Korvauskustannukset vakuutustoiminnassa nousseet selvästi
Sammon Huhtala: Yksinkertaisen vakuutustuotteen kehittäminen haaste
Vaikka sijoitustoiminta on kuulunut vakuutusyhtiöiden toimialaan jo pitkään, on aihe ollut viime aikoina näkyvämmin otsikoissa. Palvelutuotannon johtaja Martti Huhtala Sampo Oyj:stä sanoo, että sijoitustoiminnan nouseminen otsikoihin johtuu muun muassa pörssikaupan kasvusta, joka heijastuu myös vakuutusalaan.
Esimerkiksi Suomen suurin vakuutuskonserni Sampo teki viime vuonna noin 3,2 miljardin markan myyntivoitot myymällä osakkeitaan. Sampo Oyj:n palvelutuotannon johtaja Martti Huhtala painottaa, että vakuutustoiminnassa asiakas on tärkein ja sijoitukset turvaavat vakavaraisuuden.
Vakuutusala on joutunut sopeutumaan
vapautuvan
kansainvälisen kaupankäynnin pelisääntöihin ja hakemaan
uusia
toimintamuotoja. Suomalaisissa suuryrityksissä
fuusioituminen ja erilaiset
yhteistyömuodot ovat olleet viimeaikainen trendi.
Viimeksi on puhuttanut Merita-Nordbankenin ja tanskalaisen
Unidanmarkin
kaavailtu fuusio. Sitä ennen oli otsikoissa
Pohjola-ratkaisut sekä Sammon ja
Leonia-pankin yhdistyminen ensi vuodenvaihteessa
Sampo-Leonia-konserniksi.
Yhtiöstä on tarkoitus tehdä monipuolinen finanssitavaratalo,
joka on
kilpailukykyinen, vaikka ulkomaalaiset vakuutusyhtiöt
saisivat entistä
vahvemman jalansijan suomalaisessa vakuutusbisneksessä.
Sammon markkinaosuus vahinkovakuutuksessa on ylivoimaisesti
Suomen suurin.
Viime vuonna sen osuus koko 13,4 miljardin markan
maksutulosta oli 33,5
prosenttia eli noin kolmannes, kun seuraavaksi suurimmalla
Pohjolalla
vastaava osuus oli 23,9 prosenttia.
Viime vuosi ei kuitenkaan ollut Sammon vahinkovakuuttamisen
kannalta kovin
hyvä, koska sen maksutulo laski 1,6 prosenttia. Myös
Vahinko-Pohjolassa
maksutulo laski, siellä 0,4 prosenttia.
Vahinkovakuutuksen menestyjiä olivat Tapiola ja
Lähivakuutus, joiden
maksutulo kasvoi noin yhdeksällä prosentilla.
Luvut ovat suuntaa-antavia, koska ne perustuvat
Vakuutusyhtiöiden
Keskusliiton keräämiin ennakkotietoihin. Joka tapauksessa
markkinaosuuksien
kokonaisuudessa viisi suurinta vahinkoyhtiötä ovat
pienempiin verrattuna
ylivoimaisia, koska niiden yhteenlaskettu osuus maksutulosta
on liki 90
prosenttia.
Kaikkiaan Suomessa on vahinkovakuutusyhtiöitä yli
neljäkymmentä.
Tuottava sijoitustoiminta välttämättömyys
Vakuutusalalle ovat luonteenomaisia pitkäaikaiset
sijoitukset ja vaihtelevat
korvausmäärät. Sijoitustoiminnalla taataan maksukykyisyys
pidemmälläkin
aikavälillä.
Palvelutuotannon johtaja Martti Huhtala Sammosta sanoo, että
sijoitustoiminnan nouseminen otsikoihin johtuu muun muassa
pörssikaupan
kasvusta, joka heijastuu myös vakuutusalaan.
- Jo laki säätää, että meidän on tehtävä turvaavia
sijoituksia. Se taas
johtuu siitä, että erityisesti lakisääteisiin vakuutuksien
korvauksiin
liittyy usein kymmeninäkin tulevina vuosina maksettavia
etuja, joiden arvo
pitää rahastoida. Tämä tapahtuu sijoittamalla noita
rahastoituja varoja.
- Mitä sijoituskohteisiin tulee, niin pörssi- ja osakekauppa
ei vielä ollut
kovinkaan kehittynyttä esimerkiksi 80-luvulla. Silloin
vakuutusyhtiötkin
sijoittivat enemmän kiinteistöihin, valtion obligaatioihin
ja jopa
pankkitalletuksiin.
