Keskikesän juhla juhannus oli pakanallisena aikana Ukon juhla
Keskikesän suurella juhlalla juhannuksella on monta muutakin nimeä, mm. mittumarja tai mittumaari. Suvi on kauneimmillaan ja päivä pitkä. Huoneet ja pihat koristellaan kukkasin ja lehvin.
Kautta maan on ollut tapana pystyttää ulko-ovien kahta puolen koivuja. Kokkojen polttaminen ja koristeelliset
juhannussalot Ahvenanmaalla ja muilla ruotsinkielisillä alueilla
kuuluvat edelleen vahvasti juhannusperinteisiimme.
- Nykyinen juhannuksemme on sekoitus pakanallista ja
kirkollista perinnettä, toteaa Seurasaarisäätiön pääsihteeri Aila
Nieminen.
Monet pakanalliset tavat siirtyivät katolisen kirkon
ansiosta kirkollisiksi. Näin kävi myös juhannukselle. Vanha
suomalainen keskikesän juhla, joka tunnettiin myös Ukon
juhlana, sijoitettiin Johannes Kastajan päiväksi.
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla on porraskoivujen lisäksi keskelle
pihaa pystytetty pitkä hoikka kuusi, ns. juhannuskuusi. Se oli
oksittu ja karsittu paljaaksi, vain latvus oli paikoillaan.
Kuusi
soveltui mainiosti myös poikien kilpakiipeilyyn. Juhannuskuusi
sai tavallisesti seistä juhannussalkojen tavoin seuraavaan
juhannukseen saakka. Kainuussa rakennettiin aikoinaan erityisiä
tarhoja ja Lounais-Suomessa myös lehtimajoja.
Kokkojen rakenne vaihtelee paljon
- Suomalainen kokkoperinne liittyy yleiseurooppalaiseen tapaan polttaa tulia juhlan yhteydessä, kertoo Aila Nieminen.
Maan etelä- ja länsiosissa tulia on poltettu ainakin pääsiäisenä,
jyrkinä, vappuna, helatorstaina tai helluntaina.
Juhannuskokkojen alue on maassamme itäinen.
Turun Akatemiassa 1649 opiskelleen ruotsalaisen ylioppilaan Petrus
Magni Gynneliuksen päiväkirjan mukaan tiedetään kuitenkin,
että myös Kupittaalla Turussa poltettiin tulia ja leikittiin.
Kokkojen rakenne saattaa vaihdella jopa pitäjittäin. Meren ja ja
järvien rannoilla on kokoissa usein poltettu vanha vene, ja
myös tervatynnyri oli tapana säästää seuraavan vuoden
kokkoon.
Aila Nieminen luettelee lukuisia erilaisia kokkotyyppejä: mm.
risukokko, ristikkokokko, sankakokko, lyhdekokko, venekokko,
tervakokko ja tynnyrikokko.
Nykyisin kokkoja poltetaan perinteisten alueiden lisäksi Länsi-
ja Etelä-Suomessa sekä Lapin valoisassa kesäyössä.
Kylän vanhin sytytti kokon ennen vanhaan
Juhannuskokon sytytti tavallisesti kylän vanhin. Kokko kokosi
yhden tai useamman kylän väen yhteen. Poisjääminen olisi
merkinnyt sekä oman että yhteisön onnen vaaraan
saattamista. Sellaista ei entisaikaan pidetty hyväksyttävänä
eikä sitä jätetty rankaisematta.
Kipunoiden lennosta ja savun runsaudesta pääteltiin tulevan
sadon runsaus. Kekäleet ja tuhka vietiin pellolle. Kokosta
sytytetystä valkeasta on myös viety joka talouteen uusi tuli.
Kokon ympärillä myös karkeloitiin ja leikittiin. Ulvilassa
muisteltiin 1935, että "siinä mentiin vanhat loikat, sapot,
katrillit ja niittotanssit". Kymissä juostiin valkean ympärillä
leskeä ja mentiin ns. nuoraleikkejä.
Kokko on maassamme tunnettu eri nimityksillä. Esimerkiksi
Länsi-Suomessa siitä käytettiin mm. nimeä tulit, tuliset, valkea,
valkee, valkkia, valkia ja valo.
STT-IA
23.6.2000
Ajassa -sivulle
|