GSM-automaatio sutjakoittaa kuljetukset
GSM-tekniikka on mullistamassa myös maantiekuljetusten maailman. Tavarat eivät makaa turhaan varastoissa eivätkä autot huristele turhia mutkia, kun rekkojen tietokoneet pitävät reaaliajassa yhteyttä pääkonttorin kanssa.
- Tilaukset ja jakelulistat päivittyvät suoraan kuskille, samoin
kuittaukset siitä, että homma on hoidettu. Kuljetusten
etenemistä voidaan seurata reaaliajassa koko ajan, eikä joka
ilta tarvitse mennä rahtikirjojen kanssa toimistoon, sanoo
Hannu Kulju Soneran Fleet Communications -yksiköstä.
Viime syksynä perustettu Fleet Communications kehittää
kuljetusyrityksille mobiililogistiikan tietojärjestelmiä.
Tyypillisiä
asiakkaita ovat mm. mittavia kuljetusmääriä pyörittävät isot
metsäyhtiöt UPM-Kymmene, Metsäliitto ja Stora-Enso.
Myös Fortumin säiliöautojen ja Koneen hissihuollon liikkeitä
seurataan Fleet Communicationsin tekniikalla. Yhteensä se on
toimittanut ratkaisuja noin 5 000 kuljetusyksikköön.
Aivan
pienille yrityksille järjestelmää ei vielä ole markkinoitu,
sillä niillä
ei useinkaan ole tarvittavia taloushallinnon järjestelmiä.
Kokonaan oman vastaavan systeeminsä on kehittänyt autojen
kuljetukseen erikoistunut SE Mäkinen, jonka
logistiikkajärjestelmä palkittiin keskiviikkona alan messuilla
Suomen logistiikkafoorumin palkinnolla.
Mäkisenkin rekoissa on tietokoneet, jotka kommunikoivat
keskusserverin kanssa GSM-datan avulla.
Myös liikenneministeriön, Tekesin ja Kuorma-autoliiton
Kantele-hankkeessa on kehitetty kuljetusyritysten
tiedonsiirtoon apuvälineitä, mm. Internetissä toimiva
kuljetuspörssi ja sähköinen ajopäiväkirja, johon kirjaantuvat
tiedot niin kuljettajien työajoista kuin polttoaineen
kulutuksesta.
Sähköinen kuljetuspörssi
käynnistyy kesällä
Kuljetusten nopeus ja täsmällisyys on tulevaisuudessa entistä
kovempi kilpailuvaltti, varsinkin jos sähköinen kaupankäynti
yleistyy ennustettua tahtia. Kilpailun kiristyessä hukkakulut on
karsittava minimiin. Logistiikalle asetettuja vaatimuksia
koventaa myös se, että asiakkaat luopuvat omista alueellisista
varastoistaan.
Kulju arvelee, että logistiikan kehityksessä yksi seuraava askel
voi olla kuljetuspalveluiden sähköinen kauppapaikka,
e-kuljetuspörssi, josta asiakkaat saavat heti tiedon eri
yritysten vapaana olevasta kuljetuskalustosta. Tämä olisi
hyödyllistä alan sirpaleisuuden vuoksi: suurin osa Suomen
kuljetusyrityksistä on pieniä, muutaman auton firmoja.
Messukeskuksen kuljetus- ja logistiikkamessuilla omaa
sähköistä kuljetuspörssiään esitteli ainakin CargoX, jonka
internet-kauppapaikka on kesä-heinäkuun pilottivaiheessa ja
otetaan varsinaiseen käyttöön loppukesästä.
Ideana on, että kuljetustilan ostaja säästää omia
kustannuksiaan ja aikaa samalla kun kuljetusyritysten toiminta
tehostuu mm. kapasiteetin käyttöasteen nousun myötä.
Langaton data
tunkee kaikkialle
Vielä joustavammiksi tavaravirtojen liikkeitä tekevät uudet
minikokoiset ns. mikrokännykät, joita on helppo rakentaa eri
laitteiden osaksi. Niistä on kysymys esimerkiksi silloin, kun
juoma-automaatista ostetun tölkin voi maksaa
matkapuhelimella.
GSM-verkossa toimiva mikrokänny voi välittää langattomasti
datatietoa laitteen toiminnasta, esimerkiksi ilmoittaa hissin
viasta tai kertoa suoraan tavarantoimittajan keskusvarastoon,
kun kaupan hyllystä on tietty tuote hupenemassa. Sama tieto
välittyy suoraan myös lähimmälle huoltomiehelle tai
jakeluautoon.
Mikrokännyköiden yleistymistä eivät hidasta enää edes kallis
hinta tai koko. Alan uranuurtajiin kuuluva Siemens on saanut
puristetuksi tarvittavan tekniikan pienimmillään jo alle 40
gramman painoiseen pakettiin, ja hinnat vaihtelevat
muutamasta sadasta tuhanteen markkaan.
STT-MH
26.5.2000
Talous -sivulle
|