Julkisuutta ei saa käyttää lyömäaseena kilpailussa
Tieteellistä vilppiä ehkäistävä tehokkaammin
Helsingin yliopiston tieteellinen neuvosto haluaa ehkäistä tieteellistä vilppiä ja muita eettisiä ongelmia koulutuksella ja keskustelulla. Se aikoo myös selvittää tarkemmin, millaisia ja miten vakavia tutkimuseettisiä ongelmia yliopistosta löytyy.
Tiedemaailmaa on ravistellut viime vuosina monenlaiset eettiset
ongelmat. Tapauksia on myös käsitelty julkisesti enemmän kuin
koskaan aiemmin. Syynä taustalla nähdään koventunut kilpailu
sekä toisaalta myös tutkimusten läpinäkyvämpi käsittely.
Tieteellinen neuvosto uskoo julkisuuden olevan
tulevaisuudessakin tärkeä keino vilppien ehkäisyssä. Se
varoittaa kuitenkin, ettei julkisuutta saa käyttää väärin
lyömäaseena tieteellisessä kilpailussa.
Takana koventunut
kilpailu rahoituksesta
Julkisuudessa on puitu eniten rahoituksen väärinkäytöksiä,
jotka kuuluvat rikoslain piiriin.
Rahoituksen hakemiseen, käyttöön ja raportointiin liittyy
kuitenkin myös monia muita ongelmia, joista on vaikeampi
antaa täsmällisiä ohjeita.
Tieteellistä vilppiä ovat myös tutkimustulosten vääristely tai
kaunistelu sekä muiden tutkimusaineistojen varastaminen tai
puutteelliset viittaukset niihin. Epäselvyyttä näyttää olevan
yhä enemmän myös yhteisjulkaisujen kirjoittajien määrittelyssä.
Tieteellinen neuvosto näkee tieteellinen vilpin takana
koventuneen kilpailun rahoituksesta ja viroista, mikä näkyy
kasvaneena paineena tuottaa nopeasti tuloksia.
Internet on tuonut muiden tutkijoiden tutkimustulokset ja
julkaisut helposti saataville, joten tulosten kopioiminen on
helppoa.
Tutkimuseettisiä
suosituksia uusitaan
Tieteellisen neuvoston mielestä vilpin yksiselitteinen
määritteleminen sekä rajanveto vilpin ja huolimattomuuden
välillä on vaikeaa. Myös eri tieteenalojen kulttuurit ovat hyvin
erilaisia.
Opetusministeriön tutkimuseettinen neuvottelukunta on
parhaillaan uudistamassa suosituksiaan tieteellisen vilpin
ehkäisemiseksi.
Yliopiston vastuulla on kuitenkin näiden tieteenalakohtaisten
käytäntöjen sekä korkean tutkimusetiikan julkikirjoittaminen ja
välittäminen uusille tutkijapolville.
Arvojen välittymistä ei neuvoston mielestä voi jättää
epämääräisen kollektiivisen vastuun varaan. Kriittiset vaiheet
on paikannettava ja vastuuhenkilöt on nimettävä.
Tutkimusetiikka
osaksi koulutusta
Opetuksen kehittämistoimikuntien pitäisi tehdä omissa
tiedekunnissaan konkreettisia ehdotuksia, miten tutkimusetiikka
liitetään osaksi koulutusta.
Tutkimuseettisiä kysymyksiä pitäisi käsitellä jo perustutkinnon
metodikoulutuksessa. Tutkijankoulutuksen osana voitaisiin
järjestää erillinen tutkimuseettinen opintojakso.
Lopullinen kontrolli oppien perillemenosta onkin sitten
väitöskirjan ohjaajien ja esitarkastajien käsissä.
Yliopiston tutkimuksen kotisivuille avataan myös näkyvä linkki
tutkimuseettisen neuvottelukunnan suosituksiin sekä muihin
säädöksiin ja ohjeisiin.
Tiedekuntia ja laitoksia kehotetaan käynnistämään keskustelu
oman alan kirjoittamattomista eettisistä säännöistä sekä
julkaisemaan ne omilla kotisivuillaan.
STT-MH
22.12.2000
Kotimaa -sivulle
|