Kysynnän puute yrittäjien mukaan tärkein työnantajaksi ryhtymisen kynnys
Yksinyrittäjistä viidennes suunnittelee työvoiman palkkausta
Tärkeimmät työnantajaksi ryhtymisen kynnykset Suomessa ovat riittävän suuren tai tasaisen kysynnän puute, työvoiman palkkaukseen liittyvien säädösten ja työnantajavelvoitteiden monimutkaisuus, työnantajamaksujen vaikutukset työvoimakustannuksiin sekä vaikeus saada ammattitaitoista työvoimaa.
Turun kauppakorkeakoulun PK-Instituutissa tehdyssä
tutkimuksessa vertailtiin yksinyrittäjien ja työnantajana
toimivien yrittäjien näkemyksiä ensimmäisen työntekijän
palkkauksesta.
Tutkimuksen ovat tilanneet kauppa- ja teollisuusministeriö ja Suomen Yrittäjät.
Tutkimuksen mukaan riittävän suuren tai
tasaisen kysynnän puutteeseen liittyvä epävarmuus on
yrittäjien keskuudessa yleisin syy siihen, miksi
työnantajaksi ei haluta ryhtyä.
Kysynnän kertaluonteinen
kasvuvaatimus on ensimmäistä työntekijäänsä
palkkaavalle suuri osaksi työnantajamaksujen vuoksi.
Yrittäjät arvioivat liikevaihdon kasvuvaatimuksen
ensimmäisen työntekijän palkkauksen yhteydessä olevan
keskimäärin 390 000 markkaa.
Kyselyaineiston analyysin
perusteella neljänneksen alennus työnantajamaksuihin
lisäisi todennäköisesti työnantajaksi ryhtyvien määrää
1 500 yrittäjällä.
- On myös huomattava, että
työnantajamaksujen alennus lisää työllisyyttä myös
nykyisissä työnantajayrityksissä. Työnantajamaksujen
hoitamista pidetään lisäksi monimutkaisena, tutkimuksessa todetaan.
Työnantajamaksujen hoitamisen helpottuminen lisäisi analyysin perusteella
työnantajaksi ryhtyvien määrää 3 000:lla.
Kysyntätilanteen epävarmuuteen liittyy myös riski
epäonnistuneesta palkkauspäätöksestä.
Yrittäjien
keskuudessa pelätään yrityksen joutuvan taloudellisiin
vaikeuksiin, jos tuottavuus ei työntekijän palkkauksen
myötä nousekaan riittävälle tasolle eikä työntekijää
voida irtisanoa.
Irtisanomisen ongelmalliseksi kokevista
yksinyrittäjistä puolet epäili, etteivät tarvittaessa pysty
irtisanomaan työntekijää.
Yksinyrittäjät jakautuvat neljään ryhmään
Noin viidennes yksinyrittäjistä suunnittelee työvoiman
palkkausta. Neljännes tutkituista yrittäjistä suunnitteli
kasvattavansa toimintaa muilla keinoin kuin työvoimaa
palkkaamalla.
Yrittäjistä viidennes oli sitä mieltä, että ei
harkitse yrityksen kasvattamista missään muodossa,
ennen kuin yrittämisen olosuhteet muuttuvat.
Peräti
kolmannes yrittäjistä oli sellaisia, jotka haluavat
suunnata voimavaransa muuhun kuin yrityksen
kasvattamiseen eli yrityskasvu ja työntekijän
palkkaaminen ovat epätodennäköisiä, vaikka olosuhteet
muuttuisivatkin suotuisammiksi.
Yksinyrittäjät pitivät lähes kaikkia työvoiman
palkkauksen esteitä suurempina kuin työnantajayrittäjät.
Tämä johtuu tutkimuksen mukaan osittain yksinyrittäjien toiminnan luonteesta. Yksinyrittäjät toimivat
työnantajayrittäjiä useammin
kausiluonteisilla aloilla, jolloin epävarmuus kysynnästä
on suurempi.
Toinen syy on yksinyrittäjien tiedon puute
keinoista, joilla palkkaukseen liittyviä riskejä voidaan
hallita. Merkittävä rooli työnantajaksi ryhtymisen
kynnysten purkamisessa on siis asiaan liittyvällä
tiedotuksella ja koulutuksella.
