Lähes yhdeksällä yrityksellä kymmenestä Internet-yhteys
Vuonna 1999 tietotekniikkaa käyttävistä vähintään 10 henkilöä työllistävistä yrityksistä 87 prosentilla oli käytössään Internet-yhteydet.
Yritysten oman arvion mukaan Internet-yhteys on tänä vuonna noin 96 prosentilla yrityksistä. Tämä käy ilmi
Tilastokeskuksen yrityskyselystä, johon vastasi noin 1 700 vähintään 10 henkilöä työllistävää yritystä useilta eri
toimialoilta.
Keskimäärin 53 prosentilla Internetiä käyttävistä vähintään 10 hengen yrityksistä oli omat kotisivut vuonna 1999.
Lisäksi noin neljännes yrityksistä ilmoitti avaavansa kotisivut vuoden 2000 aikana. Suurissa yrityksissä kotisivut
ovat huomattavasti
yleisempiä kuin pienissä.
Markkinointia kotisivuillaan harjoitti noin 60 prosenttia vähintään 10 hengen yrityksistä vuonna 1999. Tänä vuonna
yli 90 prosenttia yrityksistä arvioi käyttävänsä kotisivujaan markkinointiin.
Vuonna 1999 tai aiemmin 40 prosenttia yrityksistä tarjosi kotisivuillaan mahdollisuuden tietokantojensa, kuten
hinnastojen tai tuoteluetteloiden, tutkimiseen.
Noin viidennes yrityksistä, joilla on kotisivu, tarjosi vuoden 1999 loppuun mennessä tuotteitaan tilattaviksi
sähköisesti tai myynnin jälkeisiä palveluja verkossa.
Noin 60 prosenttia vähintään 10 hengen yrityksistä, joilla on kotisivu, piti yrityskuvaa tärkeänä syynä harjoittaa
Internet-kauppaa. Asiakaspalvelun ja joustavuuden
parantaminen oli tärkeä syy 53 prosentille niistä yrityksistä, joilla on kotisivu.
Uusien asiakkaiden löytämistä Internetin välityksellä piti tärkeänä reilut 40 prosenttia ja pääsyä laajemmille
markkinoille yli kolmannes yrityksistä.
Tietoturva huolettaa Internetissä
Selvästi suurimpana Internetin käyttöön liittyvänä esteenä pidettiin tietoturvaongelmia mukaan lukien
tietokonevirukset. 30 prosenttia yrityksistä piti ongelmaa suurena ja vain 6 prosenttia katsoi, etteivät nämä aiheuta
lainkaan ongelmia.
Yleisistä tietotekniikan käyttöön liittyvistä esteistä yrityksiä haittasivat eniten liian usein ilmestyvät ohjelmaversiot.
Yrityksiltä kysyttiin erikseen myös verkkokauppaan liittyvistä esteistä. Suurin verkkokaupan este oli yritysten
mielestä tuotteiden sopimattomuus verkkomyyntiin - 42 prosenttia yrityksistä piti ongelmaa suurena.
Lisäksi yli neljännes yrityksistä oli sitä mieltä, että mahdollisten asiakkaiden
vähäisyys haittaa merkittävästi verkkokauppaa.
IA
23.6.2000
Talous -sivulle
|