Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Maailman sanomalehtijulkaisijain liiton toimitusjohtaja Tim Balding:

Sanomalehdistö voimissaan ja noususuhdanne jatkuu



Bill Gates ennusti kaksi vuotta sitten Dallasissa, että vuosi 2000 tulee viestittämään sanomalehtien ja aikakauslehtien julkaisijoille lopun alkua. Hänellä on enää viisi viikko aikaa olla oikeassa.


Gates on kuitenkin visionsa suhteen nyt hyvin hiljaa.

- Sanomalehdistö on tänä päivänä voimissaan ja elää uutta noususuhdannetta, renessanssia. Sanomalehtien levikkimyynti on nousussa tai vakaa 27:ssä maassa 46:sta tutkitusta, tiivisti Maailman sanomalehtijulkaisijain liiton toimitusjohtaja Tim Balding Helsingissä.

Hän vertaili Sanomalehtien liiton syyskokouksen yhteydessä järjestetyssä sanomalehtipäivässä myös Suomen sanomalehdistön kehitystä koko maailman lehdistön kehitykseen.

Toimitusjohtaja Balding mainitsi, että kymmenen vuotta sitten sanomalehdistö alkoi kilpailussa sähköisten tiedotusvälineiden, radion ja tv:n, satelliittikanavien kanssa menettää maailmanlaajuisesti levikkiään, ilmoituksiaan ja mainoksiaan.

Kaksi vuotta sitten kuitenkin tapahtui käänne, ja tänään lehdistö on voittamassa takaisin niin ilmoituksia, mainoksia kuin lukijakuntaansa. Internetin pelko kilpailijana on väistynyt.

- Sen sijaan sanomalehdet käyttävät hyväkseen sähköistä mediaa ja web-sivustoja nostamaan tulostaan ja edistämään paremmuuttaan, mainitsi Balding.


Suomen lehdistö hyvissä asemissa

Suomalainen lehdistö puolestaan sijoittuu Baldingin esittämien lukujen valossa kansainvälisessä vertailussa varsin hyvin. Sanomalehtien levikin lasku oli Suomessa viime vuonna puolen prosentin (-0,5) luokkaa, toimitusjohtaja Bildingin mielestä varsin marginaalinen, kun ajatellaan levikin suhdetta väkilukuun.

Tanskassa levikki laski seitsemän kertaa (-3,5 pros.) ja Ruotsissa lähes viisi kertaa (-2,3) enemmän.

Lehtien tavoitettavuudessa verrattuna väkilukuun Suomi on (91 pros.) peräti ensimmäisellä sijalla. Seuraavina tulevat Ruotsi, Sveitsi, Norja, Japani ja Saksa.

Suomalaisten sanomalehtien "mainoskakku" eli osuus mainosmarkoista puolestaan on yli puolet eli 56 prosenttia. Sekin on maailman huippua. Edellä ovat vain Malesia (57 pros.), Ruotsi (58 pros.) ja Luxemburg (65 pros.).

Edelleen suomalaisilla sanomalehdillä on eniten nuoria lukijoita. Seuraaville sijoille tulevat Turkki, Norja, Itävalta, Slovakia, Alankomaat ja Irlanti.

Naislukijoiden suhteen Suomi taas on pohjoismaisessa vertailussa ykkönen ennen Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.

Niin ikään sanomalehtien tilausmyynti on Suomessa varsin korkea. Levikistä peräti 87 prosenttia menee tilaajille. Teknologian huippumaa Japani on kuitenkin tilaajavertailun ykkönen 93 prosentillaan.

Sanomalehtien lukemisen suhteen Suomi on kakkostilalla. Lehden lukemiseen käytetään täällä keskimäärin 42 minuuttia. Vain Sveitsissä se on enemmän eli 48 minuuttia. Japanissa luku on vain 27 minuuttia.

STT-IKK
24.11.2000


Ajassa -sivulle