Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Postit saa kohta myös sähköiseen postilaatikkoon



Henkilökohtaista postia: laskuja, asiakaskirjeitä tai vaikkapa palkkalaskelmia voi ensi syksystä alkaen vastaanottaa myös Internetissä ja matkaviestimissä.


Suomen Posti Oy:n kehittämässä palvelussa yritys lähettää kuluttajille suunnatut viestit sähköisenä Postiin. Vastaanottaja puolestaan valitsee, jaetaanko yritysten hänelle lähettämät kirjeet kotiosoitteeseen vai ottaako hän ne vastaan Postin tarjoaman henkilökohtaisen sähköisen palvelun kautta.

Fyysisen ja sähköisen kirjeen yhdistäminen kuluttajaystävällisesti on mahdollista Postin osoitetietojärjestelmän ja maankattavan jakeluverkon ansiosta. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen palvelu otetaan käyttöön syksyllä.

Kaikista vuosittain lähetetyistä 870 miljoonasta kirjeestä enää 30 prosenttia on organisaatioiden välisiä viestejä. Uutta palveluaan Posti tarjoaa yrityksille, jotka haluavat siirtää myös kuluttajille suunnattuja kirjeitään verkkoon.

Palvelu helpottaa myös yritysten postituksia, koska ne eivät tarvitse erillisiä osoitteistoja siitä, missä muodossa asiakkaat kulloinkin kirjeensä haluavat.

Ensimmäisten joukossa palveluratkaisun ottavat käyttöönsä Luottokunta, Sonera, Talentum, Oulun kaupunki, Helsinki Media, Canal Digital ja Telehallintokeskus TV-lupamaksujen osalta.

Merita, Leonia Pankki ja Osuuspankki-ryhmä puolestaan tarjoavat omille verkkopankkiasiakkailleen mahdollisuuden rekisteröityä sivuiltaan pankkitunnuksin Postin sähköisen palvelun käyttäjäksi. Palvelu tarjoaa näin kätevän tavan myös verkkolaskun maksuun.

Vastaavanlaisesta palvelusta on tehty aiesopimus myös Handelsbankenin kanssa. Meritan kanssa yhteistyö aloitetaan jo kesällä, kun palvelua koekäytetään.


Viiden vuoden kuluttua miljoona kirjettä sähköisesti

Tällä hetkellä jo yli 50 prosentilla suomalaisista on mahdollisuus käyttää Internetiä. Postin tavoitteena on saada lähivuosina palvelun käyttäjiksi satoja yrityksiä ja satojatuhansia kuluttajia.

Koska tulevaisuudessa yhä useampi viesti siirtyy verkkoihin, Posti haluaa palvelullaan helpottaa kansalaisten tottumista uuteen asiointimuotoon. Posti arvioi, että vuonna 2005 yritysten kuluttajille vuosittain lähettämistä 420 miljoonasta kirjeestä noin neljännes tavoittaa vastaanottajan sähköisenä.

Postin yritysasiakkaat voivat esimerkiksi liittää asiakkaalle lähetettävän laskun yhteyteen vastaanottajalle kohdistettuja tiedotteita tai tarjouksia. Kirjeessä voi myös olla linkki yrityksen omille palvelusivuille ja sähköiseen kauppaan. Näin myös palautteen antaminen yritykselle on asiakkaille aiempaa vaivattomampaa.

Yrityksille palvelun ei vaadi erityisiä panostuksia yritysten omiin tietojärjestelmiin.


Numeroiden naputtelu vähenee

Kuluttajalle Postin sähköinen palvelu tarjoaa turvallisen asiointikanavan sekä mahdollisuuden vastaanottaa henkilökohtaista postia sähköisesti. Esimerkiksi omaan sähköiseen postilaatikkoon tullut lasku voidaan ohjata suoraan verkkopankkiin maksettavaksi. Tili- ja viitenumeroiden sekä summien naputtelu jää pois samoin paperi.

Palvelussa on myös saapuneiden kirjeiden arkistointimahdollisuus. Posti takaa palvelulle korkean tietoturvan.

Saadakseen henkilökohtaista postia sähköisesti asiakkaan on rekisteröidyttävä Postin sähköisen palvelun käyttäjäksi. Postin antaman käyttäjätunnuksen ja henkilökohtaisen salasanansa avulla asiakas pääsee mistä päin maailmaa tahansa selaamaan saapunutta postiaan ja käyttämään sähköisen kanavan palveluja.

Asiakas tarvitsee ainoastaan tietokoneen, jossa on Internet-yhteydet sekä selain. Asiakas voi myös halutessaan muuttaa hänelle saapuvien kirjeiden muotoa sähköisestä perinteiseen tai päinvastoin.

IKK
26.5.2000


Talous -sivulle