Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Labyrinth



Vanha kunnon labyrinttipeli on jalostettu nykypäivän ihmiselle. The Labyrinth on pelin tietokoneversio, jossa kuulaa ohjataan hiirellä.


Pelissä labyrintti on kuvattu kolmiulotteisena ylhäältäpäin. Kentällä näkyy pilkuilla merkitty kulkureitti, joka kiemurtelee vallien ja reikien välistä.

Suorituksen aikana voidaan kuulan liike pysäyttää vallien kulmiin. Pelaajalla on käytettävissä kolme kuulaa, joilla pitäisi selvitä lähtöpaikasta maaliin.

Kun kuula putoaa reikään, seuraava kuula ilmestyy kentälle hieman ennen putoamispaikkaa. Uuden kuulan ilmestyessä peliin, kenttä asetetaan automaattisesti vaakasuoraan.

Samoin kuin oikeassa pelissä, kuulan vauhti kiihtyy ja hidastuu pelaajan kallistaessa kenttää. Kuulan liikkeet ovat saman suuntaiset kuin hiirellä, eli pystysuuntainen liike saa kuulan liikkumaan pystysuunnassa ja sivuttaisliikkeellä kuula liikkuu vaakasuorassa.

Pelissä kerätään pisteitä seuraamalla merkittyä reittiä, keräämällä erivärisiä helmiä sekä alittamalla kentälle annetun haamurajan.

Jokainen kentällä näkyvä pilkku on kymmenen pisteen arvoinen. Suoritetun kentän peruspisteet määräytyvät pilkkujen lukumäärän mukaan. Jos kuula liikkuu taaksepäin, pisteet vähenevät jokaisesta ohitetusta pilkusta.

Lisäpisteitä saadaan kentältä löytyvien helmien värin mukaan. Vihreät helmet ovat kymmenen, punaiset kahdenkymmenenviiden ja siniset sadan pisteen arvoisia.

Jos pelaaja alittaa kentälle annetun haamurajan, jokaisesta alitetusta sekunnista saadaan kymmenen lisäpistettä.

Myös pelin demoversio sisältää lisätoimintoja, power-upseja. Näitä ovat kilpikonna, joka hidastaa pallon liikkeitä ja jänis, joka vastaavasti kiihdyttää kuulan liikkeitä.

Täydellisestä pelistä löytyy lisää power-upseja kuten teleportti, kaikkien reikien peitto, tiimalasi sekä haamu.

Demossa saadaan maistiaisia pelistä kolmen kentän verran. Ensimmäinen kenttä on helppo ja siinä harjoitellaan kuulan liikuttamista. Seuraavat kaksi ovat jo vaikeampia, joita joutuu tahkoamaan useamman kerran ennen kuin niistä suoriutuu.

Täydellinen peli pitää sisällään kolme pelityyppiä, kaksikymmentä erilaisella ulkonäöllä varustettua kuulaa sekä yli kuusikymmentä kenttää.

Arcade-moodi on valittavana sekä täydellisessä että demoversiossa. Siinä yritetään selvitä kentän läpi, keräten mahdollisimman paljon helmiä. Power-upsit joko auttavat tai vaikeuttavat peliä.

Race The Clock-moodissa pelaajan on selvittävä kentästä annetun ajan sisällä. Tiimalasi antaa tähän moodiin viisitoista sekuntia lisäaikaa. Vaihtoehto on käytössä vain täysversiossa.

My Labyrinth-moodissa pelaaja voi suunnitella ja pelata omia kenttiä. Tämä moodi vaati täysversion pelistä sekä erikseen ladattavan kenttäeditorin. Editorin voi ladata pelintekijän web-sivuilta.

Pelin ulkoasu on huolellisen suunnittelun tulosta. Niin kuula, pelialue kuin taustatkin ovat pikkutarkalla grafiikalla toteutettuja. Kolmiulotteisuus säilyy kentästä toiseen toden tuntuisena.

Eri teemoja sekä kuulan ulkomuotoja demossa on oletuksien lisäksi kaksi. Teemoja ovat perinteinen puu ja jää sekä kuulina krominen tai luminen kuula.

Resoluutio valitaan 640x480-1280x1024 tilojen väliltä, 16-bittisenä. Jos näytönohjain tukee 32-bittisiä tekstuureja, löytyy asetuksista tämäkin vaihtoehto. Muita asetuksia ovat hiiren herkkyys, musiikin ja efektien äänensäätö.

Äänet koostuvat kuulan efekteistä sekä taustamusiikista. Mitä lujempaa kuula liikkuu, sitä lujempaa vierimisääni kuuluu.

Kuitenkin osuessaan valliin kuula pitää aina yhtä lujan äänen. Aidomman äänimaailman olisi saanut aikaiseksi muuttamalla myös vallikosketuksen äänenvoimakkuutta.

Demon README.TXT- tiedosto sisältää tarkemmat tiedot ohjaimista, pelimoodeista sekä lisätoiminnoista.

Laitteisto: P166 Mhz, 16 Mb RAM, Win 95, DirectX 6.0, DirectX-yhteensopiva näytönohjain.

Suositellaan: P2 300 Mhz, toisen sukupolven näytönohjain (3DFX Voodoo2, Riva TNT, ATI Rage Pro), 32 Mb RAM, Win 98, DirectX 6.0.

The Labyrinth on niin ulkonäöltään kuin pelattavuudeltaan hyvä ja peli-ideana erinomainen.

MIKA KULMALA
25.8.2000


Ajassa -sivulle