Tutkijajoukko laajentunut yhä nuorempiin
Sukututkimuksella haetaan muutakin kuin eksoottisia tarinoita esi-isistä
Sukututkimusoppaiden ensimmäinen ohje kehottaa haastattelemaan vanhoja sukulaisia. Mummojen, pappojen, isotätien ja -setien tarinat ovat nopeasti katoavaa kansanperintöä ja tärkeimpiä lähteitä aloittelevalle sukututkijalle.
Sukututkimuksella eli genealogialla haetaan kuitenkin muutakin
kuin eksoottisia tarinoita.
Suomen Sukututkimusseuran Gunilla
Peräsalon mukaan tutkijoiden motiivit liikkuvat juurten
hakemisesta sattumaan, tieteellisiin tarkoituksiin ja historian
tutkimukseen.
- Monesti suvussa on joku kysymys, tapahtuma tai esimerkiksi
kadonnut henkilö, joka sytyttää innostuksen. Nuoret saattavat
kiinnostua vaikka isoisän sota-ajan kertomuksista, sanoo
Suomen Sukututkimusseuran toiminnanjohtaja Leif Mether.
Suomessa sukututkimus on ollut nouseva harrastus 60-luvulta
lähtien. Se on näkynyt Sukututkimusseuran jäsenmäärän
kasvussa. Tällä hetkellä jäseniä on noin 5 500. Viime vuosien
aikana jäsenmäärä on kohonnut noin 800:lla vuodessa.
Akateemisista kirvesmiehiin
Metherin mukaan ilmiö selittyy yhteiskunnallisella hyvinvoinnilla,
joka suo ihmisille lisää aikaa. Suomessa suuret ikäluokat ovat
tulleet eläkeiän kynnykselle ja uusi tekniikka on tuonut jäseniä,
jotka haluavat löytää nopeita vastauksia.
- Ilmiö on kuitenkin yleismaailmallinen, sukututkimus on
nousussa kaikkialla maailmassa.
Tutkimusta eivät harrasta enää pelkästään historiasta
kiinnostuneet ikäihmiset, vaan yhä nuoremmat haluavat
selvittää taustansa. Viime vuosina lukioissa eri puolilla Suomea
on järjestetty sukututkimusteemaviikkoja.
Metherin mukaan sukututkijoiden joukko koostuu
uskomattoman erilaisen taustan omaavista ihmisistä.
Tutkijoista löytyy niin akateemisia tohtoreita kuin
kirvesmiehiäkin.
Piispa Terserus ja pappisperheet
Sukututkimuksen nousu aateliston ja sivistyneistön "harvojen
herrojen harrastuksesta" kaiken kansan kiinnostukseksi on
kulkenut monisatavuotista tietä.
Sukututkimuksen toi Suomeen ruotsalaissyntyinen Turun piispa,
Johannes Terserus 1660-luvulla. Terserus huomasi
hiippakuntamatkallaan, että Pohjanmaan pappisperheet olivat
sukua toisilleen.
Terseruksen havainto lienee pohjautunut muistitietoon, sillä
kirkkolaki ei tuolloin velvoittanut pitämään kirjaa
seurakuntalaisista.
Rippikirjoja alettiin pitää 1680-luvulta, ja sen jälkeen ankara
kirkkokuri ja tarmokkaat papit takasivat, että seurakuntalaisten
kristinopintaidot kirjattiin ylös.
Myös Suomen maallisen vallan haltijat olivat ahkeria
rekistereiden ja luetteloiden laatijoita. 1700-luvulla alettiin
tilastoida väestökehitystä.
Ruotsalais-suomalaisen byrokratian
ansiosta tietoja on kirjattu Kustaa Vaasan voutien ajoista aina
suurvalta-ajan veronkantoon, ruotujako- ja
veropalkkalaitokseen.
Kirjallisen arkistomateriaalin vuoksi Suomessa on
poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet tutkia suvun historiaa.
Vanhat tekstit pullonkauloja
- Sukututkimusta Suomessa helpottaa harrastajien vapaa
pääsy yleisiin arkistoihin. Kansalaisilla on lain nojalla oikeus
tutustua arkistojen yleisiin asiakirjoihin, Mether sanoo.
Harrastusta vaikeuttaa se, että osa dokumenteista on
tuhoutunut sodissa ja tulipaloissa. Vanhojen pappiloiden
paloissa on menetetty tärkeää aineistoa. Erityistä tuhoa sai
aikaan esimerkiksi Turun palo vuonna 1827.
Pullonkaulaksi muodostuvat usein vanhojen asiakirjojen ruotsin
kieli ja vanhimpien lähteiden käsialat, jotka heijastavat ajan
tyylisuuntia. Niihin ei kuitenkaan pompata tutkimusharrastuksen
alussa.
- 1700- tai 1600-lukujen käsialoihin ei mennä suoraa päätä,
vaan lukemisen taito opetellaan pikkuhiljaa,
sukututkimuskursseja pitävä Markku Kuorilehto lohduttaa.
Kipeistä juurista muoti-ilmiöiksi
Sukututkimuksessa, kuten muussakin harrastamisessa kulkee
muotivirtauksia. Jossakin vaiheessa aateliset esi-isät julistettiin
pannaan, tällä hetkellä aatelisia juuria ei hävetä. Sotien jälkeen
sukujuurista on saatettu vaieta Euroopassa ja Suomessa.
- Siirtolaisuus on noussut välillä muoti-ilmiöksi, kun jossain
vaiheessa siirtolaisiksi lähteneitä esi-isiä piiloteltiin, Kuorilehto
mainitsee.
Sukututkimuksen päämäärät vaihtelevat harrastajan mukaan.
Osa tutkijoista harrastaa sukututkimusta ajan kulumisen
vuoksi, osa selvittelee juuriaan syvällä hartaudella
vuosikymmenien ajan.
Sukututkimukset dokumentoidaan sukukirjoiksi, esipolvitauluiksi
tai sukutauluiksi. Esipolvitauluun kartoitetaan valitun henkilön
juuret eli esipolvet, jälkipolvitauluun selvitetään henkilön
jälkeläiset nykypäivään saakka.
Sukukirjan arvo piilee Kuorilehdon ja Metherin mukaan siinä,
kuinka hyvin se on jäsennelty tai kuinka monipuolisesti
lähdeaineistoa on käytetty.
- Hyvä sukukirja sitoo suvun Suomen historiaan ja
taustayhteisöihinsä, kylään, kuntaan ja seurakuntaan sekä
historialliseen aikaan. Sitä voi käyttää myös sadan vuoden
päästä.
STT-IA
25.8.2000
Ajassa -sivulle
|