myös ongelmien
parlamentaarisessa käsittelyssä.
Suomen liittyessä EU:hun eduskunta menetti sille aiemmin
kuulunutta lainsäädäntö-, sopimuksenteko- ja budjettivaltaa.
Ennen EU-jäsenyyttä merkittävä osa tästä vallankäytöstä oli
puhtaasti sisäpolitiikkaa.
Nyt näitä kysymyksiä lähestytään
suuressa valiokunnassa kansallisen edun näkökulmasta. Se on
omiaan heikentämään parlamentaarista dialogia ja näivettää
opposition merkitystä. Näin sekä hyvässä että pahassa.
Ongelma on tiedostettava, sillä kyse on tärkeästä osasta
eduskunnalla ennen EU-jäsenyyttä olleesta lainsäädäntö- ja
budjettivallasta.
Suuren valiokunnan 5. 12. pidetty kokous oli historiallinen. Ei
siksi, että se lehdistön mukaan oli Suuren Vuodon päivä.
Tuossa kokouksessa suuri valiokunta ensi kerran käsitteli
EU-asiaa, josta se äänesti. Oli ratkaistava kysymys turpeesta
uusiutuvana energialähteenä.
Ilmeisesti kunnioittaen
konsensusperinnettään valiokunnan äänestyksen tulos oli
tasapeli 12-12. Arvan annettiin ratkaista eduskunnan kanta:
turve ei ole uusiutuva energianlähde!
KIMMO KILJUNEN
22.12.2000
Kirjoittaja on SDP:n kansanedustaja ja suuren valiokunnan varapuheenjohtaja
Politiikka -sivulle
|