Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







R-kioskeista nettikaupan noutopisteverkko



Rautakirjan R-kioskit ja Kiitolinjaan kuuluva Pakettilinja ryhtyvät rakentamaan järjestelmää, jossa Internetin tai postimyynnin kautta tilattuja tuotteita voi noutaa lähimmästä R-kioskista.


Hankkeen pilottivaihe käynnistyy toukokuussa Oulun, Kokkolan ja Raahen seuduilla. Aluksi R-kioskeista voi noutaa vain Suomalaisen Kirjakaupan lähetyksiä. Jos kokeilun tulokset ovat odotusten mukaisia, toiminta laajenee jo tämän vuoden aikana yli 600 R-kioskiin kaikkialla Suomessa.

- Haluamme ensin testata systeemin toimivuuden, ennen kuin sitä lähdetään laajentamaan. Vuoden loppuun mennessä mukana olevia yrityksiä voi olla ehkä 3-4 kappaletta, toimialajohtaja Erkki Järvinen Rautakirjasta sanoi.

R-kioskeilla on jo viiden vuoden ajan kokemusta vastaavanlaisesta toiminnasta Elloksen kanssa, jonka paketteja on voinut noutaa noin 50 R-kioskista. Vuosittain Elloksen paketteja on kulkenut kioskien kautta noin 40 000 kappaletta.

Osan lähetyksistään Ellos toimittaa edelleen Postin kautta, ja Järvinen arvelee samantapaisen järjestelyn todennäköisimmäksi myös muiden tulevien yhteistyökumppanien kanssa.

- Voihan olla, että joku haluaa jatkossa toimittaa tavaransa pelkästään kioskien kautta, mutta luultavimmin tästä tulee yksi vaihtoehto muiden joukossa.


Kilpailu laskee jakelun hintaa

R-kioskit ja Kiitolinja lupaavat toimittaa tavarat 24 tunnin kuluessa myyjän varastosta asiakkaan valitsemaan R-kioskiin noudettavaksi.

Tämän ei pitäisi tuottaa vaikeuksia, sillä Kiitolinjalla ja Pakettilinjalla on jo ennestään yrityksille suunnattu koko Suomen kattava jakeluverkko. Sen kautta on toimitettu jo aiemmin esimerkiksi kodinkoneita myös suoraan kuluttajille.

R-kioskeilla taas on jakelupisteinä useita selviä valtteja. Niitä on lähes joka paikassa ympäri Suomen ja ne ovat auki myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Toimivan jakeluverkon kehittäminen on yksi sähköisen kaupan leviämisen kynnyskysymys. Perinteisen postimyynnin tuotteista valtaosa on tähän saakka kulkenut Postin välityksellä, mutta sähköisen kaupan lisääntyminen houkuttelee apajille myös kilpailijoita.

- Kyllä näitä hankkeita varmasti ilmaantuu vielä lisää, ja uskon, että kilpailun lisääntyminen myös painaa toimitusmaksuja alaspäin, Järvinen sanoo.

Rautakirjan ja Kiitolinjan mallissa kuluttajan pakettien kuljetuksesta maksama hinta jää Järvisen mukaan kuitenkin viime kädessä tavaran myyjän ratkaistavaksi. Yritys päättää, veloittaako se jakeluketjun perimän maksun lisäksi kuljetuksesta vielä jotain lisää vai ei.

Kiitolinja on osa kansainvälistä Schenker-konsernia, joka on yksi maailman johtavista kuljetus- ja logistiikkayrityksistä. Suomessa konserniin kuuluvat Kiitolinjan lisäksi Schenker-BTL, Cargo Express ja Huolintakeskus. R-kioskeja on Suomessa nyt 729 ja niiden liikevaihto nousi viime vuonna 1,7 miljardiin.

STT-IKK
26.5.2000


Talous -sivulle