Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Maailman tupakaton päivä on toukokuun viimeisenä



Toukokuun viimeisenä päivänä eli ensi keskiviikkona vietetään Maailman Tupakatonta Päivää. Tavoitteena on tasoittaa tietä maailmanlaajuiselle tupakan mainonta- ja myynninedistämiskiellolle.


Emeritusprofessori Eeva Nordmanin ja Syöpäjärjestöjen pääsihteerin, lääkintöneuvos Liisa Elovainion mukaan aihe on ajankohtainen myös Suomessa, vaikka tupakkamainonta on meillä ollut lailla kielletty jo yli 20 vuotta.

Tupakkayritykset eivät Nordmanin mukaan ole kuitenkaan lannistuneet, ja myynninedistämistä kokeillaan yhä eri keinoin. Näkyvää on esimerkiksi tuotteen suunnitelmallinen asettelu kauppojen kassoilla.

Tupakkatuotteiden myyntitelineet ovat kaupoissa hänen arvionsa mukaan parhailla myyntipaikoilla kassojen takana makeis- ja purukumitelineiden vieressä.

- Näin kassalla asioidessa tupakkatuotteet pidetään tarkoituksellisesti jatkuvasti ajatuksissa, tavallisina kulutustuotteina. Perinteistä mainontaa ei sitten enää tarvitakaan, summaa emeritusprofessori Eeva Nordman Turun yliopistollisen keskussairaalan onkologian (lääketieteessä kasvainoppi) klinikalta.


Harha vaarattomuudesta

Harha tupakoinnin vaarattomuudesta syntyy Nordmanin mukaan siksi, että tupakoinnin aiheuttamat vaikeat sairaudet ilmaantuvat vasta 20-30 vuoden kuluttua. Huumeisiin voi kuolla jo muutaman vuoden käytön jälkeen.

Hän sanoo, että tupakointi on myös väylä huumeisiin, sillä huumeiden käyttäjistä lähes kaikki ovat aluksi tupakoineet. Erityisesti suomalaiset tupakoiva naiset elävät Nordmanin mukaan nykyisin tavallisia savukkeita vaarattomammiksi luultujen "kevytsavukkeiden" lumoissa.

Tämä mielikuva on kuitenkin väärä: vahvaa savuketta poltetaan hitaammin ja kevyemmin, ns. kevytsavuketta taas nopeammin ja perusteellisemmin sekä usein filtterissä olevat reiät peittäen.

- Lopputuloksena on sama nikotiinimäärä, mutta usein "kevytsavukkeiden polttaja saa enemmän haitta-aineita, korostaa Nordman.


Kulttuurikaan ei säästy

- Suomessa tenniksen ja Suomen suurimman tupakkayhtiön yhteydet ovat läheiset, eikä kulttuurikaan säästy tupakkarahoilta, sillä onhan tupakkayhtiö ollut tukemassa Suomessa esimerkiksi tanssitaidetta. Sponsorointi on yleistyvä keino saavuttaa myönteistä julkisuutta, pahoittelee Nordman.

Elokuva puolestaan on Eeva Nordmanin mukaan oivallinen tapa luoda ja ylläpitää mielikuvia. Uudet filmit tuovat hänen mieleensä Humphrey Bogartin, sittemmin keuhkosyöpään kuolleen kroonisen tupakoijan tähdittämät elokuvat.

- Tupakoinnin markkinointi on palannut filmiteollisuuteen siinä mitassa, että tupakkateollisuuden antamasta taloudellisesta tuesta saatetaan jopa kiittää lopputeksteissä.

STT-IA
28.5.2000


Ulkomaat -sivulle