Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







MEK tehostaa matkailumarkkinointiaan Euroopassa



Matkailun edistämiskeskus MEK karsii Keski-Euroopassa kiinteitä kustannuksia ja käyttää näin säästyvät varat aktiiviseen markkinointitoimintaan. Benelux-maiden ja Sveitsin osalta operatiivinen johto siirretään MEK:n Frankfurtin markkinointikeskukseen.


Uudistukset mahdollistaa valmisteilla oleva sopimus, jonka mukaan kesän aikana kaikkien MEK:n Euroopan toimistojen yleisöpalvelu siirretään Tanskassa sijaitsevaan Call Centeriin ja Saksassa sijaitsevaan postitustaloon.

Call Center vastaa eurooppalaisten kyselijäin äidinkielellä puheluihin, sähköposteihin, fakseihin ja kirjeisiin ja postitustalo hoitaa materiaalien postitukset koko Euroopan alueella.

Uudistusten johdosta MEK lopettaa kuluvan vuoden aikana paikallistoimistonsa Alankomaissa, Belgiassa ja Sveitsissä. MEK:n johtokunta päätti muutoksista kokouksessaan tiistaina.

- Päätökset ovat johdonmukaista jatkoa MEK:n johtokunnan aiemmin tekemille päätöksille, joilla jo oli päätetty joidenkin toimistojen lopettamisesta tai supistamisesta.

- Vaikka ratkaisut ovat raskaita, on tärkeää ymmärtää, että MEK ei luovu niistä markkinoista, joissa oma toimisto lopetetaan, toteaa MEK:n johtaja Jaakko Lehtonen.

- MEK:n kulurakenteessa on kiinteiden kulujen, kuten henkilöstömenojen ja vuokrien, osuus noussut viime vuosina tasaisesti. Koska kokonaisrahoituksen ei nähdä ainakaan merkittävästi kasvavan lähivuosina, on löydettävä kustannussäästöjä, jotta jatkossakin jää riittävästi rahaa hoitaa päätehtäviämme.

- Kriittinen kustannustehokkuustarkastelu ei luonnollisestikaan koske ainoastaan ulkomaita, vaan myös MEK:n kotimaan toimipisteiden kustannusten arviointi nousee esiin kevään kuluessa, kertoo Lehtonen.

- Selvitämme mahdollisuuksia tiivistää yhteistyötä muiden ulkomailla toimivien suomalaistahojen kanssa joita ovat esimerkiksi suurlähetystöt ja Finpro.

- Kiinteistä kustannuksista vapautuvia varoja MEK käyttää mm. Internetin mahdollisuuksien käytön tehostamiseen sekä entistäkin tarkoituksenmukaisempien ja systemaattisempien markkinatutkimusten tekemiseen ulkomailla.

- Lisäksi kohdistamme keskeisimmille ulkomaisille markkinoille nykyistä suurempia markkinointipanostuksia ja haemme nykyaikaisia, kustannustehokkaita ratkaisuja ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämiseksi, linjasi Lehtonen torstaina.

Uudistusten jälkeen MEK:lle jää Eurooppaan markkinointikeskukset Tukholmaan, Frankfurtiin, Lontooseen ja Pariisiin. Paikallistoimistoina jatkavat Madrid, Milano ja Oslo.

Toukokuussa MEK:n edustaja Kööpenhaminassa siirtyy Finpron tiloihin. Alkuvuodesta MEK sulki toimistonsa Singaporessa ja Kaukoidän markkinointitoimet hoidetaan nyt Helsingissä. Kaukomaille MEK:lle jää toimistot New Yorkiin ja Tokioon.

IA
24.3.2000


Talous -sivulle