Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ajoneuvohallintokeskus:

Yli puolet rekkojen kaatumisista johtui kuljettajan virheistä



Yli puolessa vuonna 1998 tapahtuneissa raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kaatumisonnettomuuksissa perussyy oli kuljettajan toimet ja hänen tekemänsä virheet ajon aikana. Onnettomuuteen joutuneilla kuljettajilla oli myös keskimääräistä enemmän rikkeitä takanaan.


Miksi rekat kaatuvat? -tutkimuksessa luotiin yleiskatsaus raskaan kaluston onnettomuuksiin ja keskityttiin vuonna 1998 tapahtuneisiin raskaiden ajoneuvoyhdistelmien onnettomuuksiin.

Vuodelta 1998 löytyi 180 tapausta, jossa raskas ajoneuvoyhdistelmä oli kaatunut. Tutkimuksen perusaineisto saatiin poliisin ja Ajoneuvohallintokeskuksen rekistereistä.

Tutkituista kaatumisonnettomuuksista 71,1% oli yksittäisonnettomuuksia, 12,2% kahden osapuolen onnettomuuksia, joissa raskas ajoneuvoyhdistelmä oli syyllisenä osapuolena ja 16,7% kahden osapuolen onnettomuuksia, joissa raskas ajoneuvoyhdistelmä oli syyttömänä osapuolena.

Onnettomuuden perussyynä oli 56,1% tapauksista raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan ajon aikana tekemät virheet. Niistä yleisin syy oli virheellinen ajolinja, seuraavina virheellinen arvio kulkumahdollisuuksista, mielenkiinnon ja havainnon suuntautuminen muualle sekä liukas tie.

Muiden tiellä liikkujien virheistä johtui 16,7 % onnettomuuksista. Tekniikkaan liittyvät ongelmat olivat syynä 14,4% ja eläin aiheutti 2,2% onnettomuuksista. 10,6% tapauksista onnettomuuden perimmäinen syy ei käynyt ilmi käytetystä aineistosta.


Riketausta näkyy

Kuljettajan riketaustalla on selkeä yhteys taipumukseen joutua tämän tyyppiseen onnettomuuteen. Onnettomuuskuljettajilla oli keskimäärin enemmän rikkeitä kuin käytetyssä vertailuaineistossa.

Täysperävaunuyhdistelmät ovat rekisteröintiosuuttaan enemmän edustettuina kaatumisonnettomuuksissa. Onnettomuuksiin joutuneet kuorma-autot olivat keskimääräistä uudempia. 4-akseliset varsinaiset perävaunut olivat yliedustettuina onnettomuustapauksissa.

Päällirakenteiden osalta suurimmiksi ryhmiksi muodostuivat kuorma-auton osalta vaihtokorilaitteet ja puutavarapankot ja perävaunun osalta umpikorit, puutavarapankot ja kappaletavaralavat.

Tutkimuksessa painotuttiin liikenteen kolmesta osatekijästä kuljettajaan ja ajoneuvoon. Tien osuus onnettomuuksiin jäi vähemmälle huomiolle.


Rikkeet tarkempaan syyniin

Tärkein tekijä onnettomuuksien ehkäisemisessä on koulutettavan kuljettaja-aineksen valikoiminen, riittävä koulutus ja puuttuminen paljon rikkeitä saavien kuljettajien ajo-oikeuteen.

Nopeasti vaikuttava keino on seurata kuljettajien tekemien rikkeiden määrää ja puuttua paljon rikkeitä saavien toimiin riittävän ankarin ajokielloin ja pahimmissa tapauksissa ottaa yhdistelmäkortti pois.

- Pidemmällä tähtäyksellä on varmistuttava siitä, että kuljettajakoulutukseen valittava aines on hyvää ja motivoitunutta. Riittävä ja laadukas koulutus on tutkimuksen mukaan erittäin tärkeää, tutkimuksessa todetaan.

Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan olisi myös varmistettava, että kaikki ammatikseen ajoneuvoyhdistelmää ajavat joutuvat käymään riittävän koulutuksen.
- Ajoneuvojen tekniikka kehittyy ja uudistusten oikea hyödyntäminen vaatii riittäviä tietoja.

Ajoneuvojen rakenteiden ja tekniikan osalta näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan ongelmia täysperävaunuyhdistelmillä yleensäkin ja sen lisäksi tietyillä päällirakennetyypeillä.
- Aihetta tulisi tutkia tarkemmin, jotta asiasta voitaisiin tehdä tarkempia johtopäätöksiä ja ryhtyä mahdollisiin toimenpiteisiin.

Ajoneuvon onnettomuushetken kunto ja lastaus jäi kaipaamaan vastauksia.
- Ne voivat olla merkittävässä asemassa onnettomuuden synnyn kannalta. Sama tilanne koskee onnettomuuspaikan tien kuntoa.

Joukossa oli useita tapauksia, joissa onnettomuuden syyksi mainittiin yksinomaan tiehen liittyvät asiat.

Onnettomuuden ajankohta ja olosuhteet eivät nousseet erityisen hälyttävästi esiin onnettomuuden syynä. Ne ovat kuitenkin monessa tapauksessa olleet myötävaikuttamassa onnettomuuteen, vaikka syy varsinaisesti on ollut kuljettajan tekemässä virheessä.

Lepoaikojen noudattaminen ja kelin riittävä huomioiminen ehkäisevät varmasti osan tämän tyyppisistä onnettomuuksista, Ajoneuvohallintokeskus uskoo.

IA
26.5.2000


Kotimaa -sivulle