Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon varrelta - ulkomaisia talousuutisia lyhyesti



Ongelmalainat lisääntyneet amerikkalaispankeissa

Kukoistavasta taloudesta huolimatta pankkien ongelmalainat ovat yli kaksinkertaistuneet Yhdysvalloissa parin viime vuoden aikana. Washington Post -lehden mukaan ns. huonoja yrityslainoja on amerikkalaispankeissa jo 100 miljardin dollarin (lähes 700 miljardin markan) arvosta.

Ongelmalainoiksi luokiteltiin lehden tietojen mukaan 5,1 prosenttia tutkituista kaupallisista luotoista, vuonna 1998 tällaisia huonoja luottoja oli vain 2,5 prosenttia. Tosin vuonna 1991 huonojen lainojen osuus lainakannasta oli lähes 16 prosenttia.

Pankkitoimintaa seuraavat tutkijat ovat kuitenkin huolissaan suuntauksesta. Se osoittaa Washington Postin mukaan, että tiukassa keskinäisessä kilpailussaan pankit myöntävät luottojaan turhan löysäkätisesti.

Pankit keskittyvät arvostelijoiden mukaan liikaa sijoittajien seuraamiin neljännesvuosittaisiin voittotuloksiin kuin pitkäaikaiseen vakauteen.

Amerikkalaisille kuluttajille myönnetyt asuntolainat huolestuttavat tutkijoita, niitäkin myönnetään nykyään liian leväperäisesti. Amerikkalaisten kuluttajien lainataakasta yhä suurempi osuus tulee nykyään asuntoluotoista ja asuntojen kiinnityksistä yli niiden todellisen arvon.

Koko tämä suuntaus saattaa johtaa valtaviin vaikeuksiin pankeissa, jos taloustilanne kiristyy, varoitetaan lehdessä. Pankkiselvityksen mukaan amerikkalaiset pankit eivät ole varautuneet mahdollisen talouskriisin ja konkurssien mukanaan tuomiin riskilainoihin liittyviin jättimenetyksiin.


EU-komissio sakotti Opelia kilpailun rajoittamisesta

EU:n komissio on määrännyt suuren sakkorangaistuksen Hollannin Opel-autojen maahantuojalle, koska yhtiö on kieltänyt myymästä uusia autoja muiden EU-maiden kansalaisille. Opelille langetettiin 43 miljoonan euron eli yli 255 miljoonan markan sakko.

Rangaistus on seurausta siitä, että yhtiö on kieltäytynyt myymästä autoja lähinnä saksalaisille asiakkaille syksyn 1996 ja tammikuun 1998 välisenä aikana. Hollannissa autojen hinnat ennen veroja ovat alhaisempia kuin monissa muissa maissa.

Kyse on komission mukaan vapaan kilpailun rajoittamisesta. Kilpailuasioista vastaava komissaari Mario Monti totesi, että oikeus ostaa tuotteita halvemmalla muista maista on yksi yhteismarkkinoiden keskeisistä eduista. Montin tiedottaja kertoi, että tapauksesta tulee yhä valituksia asiakkailta.

Komission mukaan Opel on kehittänyt useita rangaistusmenetelmiä, joilla se on joko estänyt tai rajoittanut liikkeitä myymästä autoja.

Yksi keino oli esimerkiksi bonuksien pidättäminen, mikäli myytävät autot päätyvät muista maista tuleville asiakkaille. Bonukset muodostivat useissa tapauksissa merkittävän osan kauppiaiden uusien autojen myyntivoitosta.

Tapaus muistuttaa Volkswagenille määrättyä sakkoa siitä, että Volkswagen kielsi italialaisia maahantuojia myymään autoja Saksasta tulleille asiakkaille. Volkswagen sai tapauksesta vielä suuremmat sakot eli 90 miljoonaa euroa.

Komissio ilmoitti tutkivansa parhaillaan myös DaimlerChryslerin, Peugeotin ja Renaultin myynti- ja hinnoittelukäytäntöjä.


Viron rautatiet yksityistetään

Viron rautateiden yksityistäminen etenee edelleen. Maan parlamentti päätti tiistaina, että valtiollisen rautatieyhtiön osakkeista ei välttämättä jätetä enemmistöä valtion hallintaan. Päätös syntyi äänin 43-40.

Viron yksityistämislaitos oli jo aiemmin päättänyt, että rautateiden yksityistämisen toisessa vaiheessa yksityistettävässä yhtiössä vaaditaan ulkomaisen suursijoittajan enemmistöosakkuutta.

Virolaisyrittäjät muodostivat rautateiden yksityistämisen tultua ajankohtaiseksi yhteisyrityksen RER:n. Yhtiön puheenjohtaja Rain Tamm esitti, että enemmistöosakkuuden korvaisi, jos strateginen sijoittaja ottaisi vastuun esimerkiksi junaliikenteen järjestämisestä.

Juuri ennen parlamentin päätöstä RER ilmoitti, että sen osakkaaksi on 35 prosentin osuudella tullut ruotsalainen SJ International. Kyseessä on ruotsalaisen Statens Järnvägar -valtionyhtiön tytäryhtiö.

Viron rautateistä kilpailevat myös yhdysvaltalainen CSX Transportation ApS sekä amerikkalaisten, brittiläisten ja virolaisten muodostama yhteenliittymä Baltic Rail Services.


Boeing: Lentoyhtiöt suosivat entistä pienempiä koneita

Maailmanlaajuinen lentoliikenteen vapautuminen muuttaa tulevaisuudessa myös lentokonemarkkinoita, kun liikennettä hoitavat yhtiöt voivat lisätä vuorojen määrää tai perustaa kokonaan uusia lentoreittejä välttääkseen epäsuosittuja suurlentokenttiä.

Maailman suurin lentokoneiden valmistaja Boeing arvioi, että yhtiöt haluavat vastaisuudessa tilata entistä pienempiä koneita. Sitä vastoin yli 500-paikkaisten jättien määrä jää häviävän pieneksi.

Boeing ennustaa, että lentokoneiden kokonaismäärä yli kaksinkertaistuu lähimmän 20 vuoden kuluessa lähes 32 000 koneeseen. Boeingin mukaan Euroopasta Saksa on nousemassa maailman lentokonemarkkinoilla kolmostilalle Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen.

Saksalaiset lentoyhtiöt tilaavat seuraavien 20 vuoden aikana 1 070 uutta lentokonetta, joiden yhteisarvo on 65 miljardia dollaria. Vielä viime vuonna yhtiö oli arvioissaan huomattavasti varovaisempi.

Uusia lentokoneita tilaavat ahkerasti myös Britannia, Japani ja Ranska.

Koonnut: IA
22.9.2000


Talous-sivulle