Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







GSM-automaatio sutjakoittaa kuljetukset



GSM-tekniikka on mullistamassa myös maantiekuljetusten maailman. Tavarat eivät makaa turhaan varastoissa eivätkä autot huristele turhia mutkia, kun rekkojen tietokoneet pitävät reaaliajassa yhteyttä pääkonttorin kanssa.


- Tilaukset ja jakelulistat päivittyvät suoraan kuskille, samoin kuittaukset siitä, että homma on hoidettu. Kuljetusten etenemistä voidaan seurata reaaliajassa koko ajan, eikä joka ilta tarvitse mennä rahtikirjojen kanssa toimistoon, sanoo Hannu Kulju Soneran Fleet Communications -yksiköstä. Viime syksynä perustettu Fleet Communications kehittää kuljetusyrityksille mobiililogistiikan tietojärjestelmiä.

Tyypillisiä asiakkaita ovat mm. mittavia kuljetusmääriä pyörittävät isot metsäyhtiöt UPM-Kymmene, Metsäliitto ja Stora-Enso. Myös Fortumin säiliöautojen ja Koneen hissihuollon liikkeitä seurataan Fleet Communicationsin tekniikalla. Yhteensä se on toimittanut ratkaisuja noin 5 000 kuljetusyksikköön.

Aivan pienille yrityksille järjestelmää ei vielä ole markkinoitu, sillä niillä ei useinkaan ole tarvittavia taloushallinnon järjestelmiä.

Kokonaan oman vastaavan systeeminsä on kehittänyt autojen kuljetukseen erikoistunut SE Mäkinen, jonka logistiikkajärjestelmä palkittiin keskiviikkona alan messuilla Suomen logistiikkafoorumin palkinnolla. Mäkisenkin rekoissa on tietokoneet, jotka kommunikoivat keskusserverin kanssa GSM-datan avulla.

Myös liikenneministeriön, Tekesin ja Kuorma-autoliiton Kantele-hankkeessa on kehitetty kuljetusyritysten tiedonsiirtoon apuvälineitä, mm. Internetissä toimiva kuljetuspörssi ja sähköinen ajopäiväkirja, johon kirjaantuvat tiedot niin kuljettajien työajoista kuin polttoaineen kulutuksesta.


Sähköinen kuljetuspörssi käynnistyy kesällä

Kuljetusten nopeus ja täsmällisyys on tulevaisuudessa entistä kovempi kilpailuvaltti, varsinkin jos sähköinen kaupankäynti yleistyy ennustettua tahtia. Kilpailun kiristyessä hukkakulut on karsittava minimiin. Logistiikalle asetettuja vaatimuksia koventaa myös se, että asiakkaat luopuvat omista alueellisista varastoistaan.

Kulju arvelee, että logistiikan kehityksessä yksi seuraava askel voi olla kuljetuspalveluiden sähköinen kauppapaikka, e-kuljetuspörssi, josta asiakkaat saavat heti tiedon eri yritysten vapaana olevasta kuljetuskalustosta. Tämä olisi hyödyllistä alan sirpaleisuuden vuoksi: suurin osa Suomen kuljetusyrityksistä on pieniä, muutaman auton firmoja.

Messukeskuksen kuljetus- ja logistiikkamessuilla omaa sähköistä kuljetuspörssiään esitteli ainakin CargoX, jonka internet-kauppapaikka on kesä-heinäkuun pilottivaiheessa ja otetaan varsinaiseen käyttöön loppukesästä. Ideana on, että kuljetustilan ostaja säästää omia kustannuksiaan ja aikaa samalla kun kuljetusyritysten toiminta tehostuu mm. kapasiteetin käyttöasteen nousun myötä.


Langaton data tunkee kaikkialle

Vielä joustavammiksi tavaravirtojen liikkeitä tekevät uudet minikokoiset ns. mikrokännykät, joita on helppo rakentaa eri laitteiden osaksi. Niistä on kysymys esimerkiksi silloin, kun juoma-automaatista ostetun tölkin voi maksaa matkapuhelimella.

GSM-verkossa toimiva mikrokänny voi välittää langattomasti datatietoa laitteen toiminnasta, esimerkiksi ilmoittaa hissin viasta tai kertoa suoraan tavarantoimittajan keskusvarastoon, kun kaupan hyllystä on tietty tuote hupenemassa. Sama tieto välittyy suoraan myös lähimmälle huoltomiehelle tai jakeluautoon.

Mikrokännyköiden yleistymistä eivät hidasta enää edes kallis hinta tai koko. Alan uranuurtajiin kuuluva Siemens on saanut puristetuksi tarvittavan tekniikan pienimmillään jo alle 40 gramman painoiseen pakettiin, ja hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta tuhanteen markkaan.

STT-MH
26.5.2000


Talous -sivulle