Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Autoliitolta ja Euro NCAP:lta pienten henkilöautojen törmäystesti:

Pienten henkilöautojen turvallisuus kehittynyt melkoisesti



Pienten henkilöautojen turvallisuus on uusimpien törmäystestitulosten mukaan kehittynyt huomattavasti. Testit ovat osoittaneet, että myös pienten autojen rakenteet voidaan suunnitella matkustajille turvallisiksi.


Autoliitto julkaisi torstaina Euro NCAP:n pienten henkilöautojen törmäystestien tulokset. Euro NCAP:n (New Car Assessment Program) törmäystestien tarkoituksena on tarjota kuluttajalle vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta.

Tavoitteena on myös rohkaista valmistajia suunnittelemaan entistä turvallisempia autoja sekä kehittää objektiivisia tutkimus- ja kehitysmenetelmiä törmäystestien käyttöön.

Testissä olivat mukana Fiat Punto, Honda Logo, Hyundai Atos, Lancia Ypsilon, MCC Smart, Opel (Vauxhall) Corsa, VW Lupo sekä täydennystestissä perheauto Honda Accord.

Parhaiten etu- ja sivutörmäystesteissä menestyivät Fiat Punto ja VW Lupo, jotka saivat maksimipistemäärän neljä tähteä. Toiseksi parhaiten menestyneeseen, kolmen tähden ryhmään kuuluivat Honda Logo, Hyundai Atos, MCC Smart ja Opel (Vauxhall) Corsa. Lancia Ypsilon sai kaksi tähteä. Täydennystestissä ollut Honda Accord sai neljä tähteä.

Vuonna 1997 käynnistyneessä Euroopan laajuisessa ja riippumattomassa Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa ovat mukana mm. Ison-Britannian, Hollannin, Ruotsin ja Saksan liikenneministeriöt, EU:n komissio, ADAC, kansainvälinen automatkailujärjestö AIT sekä kansainvälinen autojärjestö FIA. Suomesta Euro NCAP:n jäsenenä on FIA:an kuuluva Autoliitto.


Jalankulkijaturvallisuudessa parantamisen varaa

Pienten henkilöautojen turvallisuudessa on huomattavia eroja. Pienten henkilöautojen Euro NCAP koostui kolmentyyppisistä testeistä: etutörmäystestistä, sivutörmäystestistä ja jalankulkijatörmäystestistä.

Etutörmäystesti simuloi auton nokkakolaria, jossa osuma-alueena on 40 prosenttia auton leveydestä. Auton nopeutena törmäystestissä on 64 km/h. Sivutörmäystesti toteutettiin 50 km/h nopeudella kuljettajan puoleiseen kylkeen. Jalankulkijan ja auton törmäystä mukailevassa testissä auto törmää lapseen ja aikuiseen 40km/h nopeudella.

Vakiovarusteiset turvatyynyt ja turvavyön kiristimet vähentävät rintakehän alueen vammoja. Yhä edelleen suurena ongelmana ovat polven, alueen vammat, jotka aiheutuvat etujalkatilan muutoksista ja kojelaudan alaosan rakenteista.

Uusimpienkin tulosten mukaan jalankulkijan kannalta autojen suunnittelussa on vielä paljon parantamisen varaa, sillä kaikki testatut autot menestyivät huonosti, lähinnä autojen keulan kovien osien aiheuttamien vammojen vuoksi.


Autonvalmistajien kiinnostus testiin kasvanut

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan Euro NCAP on tehnyt arvokasta työtä henkilöautojen turvallisuuden parantamiseksi. Testituloksilla on ollut selkeä vaikutus automallien turvallisuuden parantumiseen.

- Törmäystestit ovat osoittaneet, että miniautojenkin rakenteet voidaan suunnitella matkustajille turvallisiksi. Korirakenteet ja jalkatilat kestivät törmäykset hyvin, useissa autoissa rakenteet säilyivät kohtuullisen ehjinä, toteaa Nieminen.

Jotkut valmistajat ovat pyytäneet uusia testin sen jälkeen, kun autoon on tehty Euro NCAP:n suosittelemat muutokset. Tietyt valmistajat, joiden tuote ei ole ehtinyt mukaan varsinaiseen törmäystestiin, ovat halunneet teettää testin omalla kustannuksellaan.

Pienten henkilöautojen testin yhteydessä testattiin myös Honda Accord, joka ei ollut mukana vuoden 1997 perheautotestissä.


Uusilla standardeilla turvallisempia autoja

Euro NCAP ilmoittaa testeistä autonvalmistajille. Itse testiautot ostetaan nimettöminä, jotta valmistaja ei pysty tekemään mitään erityismuutoksia autoihinsa.

Autojen valmistajat voivat olla läsnä testeissä ja heillä on mahdollisuus suositella esimerkiksi autoihinsa soveltuvaa lasten turvaistuinta tai lapsille suunniteltua turvajärjestelmää.

Törmäystesti kertoo, miten kukin automalli menestyy kussakin kokeessa ja vertailuryhmässä. Testi ei kuitenkaan anna tietoa siitä, kuinka automallin turvallisuusratkaisut toimivat törmättäessä esimerkiksi kuorma-autoon tai hirveen.

Testitulokset vaihtelivat huomattavasti eri autoilla. Nieminen uskoo kuitenkin, että autojen turvallisuus on parantunut viimeisten vuosien aikana.

- Pienten henkilöautojen turvallisuus on kehittynyt muutamassa vuodessa hyvin paljon. Kaikilla testiin osallistuneilla autoilla on turvallista matkustaa. Testin yksi tärkeä tarkoitus on näyttää autonvalmistajille, mitä edelleen voidaan kehittää turvallisuuden parantamiseksi.


Suomen Autoliitto on ollut kansainvälisten sisarjärjestöjensä kanssa kehittämässä uusien autojen törmäysstandardeja. Alkuvaiheessa autonvalmistajat suhtautuivat kriittisesti Euro NCAP -testeihin ja niiden tuloksiin.

Asenteet ovat muuttuneet, minkä todistaa mm. testissä menestyneiden autojen vahva näkyminen autonvalmistajien mainonnassa.

- Euro NCAP on viime joulukuusta lähtien ainoa yhteismitallinen törmäystesti, joka hyväksytään Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa. Autoliitto ja sen sisarjärjestöt ovat onnistuneet luomaan testistä yleismaailmallisen standardin maailman suurimpiin kuuluville yrityksille.

- Näin autoalan edunvalvontajärjestöt palvelevat ensisijaisesti kuluttajia, joiden hyödyksi autojen parantunut turvallisuus koituu, sanoo Nieminen.

IA
25.2.2000


Kotimaa -sivulle