Via Baltican ensimmäinen investointiohjelma loppuvaiheessa
Via Baltica -tieväylän ensimmäinen investointiohjelma alkaa olla loppusuoralla. Vuonna 1996 aloitetun viiden vuoden ohjelman aikana rahaa on käytetty 1,2 miljardia markkaa Tallinna-Varsova-tieyhteyden parantamiseen.
Jo Via Baltican ensiaskelista lähtien eli vuodesta
1985 suunnittelussa mukana ollut konsultti Mauri
Miettinen sanoo ohjelman hankkeiden olleen
pienimuotoisia.
- Henki on ollut se, että tieverkon rappeutuminen
pitää pysäyttää ja että Via Balticasta tulee
kansainvälisesti tunnustettu tie.
Miettisen mukaan hankkeet ovat sisältäneet muun
muassa siltojen korjauksia, reittien oikomisia,
ohikulkuteiden rakentamisia ja teiden
levittämistä.
Tallinnasta Varsovaan on Via Balticaa pitkin
matkaa 930 kilometriä. Muodollisesti tieväylässä
on mukana myös Helsinki lauttayhteyksineen,
jolloin kokonaismatkaksi kertyy 1 000 kilometriä.
Hiljattain perustetun EU-rahaston tuen turvin on
aloitettu toisen Via Baltica -ohjelman valmistelu.
Mauri Miettinen kertoo, että sillä tähdätään
liikenne- ja ympäristöinfrastruktuurin
parantamiseen neljällä miljardilla eurolla
vuosittain.
- Loppumetreillä Via Balticaan tulee mukaan myös
Tallinna-Narva-tie sekä muutamia muita muita
teitä Baltian maiden ja Puolan alueella.
Kaupan lisääjä
Sen lisäksi, että Via Baltica -hanke on yhdistänyt
Baltian maat keskenään ja Keski-Eurooppaan, se
on myös lisännyt maiden keskinäistä kauppaa.
Samaan aikaan kauppa itään on vähentynyt.
- Suomen kannalta Via Baltica on pääsyväylä
kehittyville markkinoille, korostaa Miettinen.
Baltian maat ovat itsekin ryhtyneet panostamaan
Via Baltican kehittämiseen. Tukeansa antaa myös
Puola sallien näin Baltian maiden yhdistymisen
muuhun Eurooppaan päin.
Tiistaina Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola ja
Saksa allekirjoittivat Hämeenlinnassa Via Baltica
-vyöhykkeen yhteisen alueellisen suunnittelun
vision.
STT-MH
27.10.2000
Kotimaa -sivulle
|