Ensimmäisen työntekijän palkkausta
helpotettava
Paikallisesti sovittavien joustojen lisääminen ja
rinnakkaisten työsuhteiden solmimiseen liittyvien
esteiden purkaminen lisäisi yrittäjän mahdollisuutta
reagoida kysyntätilanteeseen nopeammin.
Lisäksi tulisi
selvittää, miten yksinyrittäjän työllistämismahdollisuutta
voidaan parantaa erilaisin työllistämistukiratkaisuin,
julkisen sektorin säätämien maksujen aikataulujen
joustavuutta lisäämällä tai yrittäjän sosiaali- tai
eläkemaksujen tilapäisellä kevennyksellä.
Työnantajavelvoitteiden hoitamisen helpottamiseksi on tutkimuksen valossa
tarpeen edelleen kehittää viranomaisyhteistyötä, joka
tähtää työnantajabyrokratian yksinkertaistamiseen.
Sopivan työntekijän löytämistä pieneen yritykseen olisi
niin ikään edistettävä tehostamalla olemassa olevista
edullisista ja helppokäyttöisistä rekrytointipalveluista
tiedottamista, tutkimuksessa todetaan.
Merkittävä rooli yritysten ja
työnhakijoiden kohtaamisessa on erilaisilla
työharjoittelu-, opinnäyte- ja mentorointimuodoilla
yritysten ja oppilaitosten välillä.
Yrittäjien tavoitteena maksubyrokratian yksinkertaistaminen
Turun kauppakorkeakoulun PK-Instituutissa valmistunut työnantajaksi ryhtymisen kynnyksiä selvittänyt tutkimus tukee käsitystä vero- ja maksujärjestelmien yksinkertaistamisen tarpeesta.
- Työnantajavelvoitteiden hoito on erityisesti
ensimmäistä työntekijää palkkaavilla vaikeasti
hallittavissa, Suomen Yrittäjien palvelujen
toimialaryhmän puheenjohtaja Erkki K. Mäkinen
sanoo.
Nykyisin keskeisillä veroilla ja maksuilla on
eri eräpäivät ja niitä tilitetään usealle eri saajalle.
Suomen Yrittäjät on tehnyt vuonna 1999 esityksen, jonka
mukaan keskeiset verot ja pakolliset työnantajamaksut
yhdistettäisiin maksettavaksi nykyisten 5-6 eräpäivän
sijasta kahtena eräpäivänä kuukaudessa. Niinikään
ilmoitusmenettelyjä yksinkertaistettaisiin.
Suomen
Yrittäjien esitystä on alustavasti selvitetty sekä sosiaali-
ja terveysministeriössä että valtiovarainministeriössä.
Pitkällä aikavälillä tavoitteena on kaikkien maksujen ja
verojen sekä näiden ilmoitusmenettelyn yhdistäminen.
Kohteena olisivat tällöin kaikki työnantajan
ominaisuudessa maksettavat sosiaalivakuutusmaksut,
ennakonpidätykset, yrityksen tuloverot ja
arvonlisäverotus.
Vielä edistyneempi malli on Mäkisen mukaan Ruotsissa
yrityksillä käytössä oleva ns. verotili, johon yrityksen
verot ja työnantajamaksut suoritetaan yhdellä maksulla
kuukausittain.
Yritysten maksubyrokratian keventäminen sisältyy myös
Lipposen II hallitus-ohjelmaan, jonka mukaan
pientyönantajan työnantajamaksujen ja verojen
maksatusta yksinkertaistetaan.
Käynnissä olevassa
hallituksen yrittäjyys-hankkeessa maksubyrokratian
helpottaminen on esillä.
Mäkinen myös esittää, että tutkimuksessa esille tullut
yksinyrittäjän tarve saada valmennusta työnantajaksi
ryhtymiseen tulisi ottaa kiireellisesti harkintaan.
Suomessa on noin 220 000 yritystä, joista noin 130 000 (60 %) toimii työnantajana. Loput 40 prosenttia (noin 90 000 yritystä)
ovat yksinyrittäjiä tai yrityksiä, joilla ei ole ulkopuolista
työvoimaa.
IA
25.8.2000
Talous -sivulle
|