Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Panda uskoo lakritsiin ja konvehteihin

Norjalaiset myivät Pandan suomalaisille



Makeisvalmistaja Panda siirtyy takaisin suomalaisomistukseen. Pääomasijoittaja MB Rahastot ostaa yhtiön kiinteistöineen norjalaiselta Rieber & Son ASA:lta. Kauppahintaa ei julkistettu.


Pandan toimitusjohtaja Erkki Pellinen pitää tehtyä ratkaisua hyvänä niin yhtiön liiketoiminnalle kuin henkilöstölle. Hänen mukaansa yhtiö haluaa olla selkeästi suomalainen yhtiö, joka on keskittynyt tiettyihin tuotteisiin.

- Emme pyrikään siihen, että tarjoamme kaikille kaikkea, hän muistutti.

Päätuotteita ovat lakritsit ja suklaakonvehdit. Panda valmistaa jonkin verran myös rakeita. Myös vienti on vahvaa. Tuotannosta 40-45 prosenttia menee vientiin.

Yhtiön viime vuoden liikevaihto oli 220 miljoonaa markkaa. Tänä vuonna myynnin odotetaan nousevan 230 miljoonaan.

Myös MB Rahastojen johto sanoo pienemmällekin makeisvalmistajalle löytyvän markkinoita, kun se osaa asiansa. Alan yleinen kehitys on keskittyminen entistä suuremmiksi kansainvälisiksi yhtiöiksi. Juuri tästä syystä monialayhtiö Rieber luopui Pandasta ja norjalaisesta Mindestä. Vastaisuudessa se keskittyy elintarvikkeisiin.

Monialayhtiön pörssitiedotteen mukaan yhtiöiden myynnistä vapautuu pääomia 330 miljoonalla kruunulla eli noin 245 miljoonalla markalla. Yhtiö ilmoittaa kirjaavansa myynneistä myös pienen myyntivoiton.

Pandan uuden omistajan takaa löytyy mm. suurimmat vakuutus- ja eläkeyhtiöt. Myös yhtiön johto tulee rahaston omistajaksi.


Panda tunnettu myös merkistään

Johtaja ja MB Rahastojen osakas Hannu Puhakka huomautti, että Pandan tilannetta arvioitaessa ei pidä katsoa koko Suomen makeismarkkinoita, vaan valittuja tuoteryhmiä.

- Se on kaikissa tärkeissä tuoteryhmissä ensimmäinen tai toinen, hän muistutti.

Konvehteja viedään erityisesti Puolaan. Pandan lakritsit maistuvat mm. amerikkalaisille ja briteille. Yhtiön vahvuuksiin kuuluu myös erittäin hyvin tunnettu tuotemerkki.


Norjalaisyhtiö pisti laitteet iskuun

Pellisen mukaan norjalaisajasta ei ole huonoa sanottavaa. Sinä aikana tehtaan laitteistoa on uusittu huomattavalla summalla. Lisäksi jo aiemmin alkanut valikoiman karsinta on jatkunut. Yhtiö on luopunut mm. erilaisista suklaapatukoista.

Pellisen mukaan yhtiön myynti ja markkina-asema kotimaassa vahvistunut kuluvan vuoden aikana. Oman tuotemerkin lisäksi se tekee jonkin verran tuotteita Sparille ja Pirkalle.

Aloite kauppoihin tuli Norjasta. Puhakan mukaan asiat etenivät niin niin nopeasti, että esimerkiksi Pandan johdon omistusosuus ratkaistaan myöhemmin. Kauppaan tarvitaan myös kilpailuviranomaisten hyväksyntä.

Pandan palveluksessa on keskimäärin 240-260 työntekijää. Sesonkina määrä nousee selvästi. Juuri nyt tehtaalla valmistaudutaan joulumyyntiin ja töissä on 340 työntekijää. Henkilöstö siirtyy uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Pandan tehdas perustettiin 1920-luvulla. Vuoteen 1988 se oli SOK:n omituksessa. Tuolloin se myytiin toimivalle johdolle. Norjalaiskausi alkoi joulukuussa 1995.


Pandan konvehtirasia myy kärkivauhtia

Takaisin suomalaisomistukseen siirtyvän Pandan makeisvalikoiman ykköstuote on Juhlapöydän konvehtirasia. Yhtiö kertoo sen olevan Suomen toiseksi myydyin suklaatuote Fazerin sinisen suklaan jälkeen. Toinen vahva alue on musta lakritsi panda-merkkeineen.

Markkinaosuuksia selvittävän A.C. Nielsen Finlandin mukaan viime vuonna Suomessa myytiin makeisia hieman yli 1,9 miljardilla markalla. Pandan osuus oli hieman päälle 8 prosenttia. Suunnilleen sama siivu sillä oli vuotta aiemmin.

A.C. Nielsenin selvityksessä on mukana makeismyynti yli sadan neliön elintarvikemyymälöissä. Koska Panda ei valmista lainkaan purkkaa ja pastilleja, yhtiön tärkeämmät osuussiivut löytyvät lakritsi- ja konvehtikaupasta. Lakritsin se jakaisi mieluusti osiin, koska sen vahvin alue on musta lakritsi.

Viime vuonna sen osuus koko lakritsimyynnistä oli hieman vaille 33 prosenttia. Nielsenin selvitysten mukaan osuus lisääntyi edellisvuodesta 0,4 prosenttiyksiköllä. Siivullaan Panda oli kakkonen.

Viime vuonna lakritsaa myytiin yhteensä 134 miljoonalla markalla. Ykköstilaa Panda pitää konvehdeissa. Viime vuonna sen osuus konvehtien kotimaan myynnissä oli hieman päälle 36 prosenttia. Mukana ei ole irtomyyntiä.

STT-IKK
22.9.2000


Talous -sivulle