Kauppa 2005 -käsikirja:
Sähköisen kaupan merkitys päivittäistavarakaupalle jää pieneksi
Sähköisen kaupan merkitys päivittäistavarakaupassa jää lähivuosina huomattavasti vähäisemmäksi kuin kaupassa keskimäärin.
Sähköisen kaupan osuuden arvioidaan kasvavan
lähivuosina tuntuvasti, mutta jäävän päivittäistavarakaupassa
viiden vuoden aikajänteellä vain yhteen prosenttiin.
Näin ennakoidaan tuoreessa kauppaa ja sen muutostekijöitä
kartoittavassa Kauppa 2005 -kirjassa. Siinä todetaan sähköisen
kaupan uutena markkinointikanavana olevan myös Suomessa
vahvasti tulossa. Yhdyskuntasuunnittelun kannalta sillä ei
kuitenkaan nähdä vielä kaavoituksellisia vaikutuksia.
- Sähköinen kauppa maailmalla on yli 80-prosenttisesti yritysten
välistä kauppaa, ja vain 20 prosenttia on kuluttajien ja yritysten
välistä, sanoi Kauppa 2005 -projektiryhmää vetänyt
osastopäällikkö Heikki Heinimäki maanantaina Helsingissä.
Keskeisinä tekijöinä Kauppa 2005 -kirjan takana ovat olleet
kaupan järjestöt, kolmen eri ministeriön edustajat ja kuluttajien
edustajat. Kirja ilmestyi nyt viidennen kerran. Se on suunnattu
ensisijaisesti kunnallisille päättäjille.
Kirjassa kartoitetaan myös kaupan asemaa kaupunkirakenteessa,
yhdyskuntien ja alueiden kehitystä, kaupan palveluiden
saavutettavuutta sekä maankäytön ohjausjärjestelmää.
Heinimäki sanoi keskeisen ristiriidan löytyvän kunnan
kaavoituksen ja kaupan kannattavuuden väliltä.
Yhteinen näkemys kirjan tekijöiden kesken syntyi Heinimäen
mukaan siitä, että kauppojen järjestelyssä pitäisi päästä
seudulliseen palveluverkkosuunnitelmaan, joka kattaisi
kaikenkokoiset myymälät, sekä pienet lähikaupat että isot
supermarketit.
Hypermarketteja 95
Heinimäen mielestä viime aikoina on puhuttu aivan liikaa vain
hypermarkettien rakentamisesta.
- Viiden viime vuoden aikana perustetuista uusista mymälöistä
kuitenkin kolmasosa on ollut alle sadan neliön myymälöitä, 7
prosenttia alle 400 neliön myymälöitä ja vain viisi yli 2 500 neliön
suuruisia hypermarketteja, huomautti Heinimäki.
Hypermarketteja oli Suomessa vuonna 1999 kaikkiaan 95
kappaletta. Ensimmäinen hypermarket syntyi Espoon
Leppävaaraan vuonna 1970.
Päivittäistavarakaupan myymäläverkko kasvoi aina 1960-luvun
puoliväliin saakka, mutta on sen jälkeen supistunut.
Kauppakuolemien taustalla eivät Heinimäen mukaan olleet
hypermarketit, vaan syyt löytyvät yhteiskunnallista tekijöistä.
Tällä haavaa päivittäistavarakaupan myymälöitä on noin 4 500,
kun niitä vielä 1960-luvun lopulla oli yli 21 000 kappaletta.
STT-IKK
24.11.2000
Talous -sivulle
|