Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Polttoaineen hinta painaa yhä kuljetusalan yrittäjiä



Joka viides kuljetusalan yrittäjä odottaa alan näkymien yhä huononevan ja vain kymmenen prosenttia odottaa niiden paranevan, ilmenee Suomen kuorma-autoliiton SKAL:n tuoreesta kuljetusbarometristä.


Viime syksyn pohjalukemista yrittäjien mielialat olivat kuitenkin jo hieman piristyneet, varsinkin Länsi- ja Etelä-Suomessa.

Viime syksynä kuljetusyrittäjiä ajoi ahdinkoon polttoaineen hintojen raju nousu, jota ei pystytty heti siirtämään kuljetusten hintoihin. Nyt 45 prosenttia vastaajista kertoi nostaneensa kuljetusmaksujaan viime syksyn jälkeen. SKAL:n mukaan korotukset ovat kuitenkin jääneet kustannusten nousuun verrattuna suhteellisen pieniksi.

Keskimäärin kuljetusyritysten asiakkailtaan perimät maksut ovat kyselyn mukaan tämän vuoden puolella nousseet 2,5 prosenttia, kun kuorma-autoliikenteen kokonaiskustannukset ovat nousseet vuoden 1999 alusta 7-14 prosenttia kuljetustehtävästä riippuen.

- Tämä osoittaa selvästi, että pienyrittäjät eivät ole onnistuneet neuvottelemaan kustannusten siirtämistä kuljetusmaksuihin. Neuvotteluasema pitää pikaisesti korjata, ennen kuin kuljetusyrittäjien käyttövarat loppuvat, SKAL:n toimitusjohtaja Seppo Sainio sanoi barometrin julkistustilaisuudessa.


Hintoja ei voi muuttaa joka viikko

Sainio huomautti, että tällä hetkellä polttoaine maksaa 1,30 markkaa enemmän litralta kuin vuoden 1999 alussa.

- Viime vuonna dieselin hintaa muutettiin 28 kertaa, ja tänä vuonnakin jo 18 kertaa. Kuljetusliikkeiden on mahdotonta muuttaa hinnoitteluaan joka viikko, eikä kustannusnousuja voida ennakoida hinnoissa. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että maksut laahaavat aina jäljessä silloinkin, kun että asiakas hyväksyy korotukset, hän sanoi.

Sainio toisti myös SKAL:n ennenkin kilpailuviranomaisille esittämän vaatimuksen, että pienille kuljetusyrityksille tulisi sallia keskinäistä hintayhteistyötä. Muuten ne ovat liiton mielestä kohtuuttomasti alakynnessä neuvotteluissa isojen asiakkaittensa kuten metsäyhtiöiden kanssa.

Pieni merkki paremmasta oli kyselyn mukaan se, että kuljetusten määrät olivat viime syksyn jälkeen vähentyneet enää joka viidennellä yrittäjällä, kun edellisessä kyselyssä volyymien laskusta kertoi 28 prosenttia vastaajista.

Kustannusten nousu on kuitenkin saanut kuljetusyrittäjät harkitsemaan tarkkaan kalustohankintoja. Markkamääräiset investoinnit kuljetuskalustoon kasvavat kuluvana vuonna 21 prosentilla ja supistuvat 42 prosentilla vastaajista. Ensi vuonna investointeja aikoo lisätä enää 13 prosenttia ja vähentää 38 prosenttia.

Myös alueelliset erot yritysten välillä olivat edelleen suuret. Etelä-Suomen yrittäjistä maksuja oli syksyn jälkeen nostanut 62 prosenttia, mutta Länsi- ja Pohjois-Suomessa vain kolmannes.

Kysely lähetettiin huhtikuun alussa 268:lle SKAL:n jäsenyritykselle, joista melkein 90 prosenttia vastasi siihen.

STT-IKK
26.5.2000


Talous -sivulle