- Nyt, kun pörssikaupan volyymi ja tuotto on huomattavasti
lisääntynyt, on ollut järkevää sijoittaa enemmän
pörssiosakkeisiin ja
vähemmän esimerkiksi kiinteistöihin, Huhtala toteaa.
- Kun pörssisijoittaminen on nyt tullut vähän kaiken kansan
huviksi, se on
tietenkin ollut kiinnostava aihe mediassa. Sinne on
siirtynyt entistä
enemmän myös uusia yrityksiä, esimerkiksi uuden teknologian
yrityksiä,
joiden kurssikehitys on ollut kovasti ylöspäin.
Huhtala myöntää, että vahinkovakuutustoiminnalle on
tyypillistä hakea
tasapainoa lisäämällä sijoittamista. Sillä voidaan sitten
kattaa osa
liikekuluista ja korvausmenosta.
- Näin on ollut ja on varmasti pitkän aikaa eteenpäin.
Tosiasia on, että
Suomessa ei vahinkovakuuttaminen ole ollut niin kannattavaa,
että olisi
pystytty vakuutusmaksujen tuotoilla kattamaan korvausmenot
ja liikekulut.
Näin toimien on myöskin asiakkaan etu tullut otettua
huomioon.
Vakuutusmaksuissa korotuspaineita
Vakuutusmaksuista puhuttaessa kansalaiskeskustelut kääntyvät
usein auto- ja
liikennevakuutuksiin. Liikennevakuutus on hyvä
vertailukohde, koska se on
lakisääteinen, mutta hinnoissa on vakuutusyhtiöiden välillä
merkittäviäkin
eroja.
Kuluttajien vakuutustoimiston mukaan esimerkiksi
moottoripyörien
pakollisissa liikennevakuutuksissa voi olla jopa tuhansien
markkojen
hintaeroja eri vakuutusyhtiöiden välillä.
Vakuutusmaksuissa on tällä hetkellä korotuspaineita, ja
hintoja ollaan
Sammossakin nostamassa. Toisaalta asiakkaille on tarjolla
myös uusia
vakuutuspalveluja. Huhtala selittää hinnankorotuksia
ensisijaisesti
korvausmäärien ja kustannustason nousulla.
- Viime vuonna liikennevakuutuksesta korvattavat vahingot
nousivat Suomessa
3, 5 prosenttia. Samaan aikaan vapaaehtoisesta
autovakuutuksesta
korvattavien vahinkojen kappalemäärä nousi 10,3 prosenttia.
Varkausvahinkojen määrä lisääntyi yli 30 prosenttia. Nämä
aiheuttavat
korotuspaineita hintoihin, Huhtala sanoo.
- Korjaamokustannusten nousu oli viisi prosenttiyksikköä ja
autojen
teknologia on mennyt siihen suuntaan, että vähemmän
pystytään enää
korjaamaan autoja. Se nostaa edelleen korvausmenoja, hän
jatkaa.
Yksi Sammon uusista vakuutusmuodoista on autokasko, joka
korvaa auton käyvän
arvon ja lisäksi 25 prosenttia ylimääräistä. Huhtalan mukaan
se on esimerkki
uutuuskonsepteista, joiden markkinointi yhä kiristyvässä
vakuutuskilpailussa
tulee kasvamaan.
- Aivan varmaa on, että kun kilpailu on kiristynyt ja tulee
kiristymään
edelleen vakuutusyhtiöiden kesken, ei kilpailla enää vain
hinnalla ja
palveluilla vaan myös uusilla tuotteilla, Huhtala toteaa.
- Tuotekilpailun lisääntyminen on kuluttajan kannalta
toisaalta erinomaisen
hyvä, mutta toisaalta huono asia, koska kuluttajan kyky
saada selville, mikä
tuote hänelle parhaiten sopii, heikkenee.
Huhtala ymmärtää autoilijoiden huolen jatkuvasti kohoavista
yksityisautoilun
kustannuksisat. Hän kuitenkin muistuttaa, että
liikennevakuutusten osalta
ollaan nyt vuoden 1992 hintatasolla.
- 90-luvun puolenvälin paikkeilla tilanne oli sellainen,
että
liikennevakuutusten hintoja laskettiin. Nyt ollaan suurin
piirtein samalla
tasolla kuin vuonna 1992.
- Kaikki autoilun kustannukset pitää laskea yhteen, ja
jossain kuluttajan
sietokyvyn raja tietenkin on.
- Liikennevahinkojen korvauksissa yli puolet tulee
henkilövahinkojen
korvauksista ja se on kustannuserä, josta emme koskaan voi
tinkiä, Huhtala
muistuttaa.
