Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen koulut neljäntenä tietotekniikan käytössä



Suomen koulut sijoittuvat Internetin saatavuutta koskevassa yläasteiden vertailussa neljännneksi. Singaporen, Kanadan ja Islannin vastaavissa kouluissa on Suomen kouluja yleisemmin Internet-yhteys.


Suomen tutkijaryhmään kuulunut professori Pirjo Linnakylä Koulutuksen tutkimuslaitoksesta pitää tutkimustulosta osittain yllättävänä. Suomessa tuudittaudutaan helposti käsitykseen omasta maasta tietotekniikan mallimaana.

Yläasteen kouluista 96 prosenttia tarjoaa oppilailleen mahdollisuuden käyttää Internetiä.

Jyväskylän yliopiston kansainvälisessä tutkimuksessa verrataan tietotekniikan opetuskäyttöä 26:ssa maassa vuosien 1998-1999 aikana.

- Kotimaisten arviointien perusteella tiedettiin, että Suomessa nämä asiat on hyvin hoidettu. Oli yllättävää huomata, että muuallakin panostetaan samaan asiaan ja että kilpailijoita löytyy ihan lähimaista.


Sähköposti ja tietokannat innostavat

Pelkkä yhteyden olemassaolo ei kuitenkaan kerro kaikkea. Suomi sijoittui kuitenkin myös käyttövertailun kärkeen.

Internetin käyttö opetuksessa on yleistä Suomen lisäksi Tanskassa ja Kanadassa. Japanissa ja Ranskassa se on puolestaan selvästi harvinaisempaa.

Sähköposti on suomalaiskoululaisten kestosuosikki. Myös tietokannat ovat vilkkaassa käytössä. Tietoverkkojen hyödyntäminen on haaste opettajalle.

Tutkimuksessa todetaan, että vain kolmannes Suomen yläasteilla tietotekniikkaa opettavista henkilöistä arvioi itsensä riittävä päteväksi tähän työhön. 90 prosenttia heistä piti kuitenkin itseään riittävän pätevänä yleisohjelmiston käytössä.


Suomalaisrehtorit eivät innostu IT:stä

Linnakylän mukana yllättävää oli myös suomalaisrehtorien muiden maiden rehtoreita vähäisempi innostus tietotekniikkaa kohtaan.

Pessimismiin saakka realistiset suomalaisrehtorit ovat muiden osallistujamaiden rehtoreihin verrattuna kaikkein epäilevimpiä tietokoneiden vaikutuksesta koulusaavutuksiin. He ovat tietoisia tietoverkkojen vaaroista ja käyttörajoitusten tarpeellisuudesta.

- Rehtorit pitäisi kuitenkin saada innostumaan tietotekniikan käytöstä opetuksessa, sillä heillä on tärkeä rooli kouluissa, Linnakylä korostaa.

STT-IA
22.9.2000


Kotimaa -sivulle