Viikon varrelta - ulkomaisia talousuutisia lyhyesti
Ongelmalainat lisääntyneet
amerikkalaispankeissa
Kukoistavasta taloudesta huolimatta pankkien ongelmalainat
ovat yli kaksinkertaistuneet Yhdysvalloissa parin viime vuoden
aikana. Washington Post -lehden mukaan ns. huonoja
yrityslainoja on amerikkalaispankeissa jo 100 miljardin dollarin
(lähes 700 miljardin markan) arvosta.
Ongelmalainoiksi luokiteltiin lehden tietojen mukaan 5,1
prosenttia tutkituista kaupallisista luotoista, vuonna 1998
tällaisia huonoja luottoja oli vain 2,5 prosenttia.
Tosin vuonna 1991 huonojen lainojen osuus lainakannasta oli
lähes 16 prosenttia.
Pankkitoimintaa seuraavat tutkijat ovat kuitenkin huolissaan
suuntauksesta. Se osoittaa Washington Postin mukaan, että
tiukassa keskinäisessä kilpailussaan pankit myöntävät
luottojaan turhan löysäkätisesti.
Pankit keskittyvät arvostelijoiden mukaan liikaa sijoittajien
seuraamiin neljännesvuosittaisiin voittotuloksiin kuin
pitkäaikaiseen vakauteen.
Amerikkalaisille kuluttajille myönnetyt asuntolainat
huolestuttavat tutkijoita, niitäkin myönnetään nykyään liian
leväperäisesti. Amerikkalaisten kuluttajien lainataakasta yhä
suurempi osuus tulee nykyään asuntoluotoista ja asuntojen
kiinnityksistä yli niiden todellisen arvon.
Koko tämä suuntaus saattaa johtaa valtaviin vaikeuksiin
pankeissa, jos taloustilanne kiristyy, varoitetaan lehdessä.
Pankkiselvityksen mukaan amerikkalaiset pankit eivät ole
varautuneet mahdollisen talouskriisin ja konkurssien mukanaan
tuomiin riskilainoihin liittyviin jättimenetyksiin.
EU-komissio sakotti
Opelia kilpailun
rajoittamisesta
EU:n komissio on määrännyt suuren
sakkorangaistuksen Hollannin Opel-autojen
maahantuojalle, koska yhtiö on kieltänyt
myymästä uusia autoja muiden EU-maiden
kansalaisille. Opelille langetettiin 43 miljoonan
euron eli yli 255 miljoonan markan sakko.
Rangaistus on seurausta siitä, että yhtiö on
kieltäytynyt myymästä autoja lähinnä saksalaisille
asiakkaille syksyn 1996 ja tammikuun 1998
välisenä aikana. Hollannissa autojen hinnat ennen
veroja ovat alhaisempia kuin monissa muissa
maissa.
Kyse on komission mukaan vapaan kilpailun
rajoittamisesta. Kilpailuasioista vastaava
komissaari Mario Monti totesi, että oikeus ostaa
tuotteita halvemmalla muista maista on yksi
yhteismarkkinoiden keskeisistä eduista. Montin
tiedottaja kertoi, että tapauksesta tulee yhä
valituksia asiakkailta.
Komission mukaan Opel on kehittänyt useita
rangaistusmenetelmiä, joilla se on joko estänyt
tai rajoittanut liikkeitä myymästä autoja.
Yksi
keino oli esimerkiksi bonuksien pidättäminen,
mikäli myytävät autot päätyvät muista maista
tuleville asiakkaille. Bonukset muodostivat
useissa tapauksissa merkittävän osan kauppiaiden
uusien autojen myyntivoitosta.
Tapaus muistuttaa Volkswagenille määrättyä
sakkoa siitä, että Volkswagen kielsi italialaisia
maahantuojia myymään autoja Saksasta tulleille
asiakkaille. Volkswagen sai tapauksesta vielä
suuremmat sakot eli 90 miljoonaa euroa.
Komissio ilmoitti tutkivansa parhaillaan myös
DaimlerChryslerin, Peugeotin ja Renaultin myynti-
ja hinnoittelukäytäntöjä.
Viron rautatiet
yksityistetään
Viron rautateiden yksityistäminen etenee
edelleen. Maan parlamentti päätti tiistaina, että
valtiollisen rautatieyhtiön osakkeista ei
välttämättä jätetä enemmistöä valtion hallintaan.
Päätös syntyi äänin 43-40.
Viron yksityistämislaitos oli jo aiemmin päättänyt,
että rautateiden yksityistämisen toisessa
vaiheessa yksityistettävässä yhtiössä vaaditaan
ulkomaisen suursijoittajan enemmistöosakkuutta.
Virolaisyrittäjät muodostivat rautateiden
yksityistämisen tultua ajankohtaiseksi
yhteisyrityksen RER:n. Yhtiön puheenjohtaja Rain
Tamm esitti, että enemmistöosakkuuden korvaisi,
jos strateginen sijoittaja ottaisi vastuun
esimerkiksi junaliikenteen järjestämisestä.
Juuri ennen parlamentin päätöstä RER ilmoitti,
että sen osakkaaksi on 35 prosentin osuudella
tullut ruotsalainen SJ International. Kyseessä on
ruotsalaisen Statens Järnvägar -valtionyhtiön
tytäryhtiö.
Viron rautateistä kilpailevat myös
yhdysvaltalainen CSX Transportation ApS sekä
amerikkalaisten, brittiläisten ja virolaisten
muodostama yhteenliittymä Baltic Rail Services.
Boeing: Lentoyhtiöt
suosivat entistä
pienempiä koneita
Maailmanlaajuinen lentoliikenteen vapautuminen
muuttaa tulevaisuudessa myös
lentokonemarkkinoita, kun liikennettä hoitavat
yhtiöt voivat lisätä vuorojen määrää tai perustaa
kokonaan uusia lentoreittejä välttääkseen
epäsuosittuja suurlentokenttiä.
Maailman suurin lentokoneiden valmistaja Boeing
arvioi, että yhtiöt haluavat vastaisuudessa tilata
entistä pienempiä koneita. Sitä vastoin yli
500-paikkaisten jättien määrä jää häviävän
pieneksi.
Boeing ennustaa, että lentokoneiden
kokonaismäärä yli kaksinkertaistuu lähimmän 20
vuoden kuluessa lähes 32 000 koneeseen.
Boeingin mukaan Euroopasta Saksa on
nousemassa maailman lentokonemarkkinoilla
kolmostilalle Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen.
Saksalaiset lentoyhtiöt tilaavat seuraavien 20
vuoden aikana 1 070 uutta lentokonetta, joiden
yhteisarvo on 65 miljardia dollaria. Vielä viime
vuonna yhtiö oli arvioissaan huomattavasti
varovaisempi.
Uusia lentokoneita tilaavat ahkerasti myös
Britannia, Japani ja Ranska.
Koonnut: IA
22.9.2000
Talous-sivulle
|