Helsingin häkäpäästöt näkyvät sairastumisina ja kuolemina
Jo vähäinenkin hiilimonoksidi- eli häkäpitoisuuden lisäys nostaa riskiä kuolla sydäntauteihin, tuore tutkimus vahvistaa.
Ei-tapaturmaiset kuolemat
lisääntyivät 3,7 prosenttia, kun
hiilimonoksidipitoisuus nousi yhden milligramman
kuutiossa. Tämä selittyi lähinnä
sydäntautikuolemien kasvuna, Helsingin
ympäristökeskus selvitti.
Myös sydäntaudeista aiheutuneiden hoitojaksojen
määrä sairaaloissa lisääntyi samaan aikaan 5,3
prosenttia.
Helsingin kaupungin ympäristökeskus on tutkinut
hiilimonoksidipitoisuuden ja tautikuolleisuuden
välistä yhteyttä vuosina 1987-1995.
Tutkimus
kattaa ei-tapaturmaisten kuolinsyiden
kärkikolmikon: sydäntaudit, syövän ja
hengitystiesairaudet. Niihin sisältyy 96 prosenttia
kaikista ei-tapaturmaisista kuolemista.
- Meidän tutkimuksemme osoittaa, että myös
häällä on hiukkasista riippumaton erillinen
vaikutuksensa. Muutama viikko sitten
Lancet-lehdessä ollut vastaava hiukkastutkimus
herätti maailmanlaajuista huomiota,
ympäristöterveyspäällikkö Antti Pönkä kertoo.
Pönkä tarkentaa, että "Lancetin hiukkaset" olivat
alle 10 mikrometrin epäpuhtauksia, joista suuri
osa on lähtöisin teollisuuden ja liikenteen
palamisprosesseista.
Pönkä sanoo, että ympäristökeskuksen
tutkimuksen kaltaisia tietoja on jo saatu
Yhdysvalloista, mutta aiemmin ei ole tehty
tutkimusta, jossa olisi tarkasteltu ilman
hiilimonoksidin aiheuttamaa sairastuvuutta ja
kuolleisuutta näin kattavasti. Hän kiittää Suomen
hyviä tilastoja, joiden avulla tutkimus voitiin
toteuttaa.
Autokanta uusiksi
Pönkä toteaa,
että Helsingin ilma ei ole oleellisesti puhdistunut
tutkimusvuosista. Hän tietää, miten Helsingin
häkäongelmasta päästäisiin. Taajamien
ilmanlaatu paranisi yksin tein koko Suomessa.
Ratkaisu on autokannan uusiminen.
Suomen autokanta on Euroopan toiseksi vanhinta,
yhtä vanhaa kuin Kreikassa. Tämä tarkoittaa sitä,
että autot ovat toistakymmentä vuotta vanhoja ja
niistä puuttuvat usein katalyyttipuhdistimet.
- Esimerkiksi Ranskassa, Tanskassa ja Norjassa
yhteiskunta on tukenut auton vaihtoa. Maissa on
ollut projekteja, joissa on maksettu kuluttajalle
siitä, että hän on vaihtanut autonsa uuteen.
Pönkä on vakuuttunut siitä, että Suomessa ei
tällaiseen mennä.
- Mutta autoverotuksen suuntaaminen uudella
tavalla parantaisi tilanteen. Jos suosittaisiin
moottoritilavuudeltaan pieniä uusia autoja, niissä
päästöt olisivat pienimmät.
Pönkä lisää, että vanhoja käsityksiä henkilöauton
käytöstä on muutettava. Se taas ei ole kovin
populaari eikä poliittisesti suosittu aihe.
STT-MH
22.9.2000
Ajassa -sivulle
|