Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Mortyr 2093-1944



Räiskintäpeleissä pelin idea toistuu pelistä toiseen - vain paikka ja grafiikkaa muuttuu.


Puolalainen pelitalo Mirage Media on julkaissut HD Interactiven välityksellä sekä toiseen maailmansotaan että tulevaisuuten sijoittuvan kuularuiskupelin, Mortyr: 2093-1944.

Pelin juoni alkaa ajatuksesta, että maailma on natsien hallinnassa. Natsit voittivat toisen maailmansodan rakentamalla aikakoneen ja tuomalla sen avulla superaseita tulevaisuudesta.

Tänä päivänä, vuonna 2093 kukaan ei muista millainen maailma oli ennen. Johtajat ovat häivyttäneet historian ja natsismi on mukana ihmisten elämässä joka päivä.

Eräs armeijan tutkija, Jürgen Mortyr apulaisineen on saanut selville, että aikamatkailu tuo mukanaan myös luonnonmullistuksia ja tuhoa, joka voi jatkuessaan tuhota koko planeettamme.

Jürgen apureineen päättää tuhota aikakoneen ja palauttaa elämän entiselleen. Tehtävään valitaan Jürgenin poika, Sebastian. Sebastianin tehtävänä on aikamatka vuoteen 1944, eliminoida aikakoneen keksijä ja tuhota itse kone. Ennen koneen tuhoamista Sebastianin on kuitenkin päästä takaisin nykyhetkeen.

Valitettavasti pienen laskuvirheen johdosta Sebastian saapuu pieneen kappeliin linnan ulkopuolelle, eikä sisälle linnaan missä konetta säilytetään. Tästä kappelista peli varsinaisesti alkaa.

Vuoteen 1944 sijoittuvia tehtäviä täydellisessä pelissä on yhdeksäntoista ja tulevaisuuteen sijoittuvia tehtäviä 11. Demon tehtävä on ensimmäinen vuoden 1944 tehtävistä.

Aseet vaihtuvat aikakauden mukana ja tulevaisuudessa on odotettavissa laseraseita ja plasmatykkejä. Ensin pelaajalla on vain käytössä veitsi, mutta natsisotilaiden lahtaamisen edistyessä myös aseiden kaliiperi kasvaa.

Peliympäristö on tutun oloinen ja tuntuu saaneen vaikutteita niin Wolfenstein 3D:stä, Doomista, kuin monista muista jo lähes unholaan jääneistä räiskinnöistä. Pelin idea on jo valmiiksi vanhentunut, mutta grafiikka on tätä päivää. Myös toisen Maailmansodan aikaiset aseet on mallinnettu kiitettävästi.

Visuaalisuus onkin pelin kantava voima, vaikka siitäkin on pientä sanomista. Grafiikka on yksityiskohtaista ja valaistusefektit silmiä hiveleviä. Yksityiskohdissa ei ole nuukailtu, ikkunat tulevat helisten alas niitä ammuttaessa, lumi- ja vesisade luo ulkona aidon tunnelman ja kentän yläpuolella lentelevät sotilaskoneet kielivät käynnissä olevista sotatoimista.

Pelin on kuitenkin aivan liian tumma. Näytön normaaleilla asetuksilla kenttä on lähes pimeä, joka vaikeuttaa liikkumista ja hailun tähtäimen kanssa ennen kaikkea ampumista. Kentät ovat tumman sävyisiä ja ne sopivat pelin luonteeseen, mutta siitäkin huolimatta pelattavuus ei saisi kärsiä näin paljoa.

Äänistä ei ole pahaa sanottavaa. Aseet metelöivät kuin oikeat, lumi narskuu jalkojen alla ja lasit helisevät ammuttaessa.

Hiiren ja näppäimistön yhteiskäyttö sujuu ongelmitta ja näppäinkomennot voi asettaa itselle sopiviksi.

Ennen pelaamista säädetään asetukset SETTINGS-valikosta. Resoluutio voidaan valita 320x200-1024x768 väliltä. Hitaammilla koneilla pelattaessa saadaan toimintoja karsittua käytöstä ja näin parannettua pelattavuutta.

Laitteisto: Minimi Pentium, 32 Mb RAM, Win95/98, DirectX, Direct3D yhteensopiva 3D-näytönohjain.

Suositus: P2 266MHz, 64 Mb RAM, Win 95/98, DirectX, AGP-väyläinen Direct3D-yhteensopiva 3D-näytönohajin, DirectSound yhteensopiva äänikortti.

Mortyr on vanhentuneesta ideastaan huolimatta häikäisevän upealla grafiikalla toteutettu räiskintäpeli joka on kokeilemisen arvoinen.

MIKA KULMALA
24.3.2000


Ajassa -sivulle