Verkkouutiset

Sisältö
Etusivu
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







EU-rekisterikilvet käyttöön ensi keväänä



Ajoneuvoonsa voi halutessaan saada EU-rekisterikilvet ensi toukokuusta alkaen.


Tuolloin kaikki uudet autot aletaan toimittaa EU-kilvin, jos omistaja ei erikseen pyydä vanhanmallisia kilpiä. EU-kilvet saa hakemuksesta myös jo rekisteröityyn autoon. Valtioneuvosto hyväksyi asetusmuutoksen torstaina.

EU-kilvet otetaan käyttöön uusissa autoissa, perävaunuissa ja moottoripyörissä. Rekisterikilvet ovat edelleen valkeapohjaisia ja numerot ja kirjaimet mustia.

Kilven vasemmassa reunassa on sinisellä pohjalla kaksitoista tähteä ja niiden alapuolella kansallisuustunnus FIN.

Jos ajoneuvossa on EU-rekisterikilvet, se ei tarvitse erillistä kansallisuustunnusta liikkuessaan EU-alueella. EU:n ulkopuolella kansallisuustarra vaaditaan jatkossakin.

Vanhaan autoon voi hakemuksesta saada EU-kilvet. Tällöin voi saada varastosta valmiit EU-kilvet, jolloin rekisterinumero vaihtuu. Tilauksesta voi saada EU-kilvet myös nykyisin rekisteritunnuksin. Asiakkaalta peritään rekisterikilvistä omakustannushinta.

Ajoneuvojen rekisteröintitehtäviä hoitavat mm. katsastustoimipaikat, autoliikkeet sekä vakuutus- ja rahoitusyhtiöt. Ne vastaanottavat rekisteri-ilmoituksia ja luovuttavat rekisterikilpiä ja -otteita. Ajoneuvohallintokeskus valvoo toimintaa.

Osassa EU-maista, kuten Saksassa ja Ranskassa, on jo siirrytty kansallisuustunnuksella varustettuihin rekisterikilpiin. Yhdenmukaiset EU-tunnuksella varustetut kilvet nopeuttavat rajanylityksiä ja helpottavat tullin valvontatoimintaa.


Suomalainen saa ajaa ulkomaista rekkaa

Suomessa vakinaisesti asuva henkilö ei ole saanut lainkaan kuljettaa ulkomailla rekisteröityä raskasta ajoneuvoa Suomessa.

Ajoneuvojen rekisteröintiasetusta muutettiin nyt siten, että 15.9.2000 alkaen myös suomalaiset kuljettajat saavat kuljettaa tietyin rajoituksin ulkomaista rekkaa Suomessa.

Kuljettaja saa ajaa ETA-alueella rekisteröityä kuorma-autoa ja perävaunuyhdistelmää, jota käytetään ulkomaankuljetukseen Suomessa.

Tällöin ulkomaista kuorma-autoa saa kuljettaa vain lastin purkupaikkaan Suomessa ja sieltä paluukuorman noutopaikan kautta takaisin rajanylityspaikalle.

Ajallisesti kuljetusmatka saa kestää enintään seitsemän päivää. Näin Ruotsista tai Saksasta voidaan lähettää laivalla kuorma-autoyhdistelmä Suomeen ilman kuljettajaa. Suomalainen kuljettaja vie kuljetuksen Suomessa ja palauttaa ajoneuvon laivalle.


Ulkomailta ostettuun autoon heti siirtotarra

Asetuksen mukaan Suomessa vakinaisesti asuvalla henkilöllä on ollut 30 päivää aikaa rekisteröidä maahan tuomansa ulkomailla rekisteröity auto Suomen rekisteriin. Käytännössä autoa on usein ajettu kuukauden ajan Suomessa ulkomaisilla rekisterikilvillä.

Nyt rekisteröintiasetusta muutettiin siten, että tällaisessa tapauksessa auton omistajan on hankittava siirtolupa ja siirtotarra ulkomaisten kilpien tilalle ennen kuin ajoneuvoa saa lainkaan siirtää Suomen puolella.

Siirtolupia ja siirtotarroja saa mm. tullilaitokselta ja rekisteröintiasioiden hoitajilta.

IA
25.8.2000


Politiikka -sivulle