Oma navigointijärjestelmä valmiiksi jo 2006?
Euroopan unioni tutkii Galileon varhentamista
Euroopan oman navigointisatelliittijärjestelmän Galileon käyttöönottoa pyritään aikaistamaan aiemmin suunnitellusta.
Hanketta valmistelevat Euroopan unioni, Euroopan
avaruusjärjestö ESA ja Eurocontrol selvittävät mahdollisuutta
saada Galileo-satelliittijärjestelmä täyteen toimintakuntoon
vuonna 2006.
Galileon aikataulua nopeutettaisiin kahdella vuodella. Aiemmin
järjestelmän suunniteltiin tulevan maailmanlaajuiseen käyttöön
vasta vuonna 2008.
Galileo otetaan alkuperäisessä
aikataulussa käyttöön asteittain vuodesta 2005 alkaen.
Aloitusvaiheessa paikannusjärjestelmä toimii vain osassa
maailmaa.
Galileon aikataulun nopeuttaminen nousi esiin meneillään olevan
Galileon suunnitteluhankkeen tarkistuskokouksessa, kerrottiin
Genesiksestä, joka vastaa EU:n Galileo-koordinaatiosta.
Suunniteltua nopeamman aikataulun puolesta puhuvat ennen
muuta taloudelliset syyt ja satelliitteihin perustuvien
navigointipalvelujen kasvava tarve. Galileon ennakoidaan
synnyttävän valtavat uudet markkinat.
Markkinatutkimukset osoittavat satelliittipalvelujen kysynnän
lisääntyvän hyvin nopeasti vuodesta 2005 vuoteen 2020.
Genesiksen mukaan on perusteltua olettaa, että Galileolla on
jo vuonna 2010 useita satoja miljoonia käyttäjiä. Keskeinen
uusi käyttäjäryhmä on ilmeisesti lähivuosina markkinoille tulevat
laajakaistaiset matkapuhelimet.
Nopeutettu aikataulu on markkinoiden kannalta perusteltu,
arvioi liikenneneuvos Lassi Hilska liikenneministeriöstä. Se
helpottaisi myös esillä ollutta yksityisen teollisuuden
osallistumista hankkeeseen, koska järjestelmä alkaisi siinä
tapauksessa tuottamaankin aiemmin.
Galileon hallintayhteisön muotoa ei vielä ole päätetty, mutta se
toteutetaan puhtaana siviilihankkeena. Mahdollinen
rakentamispäätös on tarkoitus tehdä ensi joulukuussa. EU:n
komissio antaa Galileon suunnittelun edistymisestä väliraportin
liikenneministereiden neuvostolle ensi maanantaina.
Galileon suunnittelijoiden on määrä saada vielä kesäkuussa
valmiiksi tarkat vertailut kaavailluista Galileon
satelliittikonfiguraatioista.
Vaihtoehtoina ovat mm. Suomen
ajama 30:een keskikorkealla MEO-radalla kiertävään satelliittiin
perustuva järjestelmä ja 24 MEO- ja yhdeksän
geostationäärisellä radalla olevan GEO-satelliitin yhdistelmä.
MEO-järjestelmän rakennuskustannuksiksi lasketaan 2,7
miljardia euroa eli noin 16 miljardia markkaa.
Yhdistelmäratkaisun hinta nousisi 3,2 miljardiin euroon eli noin
19 miljardiin markkaan.
Ranska vauhdittaa
Lassi Hilskan mukaan Galileon suunnitteluvaihe on edennyt
hyvin, vaikka aikataulu onkin tiukka.
EU:n puheenjohtajan
tehtävät Portugalilta vastaanottavan Ranskan suunnitelmissa
on aikataulun vauhdittaminen, jotta kaikki päätöksentekoon
tarvittavat tiedot olisivat varmasti käytettävissä hyvissä ajoin
ennen neuvoston joulukuun kokousta.
EU jatkaa neuvotteluja Yhdysvaltain ja Venäjän kanssa Galileon
ja nykyisten GPS:n ja Glonassin yhteen sovittamisesta.
Istanbulissa kesäkuun alussa päättyneessä Maailman
radiokonferenssissa WRC:ssa Galileolle varattiin järjestelmän
tarvitsemat radiotaajuudet.
- Nyt meillä on hyvä pohja, jolta
voimme todella neuvotella, koska WRC:n päätös selkiytti
Galileon aseman, totesi Hilska.
Neuvotteluissa on sovittava sekä järjestelmien kaistajaosta
että niiden teknisestä yhteen sovittamisesta. Ei olisi mitään
mieltä rakentaa järjestelmiä, jotka eivät ole yhteen soveltuvia.
Se on tärkeää sekä käyttäjien että päätelaitteiden valmistajien
kannalta, totesi Hilska.
STT-IA
23.6.2000
Talous -sivulle
|