Putin hakee suuntaa historiasta
Presidentti Vladimir Putin on sekoittanut uudelleen Venäjän sisäpolitiikkaa. Kurskin sukellusveneonnettomuuden ja Moskovan televisiotornin palon jälkeen Putin on herättänyt keskustelua perustamalla valtiollisen neuvoston Venäjän aluejohtajia varten. Uuden avauksen taustalla kummittelee poliittisesti onneton elokuu.
Kurskin onnettomuus paljasti Venäjän laivaston tehottomuuden
ja maan tiedotuspolitiikan ailahtelevuuden. Tilannetta ei
parantanut se, että katastrofin alkuvaiheessa Venäjän kansa
näki television kuvaruudussa kesäpaitaisen presidentin ja
hänen "vanhojen kamujensa" piirin naureskelemassa
hyväntuulisesti toisilleen. Putin menetti kasvonsa ja joutui
nopeasti keskeyttämään lomansa.
Nyt Putin on ottanut aloitteen taas itselleen. Hänen
ideoimansa valtiollisen neuvoston tarkoituksena on koota
Venäjän alueiden edustajat kaksi kertaa vuodessa
keskustelemaan yhteisistä asioista.
Neuvoston perimmäisenä tarkoituksena on sokeroida
kuvernöörien kesällä kärsimä tappio. Putinhan pyrki
lannistamaan aluejohtajat jakamalla maan seitsemään suureen
piiriin.
Kesä- ja heinäkuussa Venäjän federaation duuma sääti
lain siitä, että kuvernöörit eivät enää tulevaisuudessa
muodosta parlamentin ylähuonetta ja että presidentillä on
oikeus syyttää kuvernöörejä, jos nämä eivät "tottele lakia".
Uusi valtakunnan neuvosto ei kuitenkaan saa minkäänlaisia
todellisia vaikutusmahdollisuuksia. Siitä tulee nähtävästi vain
edustuksellinen valtioelin, jonka kokouksissa Venäjän alueiden
edustajat voivat siemailla samppanjaa ja jutella mukavia.
Mallia historiasta
Pistäessään alueita uuteen uskoon Putin halunnee noudatella
perinteitä. Pietari Suuri loi aikoinaan kenraalikuveröörilaitoksen
osana Venäjän kuvernementtijakouudistusta vuonna 1708.
Uudistusta on yleensä pidetty pyrkimyksenä vahvistaa
keskusvallan asemaa.
Pietari Suuri kumosi entisen alueiden ja keskuksen välisen
suhteen, jossa, sotapäälliköt edustivat keskushallinnon tahtoa.
Vanhan järjestelmän korvaamisen piti tehostaa hallintoa ja
kohottaa verotulojen määrää. Kenraalikuvernöörit olivat kahden
tai useamman kuvernementin johtajia; hallitsijan luottomiehiä,
jotka olivat vastuussa ainoastaan keisarille itselleen.
Myös valtakunnan neuvoston perustaminen juontaa juurensa
Venäjän keisarikunnan historiasta. Vuonna 1810 Aleksanteri I
perustaessaan ministerihallintojärjestelmän uudisti myös
keskushallintoa perustamalla valtakunnanneuvoston.
Uudistus oli kuuluisan venäläisen valtiomiehen M.M. Speranskin
käsialaa. Hänen radikaaleissa luonnoksissaan tähdättiin
Venäjän muuttamiseen itsevaltiudesta perustuslakiin
nojautuvaksi yhteiskunnaksi. Uudistusta ei viety kuitenkaan
loppuun saakka sillä keisari ei ollut valmis tinkimään
asemastaan.
Molemmilla uudistuksilla on siten vastineensa historiassa.
Viestinä on ilmeisesti se, että Venäjää halutaan uudistaa,
mutta entisten vanhojen esimerkkien mukaan. Katse näyttää
pysyvän menneisyydessä ja sen kunnian päivissä.
Kipeät uudistukset
Putinin hallinnon perusongelmana on se, että Venäjän
tilannetta ei voida ratkaista ainoastaan kunniakkaiden
traditioiden voimalla. Venäjän taloutta ja kipeästi kaivattuja
uudistuksia ei saada aikaan perustamalla uudelleen historiasta
tuttuja valtioelimiä. Uudistukset vaatisivat kipeitä leikkauksia ja
kauaskantoisia päätöksiä.
Ydinongelmana on sopivan motivaatiojärjestelmän luominen.
Pietari Suuri ajoi omat uudistuksensa läpi väkisin, ja myös
Stalin turvautui väkivaltaan. Rauhanomaiset uudistajat, kuten
Mihail Gorbatsov, ovat taas saaneet huomata, että
muutosvastarinnan eliminoiminen pelkillä puheilla ei ole helppoa.
Putinin on valittava, kumpaa tietä hän aikoo kulkea ja kuinka
motivoida kansalaiset tarvittaviin muutoksiin.
Valinnan aika on kulumassa vähitellen loppuun, koska uuden
hallinnon kuherruskuukausi päättyy joskus. Näyttää siltä, että
Venäjän nykyjohdolla ei ole muita vaihtoehtoja kuin sotatilan
jatkaminen Tshetsheniassa.
Vaikeuksien lisääntyessä ihmisten
tyytymättömyys kuitenkin kasvaa, eikä sota Kaukasiassa riitä
motivaatioksi. Neuvostoaikana vihollinen uhkasi lännestä ja sen
pelote oli todellisempi. Nykyään länsimaita ei voi syyttää
kaikista Venäjän ongelmista, sillä lännen taloudellista apua
tarvitaan.
Vihollisen on siten löydyttävä abstrakteista ulkoisista voimista,
kuten kansainvälisestä terrorismista ja Kaukasian mailta.
Tämän asetelman ongelmana on ihmisten kasvava
sotaväsymys.
Motivaation kohottamiseksi on siten luotava
uusia kriisejä. Tällöin uudet pommi-iskut ja provokaatiot, olivat
ne kenen tahansa tekemiä, olisivat ehkä enemmän kuin
tervetulleita hallitukselle, jonka legitimiteetti nojaa
poikkeusolosuhteisiin.
ARTO LUUKKANEN
22.9.2000
Kirjoittaja toimii dosenttina Helsingin yliopiston
Renvall-instituutissa.
Ulkomaat -sivulle
|