Korkoveroista syntyi viimein ratkaisu
Korkoverotus muodostunut EU:n Iisakin kirkoksi
EU:n huippukokous Feirassa sai tiistaina yllättäen aikaan sovun kansainvälisten korkotulojen verotuksesta. Vastaan harannut Itävalta antoi periksi, ja suostui muiden maiden luonnostelemaan kompromissiratkaisuun.
Kaikki osapuolet kiistivät jyrkästi, että ratkaisu olisi nivottu yhteen Itävallan vastaisen boikotin purkamisen kanssa.
Mutta viileä tunnelma unionimaiden kesken tuntui lämmenneen tuntuvasti. Puheenjohtajamaa Portugalin
pääministeri Antonio Guterres kiitti erityisesti Itävaltaa sen rakentavasta asenteesta neuvotteluissa.
Päätöksen toteutuminen on kuitenkin vielä monen mutkan takana.
Itävalta suostui vasta kokouksen viime metreillä muiden
hyväksymään tavoitteeseen, että viimeistään yhdeksän
vuoden kuluttua siirrytään EU-maiden välillä tietojenvaihtoon
perustuvaan järjestelmään.
Tämä merkitsee sitä, että EU-maiden pankit ilmoittavat muiden
EU-maiden verottajille, mitä korkotuloja näiden kansalaiset
ovat saaneet.
Suomen verottaja saa siis tiedot suomalaisten
korkotuloista automaattisesti, olivatpa rahat talletettuina
suomalaiseen tai luxemburgilaiseen pankkiin.
Itävallan perustelujen mukaan sen on mahdotonta heikentää
pankkisalaisuuttaan esityksen vaatimalla tavalla. Maassa
pelätään, että säästöt valuvat naapurimaa Sveitsiin tai muihin
EU:n ulkopuolisiin maihin.
Itävalta halusi säilyttää mahdollisuuden periä ulkomaalaisten korkotuloista lähdeveroa Itävallassa.
Ratkaisun mahdollisti lausunto, jossa Itävalta toteaa, ettei se
perustuslaillisista syistä voi tässä vaiheessa hyväksyä
päätöstä luopua pankkisalaisuudestaan ulkomaan asukkaiden
osalta.
Mutta, koska tietojenvaihto koskee vain muita kuin
Itävallan asukkaita, voidaan maan sisällä säilyttää
pankkisalaisuus ja lähdeverotus ennallaan.
Hakijamaat ruotuun
Tietojenvaihto aiotaan laajentumisneuvotteluissa viedä myös
hakijamaihin; EU-maat aikovat vaatia, että kaikki hakijamaat
sitoutuvat tietojen luovutukseen, jotta uusien EU:n
jäsenmaiden keskuuteen ei syntyisi veroparatiiseja.
Kolmansilla mailla ja alueilla on tärkeä rooli veropäätöksessä.
Ratkaisuun sisältyy, että kahden seuraavan vuoden aikana
komissio käy neuvotteluja sellaisten maiden ja alueiden kanssa,
joihin EU:sta saattaa valua pääomia.
Listassa ovat mukana Kanaalin saaret, Hollannin Antillit, Man-saari sekä EU:n
ulkopuoliset maat Yhdysvallat, Sveitsi, Liechtenstein, Monaco
ja San Marino.
Direktiiviä aletaan siirtymäajan jälkeen panna
toimeen, jos näissä neuvotteluissa katsotaan syntyneen
tyydyttävä tulos.
Vuonna 2010
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) näki aiemmin tässä
yhden esityksen keskeisistä heikkouksista; jos yksikin EU-maa
katsoo, ettei sopu ole riittävän kattava, voi päätös jäädä
tekemättä.
Toisin sanoen EU:n kaksitoista vuotta hieroma
ratkaisu saattaa kaatua jonkin karibialaisen pikkusaaren
haluttomuuteen luovuttaa tietoja EU-maiden verottajille. Suomi
ei olisi halunnut jättää tätä takaporttia auki.
Esityksen mukaan yleiseen tietojenvaihtoon siirrytään
viimeistään seitsemän vuotta sen jälkeen, kun direktiivin
toimeenpanosta on sovittu.
Siihen asti Luxemburg ja
mahdollisesti muutama muu maa saisivat luvan periä ulkomaan
kansalaisten korkotuloista lähdeveroja omaan pussiinsa.
Ensimmäisen kahden vuoden siirtymäajan kanssa tämä
merkitsee, että tietojenvaihto voisi olla yleisessä käytössä
vuonna 2010.
Korkoverotus muodostunut EU:n Iisakin kirkoksi
Kansainvälisten korkotulojen verotus on muodostunut EU:n
valtiovarainministerien kestoaiheeksi, josta ei tunnu tulevan
valmista millään, vaikka kahvia, tupakkaa ja paperia on kulunut
konttikaupalla.
Perustelut sille, että EU:n sisällä ei voisi välttää korkotulojen
verotusta siirtämällä rahoja toiseen unionin maahan, ovat mitä
yksinkertaisimmat; nykyinen tilanne vääristää sisämarkkinoita.
Saksassa ja Belgiassa tuskaillaan, kun kansalaiset kantavat
säästönsä Luxemburgiin tai Sveitsiin, turvaan kotimaansa
verottajalta. Menetetyistä miljardeista ei ole luotettavaa
arviota.
EU-maat ovat yrittäneet tehdä asiasta päätöstä jo vuosia,
erilaisilla malleilla. Kysymys oli ajankohtainen vuonna 1997,
vuonna 1998 ja myös viime vuonna, kun Suomi yritti omalla
puheenjohtajakaudellaan saada ratkaisua aikaan.
Silloinkin valtiovarainministerit istuivat yötä myöten
huippukokouksen edellä, mutta tulokset jäivät laihoiksi.
Ratkaisun kaatajat ovat vuorotelleet sitä mukaa kun
ehdotukset ovat vaihdelleet.
Viime syksynä
vastaanhangoittelijat olivat Luxemburg ja erityisesti Britannia,
joka pelkäsi tuolloin ajankohtaisen lähdeveromallin tuhoavan
Lontoon Cityn aseman kansainvälisenä rahamarkkinoiden
keskuksena.
Nyt britit ja Luxemburg ovat muiden mukana
ruodussa, mutta boikotoitu Itävalta piti vuorostaan Mustaa Pekkaa kädessään, kunnes suostui kompromissiin.
Kun Itävalta lopulta kuitenkin antoi periksi, saatiin Musta Pekka
häädettyä EU:n ulkopuolelle. Nyt sitä pitelee Sveitsi, joka on
EU-maiden tärkein kilpailija pankkimarkkinoilla.
Sveitsin hallitus
haluaa jatkaa lähentymistään EU:hun, vaikka jäsenyys on
todennäköisesti epärealistinen tavoite. Tätä pyrkimystä
EU-maat käyttävät hyväkseen painostaakseen myös Sveitsin
hyväksymään jonkinlaiset tietojenvaihtosäännöt.
STT-IA
23.6.2000
Talous -sivulle
|