Joka neljäs liikennekuolema johtuu alkoholista
Huumausaineiden kokeilu, käyttö ja haitat ovat lisääntyneet 1990-luvulla koko maassa. Samoin alkoholin kulutus on lievässä kasvussa. Huumausaineiden ja alkoholin käytöstä aiheutuu kasvavaa haittaa myös liikenteessä.
Rattijuopumuksen yleisyyden luotettavin mittari on
maantievarsitutkimuksista saadut tulokset. Tutkimuksia on tehty
parinkymmenen vuoden ajan ja niiden avulla voidaan kuvata
tarkasti rattijuopumuksen yleisyyttä liikennevirrasta.
Kahden
viime vuoden aikana rattijuoppojen osuus on hieman laskenut,
mutta alkoholia maistelleiden osuus on selvästi kasvanut.
Vuonna 1999 liikennevirrassa ajoi rattijuoppona 0,16
prosenttia kuljettajista.
Poliisin tietoon tulee vuosittain hieman yli 20 000 rattijuoppoa.
Heistä noin kolmasosa jää kiinni valvonnan, kolmasosa
onnettomuuksien ja kolmasosa ilmoituksien perusteella.
Poliisin tietoon tulleiden rattijuopumusten määrään vaikuttaa
se, kuinka paljon poliisi suorittaa rattijuopumusvalvontaa.
Vuonna 1999 rattijuopumuksen kasvu oli 2,9 prosenttia, kun
edellisenä vuonna lisäys oli prosentin luokkaa. Erityisesti
lievät tapaukset kasvoivat.
Asiantuntijoiden mukaan arviolta joka kahdessadas rattijuoppo
jää kiinni. Rattijuopoista kahdeksan prosenttia on naisia.
Naisten osuus on vähitellen kasvanut. Rattijuopumukseen
syyllistyvistä miehistä valtaosa on 25-45-vuotiaita.
Lääkkeiden ja alkoholin sekakäyttö on yleistymässä
Kansanterveyslaitoksen kolmen vuoden takaisen selvityksen
mukaan joka neljännen rattijuopumuksesta epäillyn verestä
löytyy alkoholin lisäksi muita liikenteessä haitallisia aineita,
lähinnä rauhoittavia lääkkeitä.
Lääkeaineita ja huumeita löytyi 1042:lla liikennejuopumuksesta
epäillyllä vuonna 1997, kun edellisenä vuonna tapauksia oli
870. Toissa vuonna poliisi pyysi tutkimaan muita huumaavia
aineita 1323 kuljettajalta.
Lääkeaineita ja huumausaineita oli
käyttänyt yhteensä 84 prosenttia tutkituista. Huumetapausten
kokonaismäärä poliisin pyytämistä päihdetutkimuksista on
kasvanut huomattavasti viimeisen 15 vuoden aikana.
Suomi on parhaillaan mukana EU-hankkeessa, jossa selvitetään
kiinnijääneiden rattijuoppojen huumeiden ja lääkkeiden
käyttöä. Hankkeessa kehitetään myös tienvarsitarkastuksia
varten pikatestejä, joilla voidaan todeta huumaavien aineiden
ja lääkkeiden käyttö.
Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja syyllistyy
rattijuopumukseen, jos hänen veressään on alkoholia vähintään
0,5 promillea tai litrassa puhallusilmaa 0,25 mg.
Törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea verestä
mitattuna tai 0,60 mg litrasta uloshengitysilmaa. Esimerkiksi
pullollinen mietoa viiniä aiheuttaa 80-kiloisella miehellä noin
1,3 promillen ja 55-kiloisella naisella 2,1 promillen
humalatilan.
Rattijuopumus on aina rangaistavaa. Lyhyenkin matkan
esimerkiksi metsätiellä tai parkkipaikalla ajanut voidaan
tuomita rattijuopumuksesta. Myös kulkuneuvon luovuttaminen
juopuneelle on rikos.
Liikennevahingon aiheuttanut rattijuoppo
on taloudellisessa vastuussa omista, matkustajien ja muiden
ulkopuolisten vahingoista. Hän voi menettää oikeutensa myös
liikenne- ja autovakuutuskorvauksiin.
Törkeissä
rattijuopumustapauksissa myös matkustaja menettää
vakuutusetunsa.
Vuosittain noin 1,2-1,4 miljoonaa autoilijaa puhallutetaan
Huumaantuneena ajaminen sisällytettiin
rattijuopumussäädöksiin 1.10.1999 voimaantulleessa
uudistetussa rikoslaissa.
Huumaantuneena ajaminen on
kyseessä silloin, kun henkilö kuljettaa moottorikäyttöistä
ajoneuvoa muun huumaavan aineen kuin alkoholin vaikutuksen
alaisena tai alkoholin ja muun huumaavan aineen
yhteisvaikutuksen alaisena niin, että hänen kykynsä
virheettömiin suorituksiin on huonontunut.
