Irtokarkit vetivät makeismarkkinat kasvuun
Makeisten ja suklaan kulutus Suomessa on noussut tasaisesti jo muutaman vuoden ajan.
Elintarviketeollisuusliiton tilastot kertovat, että makeisten ja suklaan kokonaiskulutus nousi viime vuonna lähes 55 miljoonaan kiloon,
ja tälle vuodelle ETL ennustaa noin 7-8 prosentin myynnin kasvua.
Henkeä
kohti laskettuna suomalaiset söivät vuonna 1999 keskimäärin 10,3 kiloa
namuja, mikä on 17 prosenttia enemmän kuin kolme vuotta aiemmin.
Makeismarkkinat ohjasi kasvu-uralle irtomakeisten tulo
päivittäistavarakauppoihin viime vuosikymmenen puolivälissä, ja kuluvan
vuoden aikana menekkiä on lisännyt makeisveron poistumisesta aiheutuva
hienoinen hinnanlasku.
Makeishyllyn trendituotteita ovat etenkin suuret
mix-makeispussit ja lakritsipussit.
Makeisia ostetaan 3,7 miljardilla vuodessa
ETL:n mukaan suomalaiset käyttävät makeisiin yhteensä 3,7 miljardia markkaa
vuodessa.
Makeis- ja suklaamarkkinoiden johtajuudesta käyvät tasaväkistä
kisaa ruotsalais-suomalainen Cloetta Fazer ja hollantilaisomistuksessa
oleva Leaf, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus päivittäistavarakaupassa
nousee 60 prosenttiin.
Makeismarkkinoiden kolmas on äskettäin takaisin
suomalaisomistukseen siirtynyt Panda vajaan kymmenen prosentin osuudella.
Ruotsalainen Marabou myy suklaataan Suomessa viiden prosentin
markkinaosuuden verran, ja noin neljänneksen makeiskakusta jakavat
pienemmät makeisvalmistajat keskenään.
Makeisveron poistuminen tämän vuoden alussa aiheutti sen, että kulutuksen
volyymin kasvusta huolimatta makeismyynnin markkamäärät ovat hieman
laskeneet viime vuoteen verrattuna.
Tammi-heinäkuussa myyntiä oli kertynyt
kilomääräisesti seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän, mutta
markkamääräisesti tarkasteluna prosentin vähemmän.
Fazer Makeisten kotimaan myyntijohtaja Urpo Eskola pitää kehitystä
odotettuna.
- Jotkut kauppaketjut siirsivät veron poistumisen suoraan
kuluttajahintoihin, ihan kaikki kuitenkaan eivät, hän toteaa.
Eri
makeistuoteryhmistä kulutuksen vetureita ovat tällä hetkellä etenkin
pussimakeiset ja suklaa, jonka kulutusta on lisännyt sekä suklaalevyjen
koon kasvu että Kismetin ja muiden samantapaisten kevyempien
välipalapatukoiden suosio.
Salmiakin ja perinteisten lakritisipatukoiden
kulutus on tasaista, mutta lakritsipussien myynnin lisääntyminen kasvattaa
lakristiryhmää kokonaisuudessaan voimakkaasti.
Suuret pakkaukset käyvät kaupaksi
Eskola nimeää makeismarkkinoiden tasaisen kasvun päätekijäksi irtomakeiset,
joiden tulo päivittäistavarakauppoihin reilut viisi vuotta sitten piristi
myös makeispussien myyntiä.
Markkinointipäällikkö Johanna Siltala Leafilta
toteaa, että irtokarkkibisnes myös opetti kuluttajat käyttämään useita
erilaisia makeisia sisältäviä mix-pusseja.
- Sekoituspussit menevät
paremmin kaupaksi kuin yhden tuotteen makeispussit. Lisäksi ostotottumukset
ovat muuttuneet siten, että kuluttajat suosivat isompia kuluttajapakkauksia
sekä pussikarkeissa että purukumissa, hän kertoo.
Urpo Eskola arvelee, että osaltaan myös kaupan keskittyminen
hypermarketeihin on vaikuttanut suurten kuluttajapakkausten suosioon.
Lisäksi makeisten kokonaismenekkiin vaikuttaa väestön rakennemuutos.
- Nykyään makeiset tulevat mukaan kulutukseen yhä nuorempiin ikäryhmiin, ja
makeisten kuluttajien suhteellinen osuus väestöstä kasvaa, Eskola
selvittää.
Mieliteko määrää valinnan, terveystrendi nousussa
Taloudellinen noususuhdanne näkyy makeismarkkinoilla etenkin laadukkaiden
ja hintavien sesonkituotteiden kulutuksen kasvuna.
Eskolan mukaan hinta ei
kuitenkaan ole kuluttajille ensisijainen tekijä makeishyllyn ääressä, vaan
useimmiten mieliteko ratkaisee valinnan ostopäätöstä tehdessä.
Esimerkiksi
kevytsuklaan kulutuksen kasvu kertoo siitä, että myös terveystietoisuus on
yksi vaikuttavista trendeistä makeismarkkinoilla, vaikkakaan ei ehkä se
ensisijaisin.
Terveysvaikutteisten tuotteiden uranuurtaja Suomessa löytyy kuitenkin juuri
karkkihyllystä, sillä Leafin ksylitolipurukumi on ollut Suomen markkinoilla
jo 25 vuotta.
Markkinointipäällikkö Siltala kertoo, että joihinkin
ksylitolituotteisiin lisätään nykyään myös vitamiineja.
- Läkerol-pastillisarjaan on puolestan tullut uutuus, johon on lisätty jopa
flavonoideja, hän huomauttaa.
Myös Fazer on kertonut kehittelevänsä
terveysvaikutteisia makeisia.
Kuluttajat ovat varsin konservatiivisia
Uusien tuotteiden lanseeraaminen makeis- ja suklaamarkkinoille on
haasteellista. Urpo Eskola huomauttaa, että markkinoilla on yhteensä noin
3000 tuotetta, mutta niistä noin kymmenesosa tuo myynnistä peräti 80
prosenttia.
- Kulutuksessa korostuvat huippubrandit, ja yksittäinen
kuluttaja ostaa yleensä vain 3-4 vakiotuotetta, Eskola selvittää.
Uutuuksia
lanseerataan markkinoille noin 700-800 vuosittain, mutta niiden osuus
myynnistä jää noin kymmeneen prosenttiin.
Eskola korostaa, että uutuuksilla
on kuitenkin merkittävä rooli koko tuoteryhmän kehittämisessä
Tämän syksyn hyvin vastaanotettuja lanseerauksia ovat mm. Fazerin valkoinen
suklaapatukka ja Leafin uudelleen valikoimaansa ottama Jambo-suklaapatukka.
Johanna Siltala Leafilta vahvistaa, että makeisten suhteen suomalaiset ovat
hyvin konservatiivisia.
- Jambo on ollut suuri suksee, mutta aivan uusiin
tuotteisiin suhtaudutaan yleensä hieman epäillen. Suklaapatukoiden
kohderyhmänä olevat nuoret ovat ehkä hieman innostuneempia uutuuksista kuin
muut kuluttajaryhmät, hän pohtii.
FF-IA
22.9.2000
Talous -sivulle
|