Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yritysjohto markkinoiden ristitulessa



Suomalaisyritysten johtajat ovat mantran tavoin viime vuodet vannoneet omistajalähtöisyyden nimiin.


Omistajien tavoitteet on kytketty yrityksen johtamiseen, mutta raja sen välillä, kuka tanssittaa ja ketä, on hiuksenhieno. Monelta yritysjohtajalta yksinkertaisesti puuttuu keinot kytkeä omistajien tavoitteet yrityksen johtamiseen.

Kumpi ovat väärässä, markkinat vai yritysjohto? Miksi kesän lopulla Nokian oma pääoma oli Fortumiin verrattuna 1,7-kertainen, tulos 7-kertainen ja markkina-arvo 71-kertainen.

Kirjassa Omistajalähtöinen johtaminen Antti Saarnio, Vesa Puttonen ja Anne Eronen käsittelevät, millaista nykyaikaisen omistajalähtöisen johtamisen tulisi olla.

Kirjan keskeinen sisältö on, ettei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa toteuttaa omistajalähtöistä johtamista.

Kasvuyrityksiltä (mm. teleala) odotetaan päätöksiä, jotka mahdollistavat kannattavan kasvun pitkällä tai lyhyellä aikavälillä, sijoittajien odotuksista riippumatta. Kassavirtayrityksiltä, joihin esimerkiksi metsäyhtiöt luetaan, odotetaan hyvää, tasaista kassavirtaa.

Odotuksiltaan voimakkaasti kasvupainoisten yritysten, joihin uusmedia ja bioteknologia sisällytetään, tulee kirjoittajien mukaan kasvaa kannattavuuden kustannuksella.

-Oleellista on tunnistaa omistajien odotukset ja löytää johtamisen työkalut näiden odotusten toteuttamiseksi, kirjassa todetaan.


Yritysjohdolla sijoittajia paremmat tiedot

Kirjoittajat korostavat kuinka erilaisilla yrityksillä arvo muodostuu eri tekijöistä. Kassavirtayrityksillä nykyisen toiminnan arvo, kannattavuus, on tärkein tekijä.

Kasvuyrityksillä arvostuksen päätekijöitä ovat odotukset tulevaisuudessa saatavista kassavirroista eli kasvu.

Niin sanoituilla hype-yrityksillä pääosa arvosta on seurausta aineettomasta pääomasta ja yritysjohdon suoran vaikutuksen piirissä olevista tekijöistä.

- Kasvuyrityksiltä odotetaan kasvua, mutta koska kriteerinä käytetään kannattavuutta, nousee nykyhetken kannattavuus markkina-arvon keskeiseksi tekijäksi.

Kassavirtayrityksiltä odotetaan kykyä tehostaa kannattavuutta, mutta samalla sijoittajat ovat allergisia suurille investoinneille, jotka kuitenkin saattavat olla yritykselle keskeinen keino parantaa kannattavuuttaan.

- Yritysjohto joutuu epäilemättä luovimaan omistajasijoittajien ristiriitaisten tavoitteiden ja odotusten välillä.

- Sijoittajat toimivat heikomman tiedon varassa kuin yritysjohto, ne yksinkertaistavat ja pelkistävät, ne elävät keskiarvojen maailmassa.

- Siksi yritysjohdon on varmistettava, että sijoittajien odotukset tulevat huomioiduiksi pitkällä aikavälillä, ei välttämättä lyhyellä aikavälillä, kirjoittajat opastavat.

STT-MH
27.10.2000


Talous -sivulle