Siperia tarjoutuu Venäjän talouskasvun moottoriksi
Venäjän keskusjohdon on vihdoin huomattava itäisten alueiden suuret mahdollisuudet Venäjän talouskasvun moottorina. Näin vaadittiin keskiviikkona Irkutskissa avatussa Baikalin talousfoorumissa.
Siperian ja Venäjän Kaukoidän kuvernöörit
arvostelivat keskiviikkona foorumin
avajaisistunnossa keskusjohtoa
välinpitämättömyydestä ja syrjinnästä.
Irkutskin läänin kuvernööri Boris Govorin sanoi,
että jotkut puhuvat vakavasti jopa itäisten
alueiden myymisestä rikkaille länsimaille.
Govorin on muiden itäisten alueiden johtajien
kanssa sitä mieltä, että Siperian ja Kaukoidän
taloutta on mahdollista kehittää ja että se
voidaan muuttaa jopa koko Venäjän talouskasvun
moottoriksi.
Idän kuvernöörien huolena on kuitenkin se, että
kuljetukset länteen sen enempää kuin itäänkään
eivät toimi.
He vaativat Siperian radan
perusparannusta, Baikalin-Amurin radan
tehokkaampaa käyttöä sekä hyvää
maantieyhteyttä Uralilta Tyynellemerelle ja
Kiinaan.
Siperia pelasti
Venäjän talouden
Baikalin foorumin avatessaan Venäjän parlamentin
ylähuoneen puheenjohtaja Jegor Strojev joutui
tunnustamaan, että Venäjän keskusvalta on
unohtanut itäiset alueet oman onnensa nojaan.
Siperia on siitä huolimatta pelastanut Venäjän
talouden täydelliseltä tuholta, Strojev sanoi. Hän
viittasi öljyn, kaasun ja muiden raaka-aineiden
viennistä saatuihin tuloihin silloin kun muut
tulolähteet tyrehtyivät.
Strojev kehotti itäisten alueiden yrittäjiä
ryhtymään suoraan yhteistyöhön Venäjän
Euroopan-puoleisten osien kanssa.
Aasian yhteistyöltä Strojev toivoi tuloksia öljy- ja
kaasuteollisuuden uudenaikaistamisessa.
Hän piti
mahdollisena myös ulkomaisen työvoiman käyttöä
siperialaisissa tehtaissa, kun oma väki jatkuvasti
vähenee.
Raaka-aineviennistä
jalostusteollisuuteen
Samalla kun aluejohtajat painottivat
raaka-aineviennin merkitystä keskusvallan
edustajien mielestä Siperian ja Kaukoidän
tulevaisuus on jalostusteollisuuden
kehittämisessä.
Presidentti Vladimir Putinin Siperian alueen
edustaja Leonid Dratshevski puhui pitkään
koneteollisuuden uudenaikaistamisesta. Hän
muistutti ainoana avajaisistunnon puhujista myös
Baikaljärven suojelun tärkeydestä.
Venäjän valtiovarainministeri Aleksei Kudrin valitti
sitä, ettei Venäjä ole pystynyt vastaamaan Aasian
maiden kilpailuhaasteeseen. Hän uskoi kuitenkin,
että tänä vuonna tapahtuu käänne.
Kudrin korosti erityisesti sitä, että
jalostusteollisuus pitää saada korkealle tasolle.
Hän muistutti myös, että tehtävä on nimenomaan
yritysten, ei valtion. Kudrin myönsi kuitenkin,
ettei Venäjällä ole komentotaloudesta vielä
päästy.
Hän arveli, että nyt kuitenkin lähestytään
tilannetta, jota myös ulkomaiset investoijat
edellyttävät.
Rautatietunneli Japaniin herättää
Venäjällä innostusta
Japanilaisten esittämä hanke rautatietunnelin rakentamisesta
Venäjän ja Japanin välille nousi Baikalin
talousfoorumin pääaiheeksi torstaina.
Huikea suunnitelma sai foorumissa innostuneen vastaanoton ja
pani politiikkojen ja tiedemiesten mielikuvituksen liikkeelle.
Hankkeen toteutuminen on kuitenkin monen mutkan takana.
Junayhteys Japanista Brittein saarille Venäjän kautta lyhentäisi
tavarakuljetuksia jopa kolmella viikolla ja alentaisi hintoja
huomattavasti, toteavat venäläiset asiantuntijat.
Japanilaisten suunnitelmia Irkutskissa esitellyt
Japani-Venäjä-Eurooppa -rautatiehankkeen suunnitteluryhmän
johtaja Satomuro Akio kertoi, että vaikein ja kallein tehtävä
olisi kahden tunnelin rakentaminen.
Rautatie kulkisi Hokkaidon
saarelta Sahalinin saarelle ja sieltä mantereelle. Kahden
tunnelin yhteispituudeksi tulisi 78 kilometriä. Akion mukaan sen
rakentaminen kestäisi japanilaisella tekniikalla 7-8 vuotta.
Japanin ja Venäjän erilaisen raideleveyden ongelma
poistettaisiin rakentamalla vaunuja, joiden pyörien väli olisi
muutettavissa.
Rahoitus olisi japanilaisten mukaan hoidettavissa mm.
kansainvälisen lainoituksen avulla. Venäläisten arvioiden
mukaan kustannukset olisivat Venäjän yhden vuosibudjetin
suuruiset.
Venäjän Itä-Siperian rautateiden apulaisjohtaja Vladimir Kautz
piti foorumissa hanketta kiinnostavana ja mahdollisena.
Kautzin mukaan uusi rautatieyhteys elävöittäisi myös
1980-luvulla rakennetun Baikalin-Amurin -radan liikennettä. Nyt
uusi rata on vain vähäisessä käytössä.
Siperian ja Venäjän Kauko-Idän liikenneyhteyksien kehittäminen
oli muutenkin keskeisesti esillä Baikalin foorumissa.
Riippumatta
tunneliyhteyden toteuttamisesta Siperian rata pitäisi
kunnostaa, foorumissa todettiin. Lisäksi pitäisi rakentaa
kunnollinen maantieyhteys Uralilta Tyynellemerelle ja Kiinaan.
STT-IA
22.9.2000
Ulkomaat -sivulle
|