Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Radiolinja ja Väestörekisterikeskus rakentavat mobiilia e-kaupan varmennepalvelua



Radiolinja ja Väestörekisterikeskus ovat yhteistyössä kehittämässä varmennepalvelua, joka tuo henkilön sähköisen tunnistamisen varmenteet Radiolinjan matkapuhelinliittymien haltijoiden käyttöön.


Palvelulla Radiolinja tukee mobiilin sähköisen liiketoiminnan kehittymistä ja tarjoaa asiakkailleen turvallisen tavan tehdä hankintoja matkapuhelimella ja käyttää samalla WAP-puhelinta maksuvälineenä. Palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2001 alkupuolella.

Väestörekisterikeskuksen ja Radiolinjan aiesopimuksen mukaan luodaan vahvoihin viranomaisvarmenteisiin perustuva infrastruktuuri, joka mahdollistaa turvallisen matkapuhelinasioinnin niin kaupallisissa kuin viranomaispalveluissakin.

Osapuolet laativat yhteistyössä viranomaisvaatimukset täyttävän varmennepolitiikan ja logistisen infrastruktuurin, korttien yksilöintiin liittyvät varmennekäytäntölausumat sekä tavan anoa varmennetta.

Matkapuhelimeen liitettävä sähköinen varmenne toimii luotettavana tunnistamisen välineenä. Käyttäjä pystyy vahvistamaan henkilöllisyytensä mm. Internetissä, automaatti-, WAP- ja puhelinpalveluissa.

Radiolinja ja Väestörekisterikeskus rakentavat varmennepalveluaan jo olemassa olevan, sähköisen henkilökortin perustana olevan infrastruktuurin varaan.

Varmennepalvelussa ei sitouduta yhteen nykyisistä tai kehitteillä standardeista, vaan palvelu on avoin eri päätelaiteteknologioille mukaan lukien WAP/WIM sekä SIM Application Toolkit (SAT).

Omissa Internet-palveluissaan sähköistä henkilökorttia ja siinä olevaa, vastaavaa varmennetta hyödyntäviä verkkopalveluja ovat ilmoittaneet tuottavansa mm. Osuuspankkiryhmä, Leonia Pankki ja Mandatum Pankki, Suomen Posti Oy sekä Eläke-Fennia.


Laaja palvelukirjo

Osuuspankkiryhmä avasi kesäkuun alussa Internet-palvelussaan mahdollisuuden perinteisten tunnisteiden ja avainlukujen rinnalla käyttää myös Väestörekisterikeskuksen sähköisen tunnistamisen varmennetta.

- Internet-palvelut ovat osa pankkiryhmän verkkopalvelukokonaisuutta. Muita verkkopalvelun käyttötapoja ovat mm. mobiilit laitteet ja tuleva digitaali-TV, joissa tullaan myös ottamaan käyttöön sähköinen tunnistaminen ja allekirjoitus, kertoo tietohallintojohtaja Markku Mäkinen Osuuspankkiryhmästä.

Varmennepalvelujen avulla on mahdollista tarjota asiakkaille monentyyppisiä ostamiseen ja maksamiseen liittyviä palveluja, kuten pankkipalvelut (pankki- ja luottokorttimaksaminen, elektroninen kukkaro), mobiili-intranet (turvallinen pääsy erilaisiin yrityssovelluksiin), mobiili sähköinen kauppa (esim. arvopaperikauppa, lipunmyyntipalvelut, vedonlyönti)

Mobiilien varmennepalvelujen on täytettävä tiukat tietoturvavaatimukset: henkilön tunnistamisen on oltava kiistatonta, tietoliikenteen on oltava täysin salattua, ostoon liittyvien vuorovaikutustilanteiden on oltava ehyitä ja katkottomia ja lisäksi hankintatapahtuma on pystyttävä todentamaan kiistattomasti.

Sähköisen sekä kiinteissä että matkapuhelinverkoissa tapahtuvan liiketoiminnan ennustetaan lisääntyvän nopeata vauhtia. Sähköisen liiketoiminnan globaalin liikevaihdon arvioidaan kolminkertaistuvan 2-3 vuoden kuluessa.

IA
23.6.2000


Talous -sivulle