Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kokonaishinta ja palautuskulut aiheuttavat yllätyksiä verkkokaupassa



Nettikaupan toimivuudessa on kuluttajaneuvojien mielestä paljon parantamisen varaa.


- Kuluttajat eivät saa verkkokauppaostoksissaan tarkkaa kuvaa lopullisesta hinnasta. Lisäksi verkkokaupasta ostetun tuotteen palautuskulut ovat usein täysin hämärän peitossa, sanoo Lahden kuluttajaneuvontatoimiston päällikkö Kaija Holma.

Hän ei näe pahana sitä, ettei verkkokauppa olekaan kasvanut räjähdysmäisesti.

- Monella kuluttajalla on vaikeuksia siirtyä käteisrahan käytöstä korttirahaan. Ostohalut voivat usein ylittää kaupankäyntiin tarvittavan ymmärryksen, jos vielä verkkokaupan voimakas kasvu osuu samaan ajankohtaan tulevan euron kanssa, arvelee Holma.

Lahden kuluttajavirastoon on jo nyt tullut joitakin valituksia verkkokaupasta.
- Tuotteen hinta on usein selkeästi ilmoitettu, mutta muut kulut, kuten toimitusmaksut, verot ja toimitusajat saattavat jäädä ilmaisematta.

Kokonaan oma lukunsa ovat Holman mukaan palautuskulut. Verkkokauppa on rinnastettu alusta lähtien koti- ja postimyyntiin, jossa kuluttajalla on kuluttajasuojalain mukaan seitsemän päivän palautusoikeus ilman minkäänlaista syytä tai selitystä.

- Palautuskulut saattavat kuitenkin jäädä hämärän peittoon. Jos palautus menee ulkomaille, voi ehtona olla postilähetyksen vakuuttaminen. Joissakin tapauksissa palautuskulut ovat ylittäneet moninkertaisesti tuotteesta maksetun hinnan, huomauttaa Kaija Holma.

Tietotekniikan kehittämiskeskus on julkaissut kauppa- ja teollisuusministeriön tukemana verkkokauppaostosten kansalaisoppaan. Ostoksilla verkkokaupassa -opas on laadittu yhteistyössä suomalaisen verkkokaupan sekä alan juridiikan asiantuntijoiden kanssa.

STT-IKK
22.9.2000


Kotimaa -sivulle