A. Nenäkäs
25.2.2000
Näennäiskeskustelua porvariyhteistyöstä
Presidentinvaalien yhteydessä ja niiden jälkeen on viritelty keskustelua porvarillisen kentän yhteistyöstä. Keskustelun avaajana ja ylläpitäjänä on esiintynyt lähinnä keskusta ja keskustalaiset poliitikot. Juuri keskustalle näyttääkin olevan eniten tarvetta porvarilliseen yhteistyöhön. Ja siitä keskustelemiseen.
Heti aluksi on todettava, että keskustelun virittäminen on useissa maakunnissa
näennäiskeskustelua.
Eri puolilla maata porvarilliset puolueet ovat tehneet yhteistyötä vuosikausia
hyvässä yhteishengessä ilman, että asiaa on tarvinnut sen koommin mainostaa.
Kanssakäyminen on perustunut puolueiden vaaleissa saamaan poliittiseen voimaan
ja äänestäjiltä saatuun valtakirjaan.
Kokoomus ja keskusta ovat tarvittaessa voineet sopia maakunnallisen politiikan
suuntaviivoista vahvan porvarillisen mandaatin turvin. Siitä kai yhteistyössä
on kyse?
Valtakunnallisesti yhteistyön huipentuma oli vuosina 1991-95 istunut
porvarihallitus, jossa kokoomuksen ja keskustan monissa arvioissa sanotaan
"sietäneen" toisiaan koko vaalikauden. Ottaen huomioon, että
kyseessä olivat tämän vuosisadan pahimmat lamavuodet, sietokyky oli
kohtuullinen.
Keskusta näyttää nyt ojentavan yhteistyön kättä muun muassa ilmaisemalla
olevansa "periaatteessa valmis yhteistyöhön Kokoomuksen kanssa". Samaan
hengenvetoon yhteistyölle asetetaan ehdot. Tämä jo laittaa epäilemään
yhteistyötarjouksen todellisia motiiveja.
Konkreettisena koetinkivenä esimerkiksi Lapissa mainitaan niin sanotun Norjan
mallin mukaisen aluepolitiikan toteuttamisen.
Vaikka Norjan mallista on saatu positiivisiakin kokemuksia (vaikkakaan ei
pelkästään positiivisia), yhteistyötarjous näyttää perustuvan vanhakantaisen
keskustalaisen aluepolitiikan jatkamiseen.
Vanhakantaisen keskustalaisen aluepolitiikan keskeinen sisältö on, että vain
keskusta tietää, mikä on alueille oikein ja toteuttaa oppinsa valtion
isännättömällä rahalla.
Tuossa yhteistyössä kyse ei olekaan porvarillisen yhteistyön aatteellisesta
tai poliittisesta sisällöstä. Norjan mallin mukaista aluepolitiikkaa ja
yhteistyötä toteuttaisivat ilmeisen sujuvasti erityisesti niin sanotut vanhat
jakopuolueet, joiden rajat eivät kulje puolueiden välillä, vaan niiden
sisällä.
Norjan mallissa on kyse erilaisista tietylle alueelle kohdennetuista taksojen
supistuksista, maksujen helpotuksista sekä verotuksellisista etuuksista. Näitä
ovat samassa järjestyksessä muun muassa energian
hinnan alennukset, opintolainojen takaisinmaksun jäädyttäminen sekä muuta
maata alhaisempi tuloverotuksen taso.
Mainitut toimet ovat ja eivät ole toimineet Norjassa. Finnmarkeniin pysyvästi
päättänyt jäädä väestönosa nauttii etuuksista, mutta väestön muuttoa Oslon
seudulle nämäkään toimet eivät ole kyenneet pysäyttämään. Rutkasti hukkaan
näyttää menevän sitä isännätöntä rahaa, jolla asia hoidetaan.
Norjalla on öljytuloineen varaa ylläpitää kuuluisaa malliaan
laskusuhdanteessakin. Kenties Suomellakin olisi varaa saman tyyppiseen
toimintaan, jos kyse olisi pelkästään yhdestä maakunnasta, mutta kun ei ole.
Bruttoaluetuotteella mitaten vähäväkisimpiin kuuluvia alueita on Suomessa
useita, joten osingoille olisi odotettavissa useampi maakunta poikineen ja
tyttöineen.
Periaatteellisellakin tasolla malli on ongelmallinen ja peilaa kokoomuksen ja
keskustan erilaista suhtautumista elämisen menoon.
Yksittäisillä alennuksilla ja helpotuksilla voidaan tietysti toteuttaa monta
erillistä pientä asiaa, kuten keskusta esittää. Pienistä puroista kasvaa
kuitenkin iso virta.
Kokoomus puolestaan lähtee siitä, että tuo iso virta on (tätä vaalikautta
silmällä pitäen) 10-11 miljardin markan kevennykset palkansaajien
tuloverotukseen.
Ja tässä se erinomaisen iso ero onkin: Kokoomus antaa yksilölle mahdollisuuden
vaikuttaa siihen, kuinka ansionsa käyttää alentamalla palkkaverotusta, kun
taas keskusta ohjaisi poliittisilla päätöksillä samat varat erilaisiin hyvää
tarkoittaviin kohteisiin. Ja vielä sinne, missä keskustalla on
valtapoliittisesti vahvemmat asemat.
Käsi sydämelle, keskusta: Mikä takaa sen, ettei väestö edelleen muuta paremman
elämän toivossa, vaikka norjalaismallia ja se mukanaan tuomia markkoja
viljelisimmekin?
Kokemus näet osoittaa, ettei maakunnista nytkään muuteta ruuhka-Suomeen
suinkaan halvemman elintason, vaan päinvastoin haastavamman ja paremmin
palkatun työn vuoksi. Eikä maakunnista suinkaan muuta työtön väestönosa, vaan
työlliset, vihreämpää oksaa hakevat.
Olisiko nyt sitten kuitenkin niin, että keskustan tarve puhua
porvariyhteistyöstä tähtää pohjimmiltaan johonkin aivan muuhun kuin
aluepoliittiseen uudistamiseen ja alueiden hyvinvoinnin kasvattamiseen?
Emmehän - yhteistyön hengessä - jaksa uskoa siihen, että keskustassa oltaisiin
laskutaidottomia. Vastaus taitaa olla rahanjakovallassa - tai pikemminkin sen
puutteessa.
A. NENÄKÄS
Kirjoittaja on merkittävissä asemissa oleva alue- ja
karjatalouspolitiikan asiantuntija, joka tulevaisuudessa havittelee
keskustajohtoisen maakuntaliiton (minkä tahansa niistä) johtopaikkoja,
eikä siksi halua nimeään julkisuuteen.
Kolumnit -sivulle
|