Huumaantuneena ajamisesta rangaistaan kuten
rattijuopumuksesta, jos kuljettajan ajokyky on huonontunut ja
kuten törkeästä rattijuopumuksesta, jos kuljettajan ajokyky on
tuntuvasti huonontunut huumaavien aineiden vaikutuksesta.
Kannabistuotteet heikentävät motoriikkaa, kykyä arvioida
etäisyyksiä ja ajonopeuksia. Amfetamiini lisää riskinottoa,
aggressiivisuutta ja voi aiheuttaa aistiharhoja.
Lain
ilmaisut "huonontunut" ja "tuntuvasti huonontunut" tarkoittavat,
että poliisin on esitutkinnassa osoitettava ajokelpoisuuden
huonontuminen.
EU-direktiivi vuodelta 1996 määrää, ettei ajokorttia saa
myöntää tai uudistaa henkilölle, joka on riippuvainen päihteistä
eikä pysty olemaan ajamatta päihtyneenä. Määräys koskee
alkoholia ja muita päihteitä.
Aiemmin alkoholista
riippuvaiselle henkilölle ei myönnetä tai uudisteta ajokorttia
ilman lääkärinlausuntoa. Sillä osoitetaan, että henkilö on ollut
tietyn määräajan ilman alkoholia.
Sosiaali- ja
terveysministeriö on laatinut lääkäreille ohjeet siitä, kuinka
arvioidaan ajokortin hakijan päihderiippuvuus. Direktiivin
kattava toteutuminen edellyttää Suomessakin entistä parempaa
yhteistyötä ajokortin myöntävän poliisiviranomaisen, lääkärin
ja oikeusviranomaisen välillä.
Poliisi puhalluttaa vuosittain noin 1,2-1,4 miljoonaa
autoilijaa karsiakseen joukosta liikennettä vaarantavat
rattijuopot. Liikennejuopumusvalvonta kohdistetaan erityisesti
ongelmapaikkoihin ja -ajankohtiin.
Jos henkilöä epäillään rattijuoppoudesta, hänet toimitetaan
tarkkuusalkometrikokeeseen tai verikokeeseen.
Tarkkuusalkometri on laite, joka mittaa henkilön
uloshengitysilman alkoholipitoisuuden. Tarkkuusalkometrin
tulos on todistusvoimainen oikeudessa.
Sata kuolee päihteiden käytöstä aiheutuneissa onnettomuuksissa
Vuonna 1998 menehtyi 101 ihmistä onnettomuuksissa, joissa
joku osallisista (autoilija, jalankulkija, pyöräilijä) oli käyttänyt
alkoholia. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 109. Tällaisissa
alkoholionnettomuuksissa loukkaantui 1 265 ihmistä.
Edellisenä vuonna loukkaantui 1 233.
Vuoden 1998 rattijuopumusonnettomuuksissa kuoli 75
henkilöä, joista 50 oli juopuneita kuljettajia.
Rattijuopumusonnettomuuksissa loukkaantui 994 henkilöä,
joista 663 oli kuljettajia.
Vuonna 1997 rattijuopumusonnettomuuksissa loukkaantui
yhteensä 975 henkilöä. Loukkaantuneista noin puolet oli
kuljettajia ja puolet matkustajia ja sivullisia. Näissä
onnettomuuksissa kuoli 89 ihmistä, joista 56 oli juopuneita
kuljettajia.
Mitä vakavammasta onnettomuudesta on kysymys, sitä
useammin alkoholi on syytekijänä mukana. Vuonna 1998
poliisin tietoon tulleista loukkaantumiseen johtaneista
onnettomuuksista 15 prosenttia oli rattijuopumustapauksia.
Vastaavasti kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 20
prosenttia oli rattijuopumustapauksia. Alkoholi on usein
mukana myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden
onnettomuuksissa.
Kuljettajan riski joutua liikenneonnettomuuteen kasvaa veren
alkoholipitoisuuden mukaan. Jo 0,5 promillen veren
alkoholipitoisuus aiheuttaa 3-5-kertaisen riskin.
Yhden
promillen alkoholipitoisuus kymmenkertaistaa riskin ja 1,5
promillen alkoholipitoisuus aiheuttaa jo yli 60-kertaisen riskin
joutua onnettomuuteen. Joka neljäs liikennekuolema johtuu siitä, että joku osallisista
oli ottanut alkoholia.
Nuorten osuus rattijuoppojen
kuolonkolareissa on suuri. Noin puolet kaikista rattijuoppojen
kuolonkolareista on alle 26-vuotiaiden rattijuoppojen
aiheuttamia.
Onnettomuuksissa kuolee yleensä rattijuoppo itse
ja/tai hänen matkustajansa. Keskimäärin joka kymmenes
rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleista on sivullinen.
Tyypillisin rattijuopon onnettomuus on tieltä suistuminen.
Puolet rattijuopon ja kyydissä olevien kuolemista johtui
tieltä suistumisesta vuonna 1998. Alkoholin lisäksi ilmeni
yleisesti neljä muuta riskitekijää: ylinopeus, aiemmat
rikkomukset, humalainen seurue ja vähäinen ajokokemus.
IA
25.2.2000
Kotimaa -sivulle
|