- Kuluttajan kannalta kaikkein tärkeintä olisi vaikuttaa
omaan
liikennekäyttäytymiseensä niin, että vahinkojen määrä
saataisiin painumaan
alaspäin, hän toteaa.
Huhtalan mukaan liikennevakuutuksessa olennaisinta ei ole
alhaisin hinta.
- Meidän strategiamme on aina ollut se, ettemme ole
hintakilpailijoita, vaan
kilpailemme ennen kaikkea palvelulla. Palvelukykymme on
oltava asiakasta
tyydyttävä, Huhtala sanoo.
Yksinkertainen vakuutustuote haaste
Muiden palvelujen ohella vakuutuksiakin on tulevaisuudessa
entistä helpompi
hankkia internetin kautta. Verkkokaupan kasvu haastaa
vakuutusyhtiöt
kehittämään ennen kaikkea selkeitä ja helposti hankittavia
tuotteita.
- Uskon, että uuteen teknologiaan perustuvia uusia
palvelukanavia tulee
voimakkaasti ja internet tulee olemaan vakuutuskuluttajan
merkittävä
palvelukanava.
- Käyttökiinnostus Internet-palveluihin on aika kovaa ja se
varmasti tulee
progressiivisesti lisääntymään.
- Yksityisasiakaspuolella meillä on esimerkiksi koko
matkavakuutuksiin
liittyvä palvelu saatavissa tietoverkoissa. Yrityspuolella
on jo palvelua,
jossa papereita ei tarvita käytännöllisesti katsoen
ollenkaan. Meillä on
noin 400 yritysasiakasta, joiden kanssa asiointi hoidetaan
puhtaasti
sähköisesti.
- Internetiin liittyy se, että tuotteiden pitää olla
yksinkertaisempia, kuin
mitä tänä päivänä. Se tietää sitä, että ne ehkä eivät korvaa
yhtä laajasti,
mutta ne ymmärretään selkeämmin. Se on aikamoinen haaste,
koska ainakaan
tiedossani ei ole, että missään olisi pystytty kehittämään
kovin
yksinkertaista vahinkovakuutustuotetta, Huhtala sanoo.
- Se on haaste, johon meidän täytyy pyrkiä.
Huhtalan mukaan tietoturvallisuus vaatii nykyisin entistä
suurempaa
panostusta. Kasvava tarve tietosuojaan näkyy uusissa
vakuutuspalveluissakin.
Sammolla on tällä hetkellä yksi tuote, joka tarjoaa
tietosuojavakuutuksen.
- Oman tietoturvallisuuden parantaminen on meille hyvinkin
merkittävä asia.
Tarve tietosuojavakuutuksiin tulee varmasti kasvamaan.
Meillä on olemassa
yksi vakuutus yritysten tietoturvaan, Sampo Safeshop,
Huhtala sanoo.
Kansainvälistyminen muuttaa alan rakenteita
Pohjola-kuviot voivat muuttaa merkittävästi vakuutusalan
rakennetta
Suomessa. Huhtala ei osaa tarkkaan arvioida, mitä suuren
ulkomaisen
If...-vakuutuskonsernin tulo markkinoille voisi merkitä,
mutta hän uskoo
vaikutuksen olevan suuri.
- Se, mitä Pohjolalle tapahtuu, on hyvin merkittävää koko
alan kannalta.
Mikäli If-operaatio toteutuu, se tuo muutoksia kuluttajille
ison ulkomaisen
vakuutusyhtiön tullessa markkinoille ja säteilee varmasti
koko alalle.
- Pohjolan tapaus on hyvä esimerkki siitä, että pääomia
siirtyy ulkomaille
myös vakuutusalalla. On täysin mahdollista, että
ulkomaalaisomistus
lisääntyy jatkossakin.
- Kansainvälistyminen kaiken kaikkiaan on positiivinen
asia.Olisi kuitenkin
huolehdittava, että merkittävä osa osaamista ja
varallisuutta pysyy
suomalaisten käsissä. Mikä se raja on, sitä on vaikea
määrittää.
Tälläkin hetkellä Suomessa vaikuttaa ulkomaisia
vakuutusyhtiöitä, kuten
ruotsalainen Volvia ja Postin Onni-palvelu, jonka takana on
englantilainen
GE-vakuutus. Omalta osaltaan tuleva Sampo-Leonia konserni on
valmis
haasteeseen, vaikka ulkomainen kilpailu alalla lisääntyisi.
- Me näemme, että meidän menestyminen ja kilpailukyky
perustuu siihen, että
meidän asiakkaamme ovat tyytyväisiä. Se on hyvin keskeinen
kilpailukyvyn
perusta, Huhtala toteaa.
MIKKO LAITINEN
24.3.2000
Kotimaa -sivulle
|