Laatujohtamisen guru U.E. Moisala:
Enemmän poikkitieteellistä ajattelua opetukseen, oppimiseen ja itsemme ymmärtämiseen
Emeritusdosentti U. E. Moisala on huolissaan opetuksen liiallisesta teknistymisestä. Hänet tunnetaan japanilaisen laatupiiriajattelun suomalaisena guruna ja edelleen työyhteisöjen laatujohtamisen kehittäjänä.
Moisala sanoo, että liika tukeutuminen tietotekniikkaan on
nyky-yhteiskunnassa romuttamassa itsenäisen ajattelun eli
aktiivin ihmisen elämän sisältöä.
Moisala ennustaa, että jos nykyinen kehitys jatkuu, olemme
viimeistään parinkymmenen vuoden kuluttua jokapäiväisissä
toiminnoissamme pitkälle tietokoneen orjia.
- Lähestymme jo nyt "minä ja tietokoneeni" -yhteisöjä, ja eihän
silloin toista ihmistä tarvitakaan.
- Ihmistä koskevat nykytiedot ovat jo niin syvällisiä ja
mielikuvituksellisen tarkkoja, ettei niiden omaksuminen saatikka
hallitseminen yleisesti ole enää mahdollista. Tarvitaan
yksinkertaistettuja, mutta todellisuuteen perustuvia välineitä
rakentaaksemme ihmisarvoisen käyttäytymisen perusteet.
Aktiivi-ihminen ajattelee
Käsite aktiivi-ihminen on Moisalan mukaan kokonaiskuvamme ja
itseymmärryksemme ydin sekä perusväline ihmissuhteittemme
menestykselliseen hoitoon. Se on käytännön tasolla
työvälineineen ihmistä koskevista tieteistä muodostettu
sovellutustason kokonaisuus.
- Eli se haluaa vastata kysymykseen, mitä on olla ihminen. Eli
kun ajattelen, olen ihminen. Kun sen vielä ymmärrän, olen
aktiivi-ihminen. Tällainen ihminen hyödyntää tietoisesti
aivotoimintojaan itseään ja ympäristöään koskevissa asioissa ja
etsii tähän mahdollisuuksia, Moisala huomauttaa.
Dosentti Moisala taustavaikuttajineen on
aktiivi-ihminen-projektin merkeissä kääntynyt muun muassa
opetusministeri Maija Raskin puoleen. Samalla Moisala
tähdentää, että myös esiopetuksessa tulisi jatkossa painottaa
nykyistä enemmän poikkitieteellistä ajattelua.
Moisalan aktiivi-ihminen -teorian taustavaikuttajiin kuuluu muun
muassa kansleri, emeritusprofessori Kaarlo Hartiala, joka niin
ikään haluaa aivot arvoiseensa käyttöön.
Pilottikokeiluna lasten pursimalli
- Jo lapsikin tiedostaa aivojen merkityksen erityisen pursimallin
avulla, Moisala huomauttaa.
Hän kehittänyt ja testannut sitä pilottisovellutuksena
päiväkodeissa muun muassa Helsingissä, Karkkilassa,
Karjalohjalla ja Valkeakoskella.
- Testeissä on todettu myös lasten ymmärtävän aivojen ja
ajattelun merkityksen ihmisen kaikessa toiminnassa, Moisala
huomauttaa.
Pursimalli rakentuu viidestä eri kerroksesta. Alimmassa niistä on
perintömme eli olemme itsemme näköisiä. Seuraavana on
ymmärrettävä, että ihmisellä on mahtavat aivot.
Sen jälkeen lapsille opetetaan, että aivoja pitää käyttää
itsensä ja läheistensä hyväksi - "ne tykkää siitä". Sitten on
ymmärrettävä, että oman laivan ohjausvälineitä (aivoja) on
osattava hoitaa, ettei mene karille.
Ylimmällä eli viidennellä
kannella ollaan jo komentosillalla tekemässä päätöksiä siitä,
minne laiva menee ja miten sekä miten toiset laivat tulee ottaa
huomioon.
Palkittu laatujohtaminen
Dosentti Moisala toi parikymmentä vuotta sitten Suomeen
Japanista ns. laatupiirit eli Total Quality Control -menetelmän,
jota yritettiin soveltaa suomalaiseen työelämään. TQC ei oikein
saanut täällä jalansijaa.
Moisala kehitti menetelmää edelleen ja
päätyi kokonaisvaltaiseen laatujohtamisen (CQM System), jota
sittemmin on menestyksellisesti toteutettu suomalaisessa
työelämässä.
Tämä CQM-laatujohtaminen toimii nyttemmin aktiivi-ihmisten
työyhteisöjen rakentamisvälineenä. Se perustuu testattuun
kykyyn toteuttaa ihmislähtöisyys, laatukeskeisyys ja
tuloshakuisuus mitä erilaisimmissa työyhteisöissä.
U. E. Moisalaa on kuultu asiantuntijana muun muassa
eduskunnan sivistysvaliokunnassa. Hänen kehittämänsä malli
laatujohtamisesta on palkittu esimerkiksi
valtionvarainministeriön laatupalkinnolla ja Suomen
laatuyhdistyksen palkinnolla.
Eritasoista tutkimusta CQM-mallista on tehty ainakin Helsingin,
Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa sekä Svenska
Handelshögskolanissa Helsingissä jopa väitöskirjatasolle saakka.
- Kun työssäni ei ole minua koskevaa ajattelemista, se ei
koskaan ole minun työtäni, U. E. Moisala toteaa lopuksi.
STT-MH
22.9.2000
Ajassa -sivulle
|